Hoi, ik ben Thomas

Hoi Thomas,
Wat betekend medeleerings? Hoe heet het in het Duits?
Groetjes Jörg

Goede morgen Hoshy,
ik was op zoek naar en woord voor “Mitschüler” … groetjes, Thomas

hahahaha … nee, alleen Duits …

1 „Gefällt mir“

Hoi @Alex, @ralf
hartelijk bedankt voor jullie ‚welkom‘ …

@Alex … ja, ich würde mich über Korrekturvorschläge aller Art sehr freuen - von wem auch immer.

Das mit dem Wort ‚pand‘ ist echt lustig. Seit dem ich mich mit einem Ferienhaus beschäftige, lese ich überall (auf funda.nl, bei den Maklern etc.) das Wort ‚pand‘. Ich wusste nie, was es genau bedeutet. Während unserer Sommerferien im neuen huisje haben wir alle Nachbarn zu nem „borrel inkl. happjes“ eingeladen. Wir wussten auch nicht, ob es diese Tradition in den Niederlanden/in Zeeland gibt. Fast alle sind gekommen und es war sehr schön. In diesem Zusammenhang habe ich in die Runde nach der genauen Bezeichnung für ‚pand‘ gefragt. Und siehe da - lt. den Anwesenden (100% NL) ist pand ein Sammelbegriff für fast alles, was 4 Wände hat. Auch eine Garage oder Tankstelle könnte ein pand sein, sagte man. Lange Rede kurzer Sinn - die Leute in unserer Strasse sagen fast nie huis of zoiets - sie sagen fast immer ‚pand‘ zu ihren kleinen, „normalen“ Häusern … naja.

En fijne dag voor jullie,
Thomas

@BrutallyFrank

Hoi BrutallyFrank,
… ik bedoel “dakgroot” :slight_smile: … groetjes, Thomas

Mit der Schlussfolgerung wäre ich vorsichtig, Thomas. Pand ist in der Tat eine Art Sammelbegriff, aber es ist eher Maklersprache. Das heißt: Es wird vor allem in dem Kontext kaufen/verkaufen/mieten/vermieten verwendet.

1 „Gefällt mir“

Hoi Jörg, het woord dat Thomas bedoelt, is medeleerlingen (Plural auf -en, nicht auf -s).

Auf Deutsch heißt es: Mitschüler.

Hoi Thomas,
Ook van mij nog hartelijk welkom op het forum :slight_smile:
Ben je nu begonnen met je vader in het Nederlands te praten? Dat zou zeker een goede mogelijkheid zijn om je snel in de taal te verdiepen :wink:
Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Hoi Thomas,

Hartelijk welkom op dit forum. Je schrijft al aardig goed Nederlands.
Ik heb zelf 10 jaar in Bad Soden am Taunus gewoond en erg van de tijd daar genoten. Doe me de groeten aan mijn liefste gebergte. :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Hoi @hadedeha,
hartelijk bedankt voor jouw groetjes. Vandaag is “Sommernachtsfest” - weet je noog? :slight_smile:

Groetjes, Thomas

1 „Gefällt mir“

Ja, dat vergeet je nooit. Het leek me soms een aardig zuipfestijn.
Het vindt toch nog steeds plaats in het Kurpark? Ik ben er al 17 jaar weg, nu woon ik in Apeldoorn.

Veel plezier vanavond!

Groetjes,
Helga

[details=Sprachtipp für Thomas][quote=“Thomas, post:15, topic:1232”]
weet je nog?
[/quote]

_Nog _ spricht sich mit einem **kurzen ** Vokal, Thomas. Daher nur ein A.[/details]

Hoi Alex,

klopt (auch kurz :-)) … en bedankt voor jouw Sprachtipp. Ik wens je een fijn weekend.

Groetjes,
Thomas

P.S. Was antwortet man eigentlich auf “ik wens je …”? Man wird ja in Geschäften oder Restaurants gerne so verabschiedet. “Auch so” oder “acuh für Dich!” …

Het antwoord kan bijvoorbeeld Hetzelfde! zijn. Das ist dann so etwas wie: Ebenfalls! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Genau!

Man kann auch sagen:

Bedankt. Jij/u ook.

… bedankt @alex en @GoodbyeRoutine

3 „Gefällt mir“

Hoi Thomas,
ik woon ook in de Taunus, in de buur van Idstein.
Ik kan het Nederlands nog niet goed spreken, maar ik ben blij, dat ik kan praktij te schrijven. Ik bin aan het leren sinds een paar weken.
Wens je een fijne dag. Tot ziens!
Ulrike

4 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipps für Ulrike][quote=„FrauUlli, post:22, topic:1232“]
Ik woon ook in de Taunus, in de buurt van Idstein.
Ik kan nog niet zo goed (kein Artikel) Nederlands spreken, maar ik ben blij dat ik het schrijven kan oefenen. Ik ben de taal sinds een paar weken aan het leren.
[/quote]

Nach der Anrede schreibt man im Niederländischen einen Großbuchstaben:

https://www.buurtaal.de/blog/anrede-grussformel-brief-e-mail[/details]

2 „Gefällt mir“

Dank je wel, Alex!
Ich bin wirklich sehr dankbar für die Tipps. Das motiviert mich sehr, viel zu schreiben und mich zu entwickeln.
Wens je een fijne dag, groetjes
Ulrike

2 „Gefällt mir“

Das freut mich, Ulrike!

Noch ein kleiner Tipp: Am besten schreibst du das Personalpronomen dazu (wie im Deutschen), also:

Ik wens je een fijne dag,

1 „Gefällt mir“