Kevin stelt zich voor

Hallo allemaal,

Ik ben Kevin, ik ben 29 jaar oud en woonachtig in het hoge noorden van Nederland (Friesland). Ik ben dus een Nederlander. Ik spreek Nederlands en door mijn Friese roots versta ik ook de Friese taal vloeiend. Fries spreken doe ik niet omdat ik mijn jeugd voornamelijk in de stad heb doorgebracht (in steden spreekt men minder gauw Fries. Ik ben een vrijgezel en ik woon zelfstandig samen met mijn lieve kat Milo. Ik ben werkzaam bij een Peugeot dealer.
Hobbymatig (miniatuurauto’s, auto’s) heb ik veel met Duitsland en de Duitse taal te maken. Ook door vakanties en dagtripjes ben ik vaak in aanraking geweest met Duitsland. Sinds mijn jeugdjaren heeft Duitsland al een warme plek in mijn hart. Ik kom er nog altijd zeer graag. Ook heb ik kennissen in Duitsland waar ik regelmatig (soms dagelijks) mee schrijf.
Ik heb me hier aangemeld omdat ik een cursus Duits volg en ik het leuk vind om in contact te komen met andere mensen die geïnteresseerd zijn in Duits en Nederland en de bij behorende taal. En natuurlijk om te leren van jullie tips en items.

Groetjes van Kevin

7 „Gefällt mir“

Ha Kevin, wat leuk, een Fries. Mijn familie van moederskant komt uit Franeker, maar zelf ben ik meer een Randstedeling met Nijmeegse invloeden …

Goed om te weten dat je naast Nederlands dus ook Fries spreekt :slight_smile:

Leuk dat je ook een kattenliefhebber bent. Ik ook, en volgens mij zijn we niet de enigen hier op het forum. (@Elsa? Und @Petra hat auch eine Katze. Sie heißt Fee)

Waar volg je die cursus Duits, als ik vragen mag? En wat vind je het lastigste aan de Duitse taal?

1 „Gefällt mir“

Hej Alex, Franeker is hier niet zo ver vandaan (kom uit omgeving Sneek). Ik volg die cursus bij NTI. Echt de aanvang-dingetjes zijn lastig der, die, das en mannelijke en vrouwelijke vorm. Woordenkennis wordt wel steeds groter. Ik kijk elke dag wel op Duitse websites en ik kijk vaak Duitse TV (trouw aan Tatort ook).

Groetjes Kevin

1 „Gefällt mir“

Jazeker, ich mag auch Katzen (habe aber leider im Moment keine).

Hoi Kevin, welkom hier.

1 „Gefällt mir“

Ah, ik denk dat er hier wel meer Tatort-fans zijn :wink:

Ja, de Duitse grammatica, die is inderdaad lastig. Op zich is Duits niet zo moeilijk voor Nederlanders, maar daardoor duurt het een tijdje voordat je het vlot kunt spreken, vind ik. Ik woon inmiddels al 20 jaar in Duitsland, dus ik kan het inmiddels wel een beetje :wink:

@Annemarie komt trouwens ook uit Friesland en @bea is in Sneek op vakantie geweest, vertelde ze.

2 „Gefällt mir“

Ja vlot spreken is best pittig. Beetje bij beetje kan ik mij wel beter verstaanbaar maken. Maar mijn doel is eigenlijk, om zo goed als mogelijk leren Duits te spreken en te schrijven.

1 „Gefällt mir“

Schrijven kun je hier oefenen (en in je NTI-cursus natuurlijk). Spreken doe je dus al met je Duitse kennissen en voor je werk. Hoe meer, hoe beter …

Naar de Duitse televisie kijken is slim. Daar leer een heleboel van, als je een beetje oplet, en het is nog leuk ook.

Hallo Kevin!
Ik heb ook een kat. Ze heet Leomieze en is 17 jaar oud.
Groetjes
Leo

3 „Gefällt mir“

Hallo Leo,

Ah leuk! Katten geven veel gezelligheid.

Gr. Kevin

3 „Gefällt mir“