Ik zou mezelf graag nog één keer voorstellen (zegt Silke)

Hoi allemaal,

nu ben ik begonnen met module 7 in de online zelfstudiecursus. Een taak is om jezelf voor te stellen. Hoewel ik dit al heb gedaan, zou ik graag het na de les nog een keer doen.

Mijn naam is Silke. Ik ben 38 jaar oud en woon in Duitsland. Ik ben ongeveer een jaar met mijn vrouw getrouwd. Ze leet ook Nederlands zoals ik. Sinds eind april volgen we de taalcursus van Ralf via zoom. De cursus is uitstekkend en we hebben veel plezier.
We hebben een vrouwelijke hondje(teef) genaamd Darbie. Dat hondje is zwarte en heeft bruine ogen.
Ik heb kort blond haar en groene ogen. Omdat ik een slecht gezichtsvermogen heb, draag ik een bril. Ik draag ze al sinds ik drie was. Helaas kan ik geen contactlenzen gebruiken. Maar dat maakt niets uit want ik hou van brillen.

Ik heb een paar hobby’s:
Ik hou van zingen daroom zing ik in veele koren. Ik zing vaak sopraan, meestal alt en soms tenor.
Als het mooi weer is, fiets ik graag. Helaas rijd ik vaker auto dan fiets maar als ik kan kiezen, fiets ik liever.
Ik geniet vooral van zwemmen in de zee of het meer, soms ook in een zwembad.
Ik lees graag misdaadboeken, fantasieboeken of romans. Ik speel een beetje piano, maar niet zo goed. Ik kijk veel tv. Maar ik slaap liever.

Ik werk sinds bijna tien jaar als ontwikkelaar bij een bedrijf genaamd SAP in Walldorf. Ik werk daar ook met talen maar met computer talen. Ze zijn niet zo mooi als gesproken talen, maar ze zijn ook erg belangrijk.

Ik leer nu negen maanden Nederlands en ik werk heel hard om het goed te spreken. Ik maak nog steeds een aantal fouten, maar het wordt beter. Ik begon Nederlandse boeken te lezen en films te kijken. Ik begrijp nog niet alles, maar ik hoop en denk ook dat het beter gaat worden.

Ik kijk ernaar uit om nu al met je te spreken en meer Nederlands van je te leren. Ik kijk uit naar onze volgende vakantie in Nederland of België zodat ik de taal goed kan spreken.

Groetjes Silke

9 „Gefällt mir“

Hartstikke goed Silke, en zo uitvoerig. Echt heel goed gedaan. Niet foutloos, maar dat is niet erg. Alles wat je schrijft is prima te begrijpen.

Als je wilt kunnen we (andere forumleden en ik) nog een paar suggesties voor verbeteringen doen. Zeg het maar als je dat een goed idee vindt.

1 „Gefällt mir“

He,

dat is een goede suggestie. Ik vind de voorstelling een beetje afgehakt. Ik moet een betere weg vinden om de zinnen te verbinden (heißt das so?).

Ik heb gedacht misschen:
Ik zing graag, trouwens speel ik ook een beetje piano.

In plaats van autorijden, fiets ik liever…

Zodra ik wakker wordt ga ik met mijn hondje buiten wandelen…

Ik verheug me op de verbeteringen en suggesties van de andere forumleden.

Groetjes Silke

Hoi Silke.

Prima verhaal,heel goed geschreven.
Het gaat er niet om perfect Nederlands te schrijven,maar om de strekking van jouw verhaal. Dat komt heel goed en begrijpelijk over, compliment.

Ik maak na 33 jaar ook nog steeds fouten in de Duitse taal, en ik wil ze ook blijven maken.
Perfect ist langweilig.

In diesem Sinne, tue mal weiter so :slight_smile:

Beste Grüße
Cornelis

1 „Gefällt mir“

Hoi Bibop,

hartelijk bedankt. Ik ben ervan overtuigd dat als ik meer lees, mijn Nederlands beter zal worden.
Ik begrijp best veel van wat ik lees. n het geval dat ik zou moeten spreken, kan ik helaas nog niet de juiste woorden vinden. Ik hoop en geloof dat het elkedag beter wordt.

Doei
Silke

1 „Gefällt mir“

Hallo Silke.

Dat begrijp ik. De zinsbouw in de beide talen is vaak erg verschillend en daardoor verwarrend.
Daar moet je op den duur gevoel voor ontwikkelen, dat is niet makkelijk te leren.

Ik had het geluk, dat ik de Duitse taal elke dag bij m’n klanten onderweg kon oefenen en leren. Beetje talent had ik wel in vreemde talen. Ik mag fouten maken, dat privilege heb ik, ik mag dat.
Ik werd vaak verbeterd en kreeg veel tips. Dan kom je verder. Het was de beste leerschool überhaupt. Ik kan inmiddels ook enkele regionale dialecten hier goed verstaan, ik vind ze prachtig.

Doe zo voort.
Learning by doing, sagt man auf Plattdeutsch :slight_smile:

Groeten
Cornelis

Einspruch :wink:

In vielen Fällen ist der Satzbau im Deutschen und Niederländischen sehr ähnlich. Es gibt jedenfalls mehr Übereinkünfte als Unterschiede.

1 „Gefällt mir“

Silke, ik heb nog een tip voor de titel van je nieuwe thread:

Ik zou mezelf graag nog een keer willen voorstellen.

Die Betonung in diesem Satz liegt auf „nog“, nicht auf „een“. Das bedeutet, dass der unbestimmte Artikel „een“ keine Akzentzeichen bekommt. Das passiert nämlich nur, wenn das Wort betont ist.

Hoi Alex,

je hebt |tuurlijk gelijk. Bedankt voor het artikel:-)
Ik heb de taal van mijn besturingssysteem veranderd in Nederlands, zowel voor de computer als voor de auto.Ik denk dat dit een goede manier is om veel met de taal geconfronteerd te worden.:slight_smile:

Außerdem finde ich es lustig wenn kaum wer mein Betriebssystem versteht :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Ha, dat is een slim idee :wink:

Dat is een verfrissende insteek, een mooie manier om frequent te kunnen oefenen.
Goed idee.
Groeten Cornelis