Ich oute mich als Kroket-Verweigerer.
Muaaaah, dieses undefinierbare Gematsche dadrin, wo man sich dann auch den Mund dran verbrennt.
Wobei hausgemachte dann doch noch “etwas” essbarer sind, als diepvries oder snackbar.
Aber frikandel finde ich lecker. Insbesondere “spezial”.
Ik moet dan altijd denken aan Johannes van Dam, die een autoriteit was op het gebied van kroketten.
Zelf vind ik ze allebei wel lekker, maar de kwaliteit is met de jaren sterk gedaald. Vroeger was de vulling van een kroket duidelijk draadjesvlees (langzaam gegaard rundvlees). Tegenwoordig is het meestal wat melige ragout met (als je geluk hebt) een blokje vlees.
Frikandel/frikadel heeft altijd een slechte reputatie gehad vanwege de broodjeaapverhalen over de inhoud. Het is geen slachtafval, maar natuurlijk ook geen ossehaas.
Ondanks alles kies ik nog altijd voor een goede kroket! Maar geen Kwekkeboom of Van Dobben … Mora gaat nog, maar de korst is te hard.
Das geht schon in die richtige Richtung Gerd. Es ist mehr so etwas wie eine Großstadtlegende (Englisch: urban legend) Also eine Geschichte, die immer weitererzählt wird, aber die nicht stimmt, oder nie wirklich passiert ist.
Früher waren auf jeden Fall die Kroketten aber besser, wie ich finde (und wie @BrutallyFrank weiter oben auch schon sagt). Über Frikandellen kann ich kaum urteilen. Die esse ich nie.
Persoonlijk 1x bitterballen met mosterd bij passeren van de grens is een MUST.
We zijn zelfs een keer van Frankfurt naar Venlo gereden speciaal voor bitterballen, maar verder is alles goed