Kunnen / moeten / maken/ zullen

Hoi. Ik heb nog steeds probleeme deze woorden te gebruiken.

Alleen wat ik nog weet: moeten moet alleen ik

Ja, en bijna alles moet kunnen. :wink:

En wij maken er altijd iets moois van.

Hier vind je alles op een rijtje, Daniel

Groetjes Ralf

3 „Gefällt mir“

Ik heb deze titel in een respectabel tijdschrift gevonden:
“VERSLAAFD
Waarom we niet kunnen stoppen met roken, drank drugs, eten,seks en nog veel meer…”

Is het goed Nederlands?
Als ‘‘Ja’’ dan, wat is het verschil tussen de boven zin en de volgende:

Waarom kunnen we met roken, drank, drugs, eten, seks en nog veel meer niet stoppen?

Alvast bedankt.

Ich würde denken, dass das im Deutschen genauso ist. Der erste Satz (die Artikelüberschrift) kündigt eine Erklärung/Erörterung an: „Warum wir nicht aufhören können…“.
Dein Satz ist eine normale Frage: „Warum können wir nicht aufhören…“, deswegen steht an seinem Ende dann auch ein Fragezeichen (beim ersten Satz nicht).

2 „Gefällt mir“

Bedankt voor de uitlegging Oliver.
Voor mij is dit de eerste keer om zo een zinsbouw te ontmoeten.

Maar ik begrijp nu. Het moet zijn:
Kijk maar waroom we niet kunnen stoppen met…

2 „Gefällt mir“

Oliver, ik weet niet in hoe verre Emilian een uitleg in het Duits kann begrijpen. Ik verwacht, dat hij de zin in een vertaler gooit. Dus miscchien beter een uitleg in het Nederlands te geven.

1 „Gefällt mir“

Inderdaad Gabi. Ik heb een vertaler gebruikt om Olivers antwoord te begrijpen.
Maar ik waadeer zijn hulp.

2 „Gefällt mir“

Sorry, ik was me niet bewust dat ik in het Nederlands had moeten schrijven (klopt die zin zo?) :thinking:

Dus zal ik het even proberen: die zin uit het tijdschrift bedoelt zoiets als een aankondiging van een uitleg: dit is waarom we niet kunnen stoppen met… Die zin klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar je vindt dat soms in een krant of tijdschrift als aankondiging voor een artikel, zowel in het Nederlands als ook in het Duits.
Jouw zin is de normale woordvolgorde voor een vragende zin, dus gebruik je ook een vraagteken.

3 „Gefällt mir“