Hoi, ik ben Stephi

Goedenavond, ik heet Stephi, ik ben 42 jaar en woon in Frankfurt am Main.

Twee jaren geleden was ik voor de eerste keer op Texel en sindsdien hou ik van dit eiland en wil graag de Nederlandse taal leren. In februari heb ik de eerste cursus Nederlands (A1) op de volksuniversiteit gevolgd en in oktober is de tweede cursus begonnen. Het bevalt me heel goed en ik kan er niet genoeg van krijgen :blush:

Mijn hobby’s zijn zwemmen, geocaching en andere outdoor-activiteiten - en natuurlijk Nederland en Nederlands :wink:

Ik verheug me op jullie en op veel onderhoudende thema’s :slight_smile:

Groetjes
Stephi :sheep:

6 „Gefällt mir“

Hoi Stephi,

Welkom hier op het forum. Ik zou ook graag eens Texel leren kennen. Wat bevalt je op Texel in het bijzonder?

Groetjes,

Saylana

4 „Gefällt mir“

Welkom, Stephi! Leuk dat je er bent. :slight_smile: Je Nederlands is echt al super, al helemaal als je erbij bedenkt dat je pas met je tweede cursus bezig bent!

Texel is inderdaad erg bijzonder. Het is een stukje Nederland, maar toch niet helemaal. :slight_smile:

Veel plezier op het forum!

3 „Gefällt mir“

Ha Stephi, van harte welkom hier!

Darf ich fragen, wie du unser Forum gefunden hast?

Groetjes van Alex

Hoi Saylana!

Dank je voor jouw ontvangst :slight_smile: Ik kan Texel maar aanraden. De zee, de stranden, de duinen, de natuur, de rust, de afgelegenheid, maar toch de mogelijkheid iets te ondervinden en te shoppen, de snoezige dorpjes, de haven in Oudeschild, de vuurtoren in De Cocksdorp … ik weet helemaal niet waarmee ik zul stoppen :blush: Ach, en natuurlijk de vele schapen! :sheep:

Ik ben altijd een beetje afgunstig (Zeg je dat zo in het Nederlands? Het zul niet bedoelen dat ik het hun niet gun) op mijn vriendinnen en andere mensen, die zo dichtbij de grens wonen en snel eens over het weekend of zo naar Nederland kunnen gaan :cry::wink:
Ben jij vaak in Nederland?

Groetjes
Stephi

Hoi Maartje,

dank je wel voor jouw ontvangst en jouw lof :smiley:
Deze zomer was ik o.a. in Utrecht waar het mee ook heel goed bevalde :wink:
D.w.z. jij bent ook al op Texel geweest? Waar was je daar?

Groetjes
Stephi

Hoi Alex, dank je wel :smiley:

Tijdens mijn eerste cursus Nederlands heb ik op internet iets over „hun en hen“ gezoekt en da heb ik jouw artikel op buurtaal.de gevonden. Dank je overigens daarvoor en voor de andere behulpzame en onderhoudende tekste op deze website :slight_smile: Nou, en onlangs heb ik dan ook het forum ondekt :slight_smile:

Groetjes
Stephi

Zeg, wat is jouw Nederlands al goed! Spreek je nog andere talen, Stephi?
Dus ook van mij, hartelijk welkom op het forum. :wave:

Texel is een heel mooi eiland :slight_smile: Ik ben daar ook al meerdere keren voor een dagje uit geweest.

[details=Taaltip][quote=“Stephi, post:5, topic:1537”]
Ik ben altijd een beetje afgunstig (Zeg je dat zo in het Nederlands? Het zul niet bedoelen dat ik het hun niet gun)
[/quote]

Hier kan je heel goed het woord “jaloers (op iemand zijn)” gebruiken. :slight_smile:[/details]

2 „Gefällt mir“

Hoi en ook aan jou dank je wel voor jouw ontvangst en lof :blush: Nou ja, ik heb Engels, Frans en Japans op school geleert, maar daarna ontbrak het mij aan de praktijk.
En wat mijn Nederlands betreft: terwijl ik dit hier schrijf is van Dale mijn beste vriend :grin:

Bedankt ook voor jouw taaltip. “Jaloers” was precies het woord dat ik bedoelde. Een fantastische functie, de taaltip, en ik zie dat ik nog heel veel moet ontdekken op dit forum :sunglasses:

Wanneer ik “daar meerdere keren voor een dagje uit geweest” lees, word ik toch onmiddellijk opnieuw jaloers :wink:
Waar ben jij op Texel geweest?

