… en ik ben een echte Efteling-Fangirl.
Ik ben 30 jaar geleden begonnen met het leren van Nederlands op school.
Ich fand es schon damals doof, dass in Deutschland viele davon ausgingen, dass Niederländer Deutsch sprechen. Darum habe ich mich in der Oberstufe für Niederländisch statt Spanisch oder ähnlichem entschieden. Und obendrein sind die Niederlande quasi nebenan. Seitdem versuche ich mich als Autodidaktin.
Maar ik heb niet vaak de kans om mijn Nederlands te oefenen tenzij ik in de Efteling ben. Maar de medewerkers daar doen altijd hun best om Duits tegen mij te spreken een vicieuze cirkel.
Ik kan heel veel verstaan maar het spreken en schrijven lukt niel altijd goed. Mischien kan ik me hier verbeteren.
Hallo Tanja, ook van mij van harte welkom hier op het forum. leuk dat je er bent!
Je Nederlands is behoorlijk goed joh, het is je kennelijk prima gelukt om het zelf te leren
Hallo Alex, bedankt voor het compliment!
Om eerlijk te zijn heb ik toch soms de hulp van een woordenboek nodig Maar ik doe mijn best.
Ik volg sommige nederlandse paginas op social media en ontvang de niewsbrief en andere correspondentie van mijn favoriete plek op Nederlands. Lezen helpt.
Ik ben ook bemoeid Nederlands te spreken als ik de kans heb zelfs als mijn gesprekspartner Duits spreekt.
Ik wil jullie ook bedanken voor het welkom!