Ik hou van de herfst en de lente. De zomer is mij te warm en de winter te koud. De lente is leuker, maar de herfst is leukest.
In de herfst vind je de leukste kleuren en de frisste lucht naar de heete zomer er is mooi mist over de wei en er zijn prachtige zonsopgangen.
Ik hou van wandelen in het bos en aan de meer. De kinderen vergaren kastanjen en eikels. Hieruit knutselen wij grappige mannetjes en dieren
's Avonds brand een gemoedelijk vuur in de oven en wij spelen memory en uno.
De hoogtepunt van de herfst is de lantaarnoptocht van de kleuterschool. De optocht gaat door de stadsdeel met muziek. Politie en brandweer stremmen de donker straaten. Ernaar zijn er lekker woorstjes en punch.
Zijn er ook lantaarnoptochten in Nederland?
Ik vind je tekst al goed! Ik heb er enkele foutjes uit gehaald en een enkele zin opnieuw gescheven. Wanneer je iets niet snapt, moet je dat maar even zeggen.
De frisse lucht na de hete zomer is heerlijk en in de herfst zie je de mooiste kleuren, prachtige zonsondergangen en hangt de mist boven de weiden.
´Vergaren´ is niet fout, maar ´verzamelen´ klinkt wat mooier.
Politie en brandweer hebben de donkere straten afgezet.
Dankjewel Kitty! Ik moet de “de“ en “het“ worden beter leren. En ik benodig een beter wordenbook. Helaas er is geen Nederlands in de online wordenboek van LEO.org
Groetjes, Katja
Wij hebben drie kinderen. Onze zoon is veertien jaar en bezoekt de vwo (Gymnasium). Hij zou informaticus willen worden. Onze dochters zijn tweelingen. Ze zijn te vroeg geboren baby’s. Maar er waren geene problemen. Naar drie weken in het ziekenhuis konden ze thuis. Tweelingen zijn erg vermoeiend. Berge van luiers, berge van flesjes. Maar nu zijn ze bijna zes jaar en in de kleuterschool (Vorschulgruppe des Kindergartens) . Volgende zomer gaan ze de badisschool (Grundschule) bezoeken.
Bergen van luiers is zeker niet fout, maar toch zeggen we vaker ´Bergen luiers´ als wij grote hoeveelheden bedoelen. Je kunt ook zeggen ´Massa´s luiers´ of ´Stapels luiers´.
Ik lees nu “ De brief voor de koning“ en wil een kort resumé van dede begin schrijfen. De zwaartepunt is Perfekt (Handlung) of Imperfekt (Gewohnheit und Umstand).
Tiuri leefte in het land van Dagonaut. Hij was een schildknaap en wilde ridder worden. De nacht voor de ridderslag moest hij zwijgend en wakker in een kapel verbrengen. Maar het klopte an de deur. Tiuri heeft de deur geopend en een schildknaap heef Tiuri om hulp gevragd,. Tiuri zulde de zwarte ridder met de witte schild zoeken en hem een brief geven. Met een paard van een wei heeft Tiuri daarvan gereden. Een spannend avontuur begon.
Hoi Kaashapje,
Hier alvast wat suggesties:
Ik lees nu “ De brief voor de koning“ en wil beginnen er een kort resumé van te schrijven. De zwaartepunt is de voltooid tegenwoordige tijd (handeling) of de onvoltooid verleden tijd (gewoonte en omstandigheid).
Tiuri leefde in het land van Dagonaut. Hij was een schildknaap die ridder wilde worden.
De nacht voor de ridderslag moest hij zwijgend en wakend in een kapel doorbrengen.
Maar er werd op de deur geklopt.
Tiuri deed de deur open en hij zag een schildknaap die Tiuri om hulp vroeg.
Tiuri zou de zwarte ridder met het witte schild moeten zoeken en hem een brief geven.
Op een paard uit een wei is hij weggereden. Een spannend avontuur begon.
PS mijn fout in de suggesties alsnog verbeterd: de witte schild => het witte schild
Wij hebben een nieuw feestdag, de reformatie dag. Een jaar geleden werd de reformatie 500 jaar en het was een feestdag voor iederen in Duitsland. Gelukkig had de senaat van Hamburg de reformatie dag nu altijd toen feestdag bestemmt.
Ik heb sommige ideen voor een leuk dag:
Wij gaan een lekker ontbijt eten.
Wij gaan reformatie broodjes bakken. Dat zijn zoete gist tartjes in vorm van de “Luther-Roos“.
Wij gaan het liedje “Een vast kastel is onze god“ zingen.
Hebben jullie ook nog een idee?
Halloween mogen wij niet en de kleine kinderen zijn bang