Groetjes
Stephi

2 „Gefällt mir“

Nou ja, dan ben je wel gewend aan het leren van talen… :slight_smile: Japans op school? Wat spannend, zeg!
Zo zijn we allemaal begonnen… lekker met een woordenboekje in de hand :wink:

Ik ben meer aan de westkant van Texel geweest. van 't Horntje naar Den Hoorn den Den Burg. Een de andere keer naar De Koog (Ecomare) en Cocksdorp :slight_smile: Altijd lekker met de fiets langs het eiland!

Groetjes,
Jessi

[details=taaltips][quote=„Stephi, post:9, topic:1537“]
Groetjes,
Stephi
[/quote]
Das hier ist eine Kleinigkeit und schon Meckern auf hohem Niveau, aber wenn man es direkt von Anfang an richtig macht, ist es einfacher :wink: In het Nederlands heb je hier altijd een komma nodig.

Het is hier net andersom dan in het Duits. Je hebt hier na de komma een hoofdletter nodig.[/details]

1 „Gefällt mir“

Hoihoi Stephi,

Ten eerste hartelijk welkom hier :slight_smile: Leuk dat je wat met geo-choaching doet! Toen ik nog in IJmuiden woonde heb ik dat ook wel gedaan. Wanneer ik in Duitsland ben om trials te lopen, heb ik ook vaak de GPS bij mij, maar dan meer om mijn auto terug te kunnen vinden :blush:

Mijn complimenten met je Nederlands!

Groetjes uit Friesland,

Kitty.

2 „Gefällt mir“

Hoi Kitty,

Wat betekent “trials lopen”?

Groetjes,

Saylana

1 „Gefällt mir“

Van oorsprong is een trial ‘Geschicklichkeitsprüfungen in schwerem Gelände, bei denen weder die Streckenbegrenzungen und Markierungen berührt noch zum Stillstand gekommen werden darf’. Gewoonlijk voor motoren, auto’s, LKW’s of fietsen.

Het lopen van trials kun je zien als sportieve lange trektochten door de natuur, over moeilijk begaanbare paden, met klimmen en dalen.

3 „Gefällt mir“

Nee Stephi, hoewel ik zo dicht bij de grens woon ben ik bijna nooit in Nederland. Soms een beetje wandelen in het Duits-Nederlandse grensgebied of een keer naar Roermond - dat was het dan.

1 „Gefällt mir“

Leuk om te horen Stephie.

Ik hoop dat het forum net zo goed zal bevallen als het blog.

Ah, dat heb ik inderdaad niet geweten: een komma na de Groetjes en een hoofdletter na de komma na de begroeting. Dank je wel, ik zal het onthouden.

Ik hou van de vuurtoren en de brede strand in de Cocksdorp. En om de hoek bij Ecomare wonen we altijd :heart_eyes:

Japans was een nieuw project op schools in Rheinland-Pfalz. En ik heb meegemaakt - 6 jaren lang.

Groetjes**,** :wink:
Stephi

1 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Stephi][quote=“Stephi, post:16, topic:1537”]
meegedaan

meegemaakt = erlebt
[/quote][/details]

Hoi Kitty,

Dank je wel voor jouw ontvangst en complimenten met mijn Nederlands :blush: Leuk dat je geocaching ook kent en ooit gedaan hebt. Ja, met de hulp van GPS mijn auto terug vinden, dat ken ik … :wink:

Groetjes,
Stephi

1 „Gefällt mir“

Roermond, Saylana? In het outlet-centrum? :wink:
De eerste keer dat ik ooit in Nederland geweest ben, was in Roermond - in het outlet-center :wink:

1 „Gefällt mir“

Danke für den Sprachtipp, Alex. Ich werde versuchen, es auseinanderzuhalten.

2 „Gefällt mir“