Is de herfst niet mooi? 🍂 (Lauren)

Hoi, ik ben Lauren! :smile:

Ik heb een hele tijd in Nederland gewoond en ben daar ook naar school gegaan. Mijn ouders zijn eigenlijk Duitse en toen ik 6 was, besloten ze naar Nederland te verhuizen, maar op me 14ste moesten we weer terug naar Duitsland.
Ik ben nu 29, werk en woon in Karlsruhe.

Dus ja, mijn Nederlands is ondertussen niet meer zo goed. Ik zoek al een tijdje over het internet naar een mogelijkheid om mijn Nederlands weer op te knappen, en ben op dit Forum gestoten.

Daarom hoop ik hier leuke en gezellige mensen te vinden, die me helpen mijn Nederlands bij te houden :wink:

groetjes uit het zuiden van Duitsland :maple_leaf:
Lauren

10 „Gefällt mir“

Hoi Lauren,

Welkom op het forum! Je zult hier inderdaad genoeg gelegenheid hebben om je Nederlands weer op te frissen. :slight_smile: Al kom ik weinig foutjes tegen, hoor!

Wat leuk dat je in Karlsruhe woont. Misschien zijn we elkaar al eens tegengekomen, ik werk er namelijk ook. :slight_smile: @Ruth wees me laatst op een evenement van een vereniging van Nederlanders en Vlamingen in Karlsruhe. Ben je al eens naar zoiets geweest? Is om te oefenen misschien niet slecht, en je zult je daar best redden.

Groetjes,

Maartje

EDIT Helemaal vergeten te vragen! Waar in Nederland heb je gewoond?

3 „Gefällt mir“

Goedemorgen Lauren,

Wat leuk dat je ons gevonden hebt, van harte welkom op het forum. :slight_smile:

We helpen je graag je Nederlands te verbeteren. Kom je eigenlijk nog wel eens in Nederland? Of misschien wil je er nog wel eens gaan wonen?

Hartelijke groeten van een Nederlander uit Aken,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Dag Lauren, ook namens mij welkom op het forum :slight_smile: Mijn complimenten met je Nederlands, het ziet er al erg goed uit, hoor!

Groetjes vanuit Friesland,

Kitty.

2 „Gefällt mir“

Heel erg Bedankt! :bouquet:

@Maartje Maartje, je komt ook uit Karlsruhe?:heart_eyes: Wat leuk! Ja, ik ben inderdaad al op de Nederlanders en Vlaamse vereniging gestoten, maar nee ik ben daar nog niet op een event geweest. Ik had erover nagedacht of ik naar die Stammtisch zou gaan, maar da wou ik niet alleen heen. Ik heb in Winterswijk, Nijmegen en voor het laats in Ulft gewoond.

@ralf, ik ben dit jaar voor vier dagen in Nederland geweest…(voor de eerste keer, nadat we verhuizen moesten). Ik verstond de mensen wel, maar ik had nogal moeite met het praten :disappointed_relieved:…omdat ik dat ook helemaal niet meer gewend ben. Ik heb nog kennissen in Nederland ja. Maar ik denk niet dat ik ooit weer in Nederland ga wonen… alhoewel ik geloof wel dat ik met me werk daar iets beter zou verdienen dan hier… maar hier heb ik ondertussen een eigen leven met mijn familie en vrienden.

En hartelijk bedankt voor je compliment Kitty :blush:

2 „Gefällt mir“

Ik kom uit Nederland, maar werk de komende tijd in Karlsruhe. :slight_smile: Ben nog bezig met mijn master in Germersheim en doe voor mijn masterscriptie een stage. Best spannend!

In m’n eentje zou ik inderdaad ook niet zo snel naar een Stammtisch gaan, maar misschien krijgen we het wel voor elkaar om in Karlsruhe eens een hapje te gaan eten of een kopje koffie te drinken. Als je dat leuk vindt, tenminste! Wie weet vinden we zelfs nog een paar andere forumleden die dat ook wel zouden zien zitten. :slight_smile: (@Isabelle, @lFilip, …?)

3 „Gefällt mir“

Dat lijkt me erg leuk @Maartje :heart_eyes:

2 „Gefällt mir“

Hoi Lauren, leuk dat je meedoet!

Je hebt dus op een hele belangrijke tijd in je leven in Nederland gewoond. Heb je daar ook leren schrijven, of kon je dat al (een beetje) toen jullie van Duitsland naar Nederland verhuisden?

Hier nog een kleine tip:

In het Nederlands zeggen we: via (het) internet.

Hallo @alex,

Ik kon nog helemaal geen Nederlands toen ik naar Nederland verhuisde, dat heb ik zelf moeten leren. Mijn moeder heeft me eens verteld, dat na dat de Muur (Berliner Mauer, ik ben in het oosten geboren) viel heel erg veel mensen van oost naar west Duitsland verhuisd zijn, en om daar een beetje ontspanning in te krijgen, hebben aangeboden dat je ook naar Nederland kunt verhuizen (met ondersteuning en alles)…en ja dat hebben ze gedaan. Ik ben in Nederland gewoon normaal naar school gegaan…en in Duitsland heb ik de school afgemaakt. Het was inderdaad een hele belangrijke tijd in mijn leven, alhoewel ik ondertussen al langer in Duitsland woon…en met de tijd mijn Nederlands kwijt raak :worried:

3 „Gefällt mir“

Ah, ik snap het, Lauren. Was ich eigentlich meinte, war, ob du schon schreiben konntest, als ihr in die Niederlande gezogen seid, oder ob deine erste Berührung mit dem Schreiben dort – und also auf Niederländisch – stattfand.

Vond je de verhuizing terug naar Duitsland als tiener lastig, of kon je weer snel wennen in Duitsland?

1 „Gefällt mir“

Gezellig! Dan gaan we dat regelen. :slight_smile: Ik zal je ergens deze week even een persoonlijk bericht sturen om te overleggen.

1 „Gefällt mir“

@alex Of ik al schrijven kon, toen ik naar Nederland kwam weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar ik als ik daarover nadenk, geloof ik dat het wel in Nederland was.

1 „Gefällt mir“