“Kan jij iets beter dan jouw gemeente?“

Hallo,
Ik had net zin om op YouTube iets in het Nederlands te kijken.
En het eerste was dit bericht over een interessante Nederlandse wet, het recht op uitdaging.
Ik vind dat recht een fantastische idee!
En ik vraag me af of er in Duitsland ook zoiets bestaat. Maar hoe mag dat genoemd zijn?
Ik heb niet eens naar het hele filmpje gekeken, maar ik was onder de indruk dat dit recht ook in Nederland niet goed bekend is.
Groetjes, Eline

3 „Gefällt mir“

Interessant zeg!
Ik had daar ook nog nooit van gehoord.

1 „Gefällt mir“

Beste Eline,

Heel mooi! En typisch Nederlands, naar mijn indruk. k heb nog nooit van zoiets gehoord in Duitsland.

Groeten, Nicolas

Nederland is in vele gevallen voorloper van nieuwe dingen, totdat het bij onze oosterburen opgepikt en meestens nagedaan wordt.

Daar ben ik met je eens. Wanneer ze het over betere voorwaarden en voorzieningen voor fietsers hebben, wordt altijd naar Nederland gekeken. En er zijn geen alternatieve oplossingen als je het klimaat en de milieu wilt beschermen.
Maar de auto-industrie en haar invloed op onze maatschappelijke keuzes zou een heel grote nieuwe thema zijn…

Er zijn tal van voorbeelden te noemen, maar wil er ééntje uitpikken waar mijn vrouw einde de tachtiger jaren een extraatje verdiende bij de toen nog Deutsche Bundespost.
Zij stelde voor de meterstreep op de grond voor het loket in het postkantoor in te voeren, omdat ze dat gezien had in Nederland daags tevoren. Binnen enkele weken werden alle postkantoren en filialen met zulke strepen voorzien, zodat de privésfeer gewaarborgd werd en niemand meer over de schouder van zijn of haar voorganger kon kijken of beter gezegd kon loeren.

3 „Gefällt mir“

Op technologisch en digitaal gebied ben ik er helemaal mee eens (hoewel ik begin van de jaren 2000 wel mensen kende die eens per week de computer aanzetten om naar hun e-mails te kijken, :thinking: wat in Duitsland toentertijd dagelijks brood was).

Wat minder eens ben ik op cultureel gebied.
Een voorbeeld: in de tijd rond 2000 - 2003 deden ontzettend vele mensen in Nederland aan line-dancen. Het was voor mij vrij grappig omdat het hoogtepunt van line-dancen in Duitsland al in 1992 was en in 2000 line-dancen helemaal uit de tijd was.
Maar er zijn nog andere dingen waar de Nederlanders zich aan de Oosterburen georiënteerd hebben en niet andersom. :wink:

2 „Gefällt mir“

Daarom zei ik ook in vele gevallen mevrouw Helga en vergeet niet dat jij nu in Nederland woont !

Meneer Hans,
Ik vergeet niet dat ik in Nederland woon en ik ben er zelfs blij om (juist in corona-tijden) maar dat verandert niet automatisch mijn waarneming.:smirk:

1 „Gefällt mir“

Als ze belangrijker zijn dan line-dancen lees ik dat graag.

2 „Gefällt mir“