Kerstmarkten in Duitsland en Nederland bezoeken?

Ik heb gehoort dat Kerstmarkten zoals ze in Duitsland plaats vinden in Nederland niet zo gewoon zijn. Maar ik heb gelezen dat er twee bekende Kerstmarkten in Valkenburg zijn. Kent iemand die Kerstmarkten daar en is hij daar wellicht al geweest?
Is het de mooite waard daarheen te gaan en het uitstapje met een bezoek op de kerstmarkt in Aken te verbinden?
Zijn jullie al eens op een kerstmarkt in Duitsland geweest (als jullie in Nederland wonen)?
Ik zelf vindt het vooral gezellig van de sfeer van een kerstmarkt te genieten, met vrienden ontmoeten, met hun wat kletsen en lekker rode of witte warme wijn ( = Glühwein. Volgens mijn woordenboek bisschopswijn. Maar dat komt me heel vreemd voor) te drinken.

Wat bedoelen jullie?

Groetjes
Ralf

3 „Gefällt mir“

Hoi Ralf,

De kerstmarkt in Valkenburg ken ik niet, maar Valkenburg vind ik een mooi stadje. Moet je zeker eens gezien hebben.

De kerstmarkt in Aken ken ik, omdat ik er woon. Het is zeker een aanrader, al kan het er erg druk zijn, vooral in het weekend. De sfeer is er erg bijzonder, met de Dom en het Rathaus op de achtergrond.

Taaltips
3 „Gefällt mir“

Hallo Ralf,

vielen Dank für deine Sprachtipps. Am meisten lernt man wohl durch Fehler. Auch wenn es weh tut :wink:.Ich sollte wohl mit meinen Texten in der Übungsecke bleiben.

Viele Grüße
Ralf

1 „Gefällt mir“

De kerstmarkt in Valkenburg is in ieder geval heel erg bekend! :slight_smile: Heb een tijdje in de buurt gewerkt, rond de kersttijd was het daar altijd behoorlijk druk. Schijnt heel erg mooi te zijn! Valkenburg zelf vind ik ook gewoon een lief stadje. Lijkt helemaal niet op Nederland daar. :slight_smile: Maar het is dus wel belangrijk om wat extra tijd in te plannen als je naar de kerstmarkt gaat. Er stonden regelmatig rijen met mensen die het terrein nog niet op mochten, omdat het zo druk was.

Bisschopswijn wordt inderdaad niet echt gebruikt. Volgens mij zeggen de meeste Nederlanders gewoon Glühwein, maar dan een beetje Nederlands uitgesproken. :smile:

4 „Gefällt mir“

Wir haben hier im Ruhrgebiet mehrere Weihnachtsmärkte und es gibt viele Niederländer, die zu Besuch kommen. Aber es gibt hier einen ganz besonderen Weihnachtsmarkt, den ich sehr loben möchte. Das ist der Weihnachtsmarkt von Duisburg. Er befindet sich direkt in der Innenstadt, in der Fußgängerzone.

Während alle anderen Weihnachtsmärke kurz vor Weihnachten schliessen und an den Weihnachtstagen ein ziemlich trauriges Bild abgeben, läuft der Weihnachtsmarkt von Duisburg bis zum 30. Dezember! Am Heiligabend und am ersten Weihnachtsfeiertag ist er jedoch geschlossen:

3 „Gefällt mir“

Wir sind einmal nach Groningen gefahren um dort den Weihnachtsmarkt zu besuchen.
In der Innenstadt von Groningen haben wir viele Werbeplakate gesehen die den Weihnachtsmarkt in Oldenburg (Oldbg. - DE) beworben haben.

Da sind wir dann eine Stunde später auch hingefahren, mehr möchte ich dazu nicht sagen.

Groetjes.

2 „Gefällt mir“

Dat heb ik ook al gedacht. Ik denk dat het een goed idee zou zijn in Valkenburg of Aken tijdens de week (en niet op weekend) te overnachten en de markten in Valkenburg s’morgens wanner het nog niet zo druk is en die in Aken vanwege zijn bijzondere sfeer (@ralf) s’middags of s’avonds waanneer het wat donker is te bezoeken. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hoi Ralf,

De titel van het thema heb ik aangepast (een vraagteken weggehaald), zodat het beter leesbaar is.

En nog wat taaltips voor je :slight_smile:

[details=Taaltips][quote=“RalfN, post:7, topic:1796”]
Dat heb ik ook al gedacht dacht ik ook al. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om doordeweeks in Valkenburg of Aken tijdens de week (en niet op in het weekend) te overnachten en de markten in Valkenburg s’morgens wanner 's morgens wanneer het nog niet zo druk is en die in Aken vanwege zijn bijzondere sfeer (@ralf) s’middags 's middags of s’avonds 's avonds waanneer wanneer het wat donkerder is te bezoeken.
[/quote]
[/details]

Groetjes

1 „Gefällt mir“

De kerstman komt op de kerstmarkt terecht.

2 „Gefällt mir“

Ik was al twee keer op de kerstmarkt in Valkenburg.
Het is iedere keer heel leuk geweest,ook zonder kerstmarkt is Valkenburg een mooie stad met winkelen, eten, drinken(t’hokje) of wandelen en fietsen.
We hebben in Duitsland ook een mooie sfeer op de kerstmarkt zoals in Keulen en Aken, dan de Rhein beneden naar Koblenz en aan de moezel naar de kerstmarkt in Traben-Trarbach( in ouden wijnkelders). Dan komen nog een stuk aan de moezel entlang Bernkastel-Kues met een oude Binnenstad en Trier de oudeste Stadt van Duitsland. In Bernkastel-Kues ben ik vandaag geweest voor het vuurwerk. Het was heel plezant.

2 „Gefällt mir“

Ik hoop toch dat hij er overheen vliegt, Ralf. Als hij erop terechtkomt, klinkt dat alsof hij veel schade veroorzaakt…

2 „Gefällt mir“

Ik denk hij vond nog een vrije plek om te landen. Kerstmannen beheersen dat.

1 „Gefällt mir“

Gelukkig, Ralf :slight_smile:

Sprachtipp
2 „Gefällt mir“

Hoi Jutta, dank je wel voor je tips. Enkele jaaren geleden was ik een keer in Bernkastel-Kues, maar 's zomers. Ik was wat verwonderd, dat er was een vuurwerk bij een kerstmarkt. Maar ik heb inmiddels op internet gelezen dat het een vuurwerk vanwege het veertigste jubileum van het kerstmarkt was. Ik kan me indenken dat het heel mooi was.

1 „Gefällt mir“

Graag gedaan waren insidertips😉
Ik woon aan de moezel en hou van de moezelfeesten.
Nog een vijne adventzondag :mrs_claus:

1 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Jutta][quote=“Jutta, post:15, topic:1796”]
Nog een fijne adventzondag
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“

Ja ik heb het gezien. Dank je wel.
Ik wens je een zalig kerstfeest ,Alex.

1 „Gefällt mir“

Dank je wel, Jutta. Jij ook hele fijne kerstdagen :christmas_tree: :slight_smile: