Kroket oder Frikandel?

Ich esse nicht oft Fleisch, aber manchmal muss es dann doch eine echte niederländische kroket sein.

Nun bin ich mal gespannt … Was mögt ihr lieber: kroket oder frikandel?

  • Kroket
  • Frikandel
  • Ik vind geen van beide lekker
  • Ik eet geen vlees
  • Huh? Wat is dat?

0 Teilnehmer

4 „Gefällt mir“

Wat bedoel je met “echt”?
De van “Mora” of zelfgemaakt?
Nog iets anders?

Groetjes…

1 „Gefällt mir“

Ik bedoelde “echt Nederlands”. Alle merken, desnoods ook de diepvrieskroket van Mora voor in de oven :wink:

1 „Gefällt mir“

Huuh, I’ll kill that cat!
maar, de gustibus non est disputandum. :kissing_smiling_eyes:

2 „Gefällt mir“

oeh… ik vind ze allebei lekker… soms heb ik trek in een kroket en soms in een frikandel… :see_no_evil:

2 „Gefällt mir“

Ich bin eindeutig “Team Kroket”!

Geloof dat ik één keer in m’n leven een frikandel gegeten heb. Was blijkbaar een slechte ervaring, want 't was gelijk de laatste keer. :joy:

3 „Gefällt mir“

Ich oute mich als Kroket-Verweigerer.
Muaaaah, dieses undefinierbare Gematsche dadrin, wo man sich dann auch den Mund dran verbrennt. :unamused:
Wobei hausgemachte dann doch noch “etwas” essbarer sind, als diepvries oder snackbar.

Aber frikandel finde ich lecker. Insbesondere “spezial”. :grinning:

4 „Gefällt mir“

Das ist ja interessant, Helga. Die Zutaten einer niederländischen frikandel sind ja genauso undefinierbar :wink:

Oder geht es dir um die Konsistenz? Kroketten haben ja eine weiche Füllung, während frikandellen eher fest sind.

2 „Gefällt mir“

Ik moet dan altijd denken aan Johannes van Dam, die een autoriteit was op het gebied van kroketten.

Zelf vind ik ze allebei wel lekker, maar de kwaliteit is met de jaren sterk gedaald. Vroeger was de vulling van een kroket duidelijk draadjesvlees (langzaam gegaard rundvlees). Tegenwoordig is het meestal wat melige ragout met (als je geluk hebt) een blokje vlees.

Frikandel/frikadel heeft altijd een slechte reputatie gehad vanwege de broodjeaapverhalen over de inhoud. Het is geen slachtafval, maar natuurlijk ook geen ossehaas.

Ondanks alles kies ik nog altijd voor een goede kroket! Maar geen Kwekkeboom of Van Dobben … Mora gaat nog, maar de korst is te hard.

2 „Gefällt mir“

Klopt! Ze zijn tegenwoordig inderdaad een stuk minder „ambachtelijk“.

Broodjeaapverhalen ist übrigens ein sehr schönes Wort. Ich bin gespannt, ob die Nicht-Muttersprachler verstehen, was damit gemeint ist.

3 „Gefällt mir“

So eine Art Geschwätz vielleicht?

1 „Gefällt mir“

Das geht schon in die richtige Richtung Gerd. Es ist mehr so etwas wie eine Großstadtlegende (Englisch: urban legend) Also eine Geschichte, die immer weitererzählt wird, aber die nicht stimmt, oder nie wirklich passiert ist.

3 „Gefällt mir“

So wie das Märchen von der Gardinensteuer in den Niederlanden?

2 „Gefällt mir“

Oder Hansje Brinker …

1 „Gefällt mir“

@Gerd @BrutallyFrank Genau :slight_smile:

Ja, natürlich meinte ich die Konsistenz, Alex.
Habe ich wahrscheinlich nicht so gut rübergebracht, während meines „Schüttelanfalls“. :grinning:

Was die Unfefinierbarkeit des Inhalts angeht, hast Du natürlich Recht. Da unterscheiden sich Kroketten von Frikandellen nicht wirklich.

2 „Gefällt mir“

Früher waren auf jeden Fall die Kroketten aber besser, wie ich finde (und wie @BrutallyFrank weiter oben auch schon sagt). Über Frikandellen kann ich kaum urteilen. Die esse ich nie.

2 „Gefällt mir“

…maar wat zijn Frikandel in België. Het antwoort kun je ook finden bij Man over Woord

1 „Gefällt mir“

hier de link:

2 „Gefällt mir“

Persoonlijk 1x bitterballen met mosterd bij passeren van de grens is een MUST.
We zijn zelfs een keer van Frankfurt naar Venlo gereden speciaal voor bitterballen, maar verder is alles goed :sunglasses:

4 „Gefällt mir“