Hoi, ik ben Susanne en ik wil me even voorstellen

Ik ben Susanne en woon in het Zuid-Westen van Duitsland vlakbij de Europa-Park in Rust. Ik ben 53 jaar oud en werk de hele dag… Mijn hobbies zijn tuinieren, lezen en in het Nederlandse taal leren. Helaas heb ik niet teveel tijd om te leren. Mijn man en ik houden erg van Zeeland, Breskens. Dat is in West Zeeuws-Vlaanderen, vlakby de grenz naar Belgie. We rijden vaak naartoe, om met vacancie te gaan. Wij fietsen langs de strand, eten en drinken in een strandtentje. Ik heb een vriendin in Breskens, zij is 8 jaar geleden van Stuttgart nach Breskens verhuisd.
En omdat ik ook erg van de Nederlanders houd, will ik graag de taal spreken. Ik heb zelfs een schilderijles in het Nederlands gehad op de laatste vacancie.
De taal heb ik via de VHS geleert, maar helaas is er geen cursus meer in de anbood.
Nou, ik hope, ik heb niet te veel foutjes gedaan. Ik exkuseer me vorruit.
Heel veel groetjes aan alle :slight_smile:
Susanne

4 „Gefällt mir“

Hoi Susanne,
Van harte welkom op het forum!
Ik ben Ralf, en samen met Alex moderator van het NL Ganz Schnell-forum. Wat goed dat je al zoveel in het Nederlands schrijft! Ik zie inderdaad wat spelfoutjes, maar dat is geen probleem, we zijn hier allemaal om te leren. Misschien een tip: je kunt, als het goed is, in je browser een Nederlandse spellingscontrole downloaden/activeren, dat kan ondersteuning bieden tijdens het schrijven, bijvoorbeeld bij woordjes als hobby’s, vlakbij, de grens, vakantie en ‘wil ik’.
Heel plezier en tot snel :smiley:
Groetjes,
Ralf

1 „Gefällt mir“

Hoi Susanne,

Leuk dat ik je nu ook hier zie, hartelijk welkom ook van mij.

Die tip van @ralf met de Nederlandse spellingcorrectie in je browser is een hele goeie. Dat kan namelijk al een stuk helpen om je fouten te verbeteren. Maar op zich is je Nederlands al best goed. Ga zo door, zou ik zeggen :slight_smile:

Hoi Alex en Ralf,

hartelijk bedankt voor de begroeting en ook bedankt voor de informatie, ik heb het woordenboek NL gevonden en ook ingericht.
Nou, ik denk het zal lukken in toekomst.

Grotjes Susanne

2 „Gefällt mir“

Hoi Susanne,
Heel goed! Voel je vrij om op bijdragen te reageren of om zelf een nieuw onderwerp te starten. En als je vragen hebt, stel ze gerust! Heel veel plezier en voor nu natuurlijk een prettig weekend.
Groetjes,
Ralf
PS Heel belangrijk is de formulering: “Nou, ik denk dat het zal lukken in de toekomst”. In het Nederlands komt “dat” erbij. Ik vind dat…; ik denk dat…; ik hoop dat… . Zie ook de discussie hier: [quote=“alex, post:9, topic:243”]
Bijna alle Duitsers die ik ken hebben hier trouwens heel veel moeite mee. Misschien hebben ze ook teveel Engels in hun hoofd. Dat is voor de meesten de Fremdsprache die ze het beste kennen en daar is het ook zo dat het voegwoord kan worden weggelaten, net als in het Duits.

EN: I think you are right.
DE: Ich denke, du hast recht.
NL: Ik denk dat je gelijk hebt.
[/quote]