Hoi ik ben Mike

Ik ben Mike, 56 jaar. Ik woon in Leiden, maar heb ook een kamer in Paderborn. Omdat ik hier werk, ben ik normaal gesproken gedurende de week hier. Op woensdag werk ik thuis in Leiden, ik rij dus 2 keer per week naar Paderborn op en neer.
Ik ben geboren in Köln, maar toen ik 2 jaar was zijn mijn (Duitse) ouders naar Nederland verhuisd. Rond mijn 25e vond ik het wel tijd om Nederlander te worden, ondanks dat mijn ouders altijd plannen hadden terug te keren. Ik heb dan ook mijn schooltijd doorgebracht op de Duitse School Den Haag.
In 2014 kon ik voor het Nederlandse bedrijf waar ik al 28 jaar had gewerkt, in Duitsland aan de slag. Daar heb ik 2 jaar over na moeten denken en daarna besloten, niet te verhuizen maar te pendelen. Lastig, maar het gaat. Sindsdien profiteer ik van de beste aspecten van beide culturen, ik leef eigenlijk in twee landen en blijf dus van alles op de hoogte. Wel merkte ik dat het Duits wat je thuis sprak, anders was dan de zakelijke taal die ik nu spreek.
Een enkele keer vroeg ik mij af of er geen Nederlanders in Paderborn wonen en zoja, wat die hier dan doen.
Het lijkt me leuk een keer voor een kop koffie (o.i.d) bijeen te komen.

Groet, Mike

8 „Gefällt mir“

Welkom op het forum Mike,
Met tweetaligheid zal je geen problemen hebben, Daar ben ik wel jaloers op, ik ben alleen thuis in het gewone Nederlands van alledag, met de andere buurtalen is het maar behelpen. Het leren van een taal op school, door het volgen van lessen of van tv-programma’s, is toch lastig.
Het lijkt me wel zwaar dat je steeds heen en weer moet reizen. Maar ja, je bent het nu wel gewend, denk ik maar.
Ik wens je veel plezier en nuttige contacten op het forum toe.

3 „Gefällt mir“

Hoi Mike, hartelijk welkom ook van mij. Spannend, pendelen tussen twee talen en culturen!

En ja, zakelijk Duits is toch wel ietsje anders dan “Gebruiksduits” thuis :wink:

Groetjes,
Alex

3 „Gefällt mir“

Hoi Mike,

Ook van mijn Beierse kant een welkom hier op het forum. Leiden is een leuk en gezellig plaatsje om te wonen en te studeren. Misschien kan je hier het e.e.a. nieuw ontdekken als forens, wie weet ?!

groet van Hans.

2 „Gefällt mir“

Hoi Mike,

En leuk dat je er bent!

Ik ben niet Nederlands, maar was er 11 jaar voor wonen en werken. Nu ben ik terug in Duitsland, werk in Paderborn en woon in Borchen. Dus een kopje koffie zal wel moeten lukken… Ik heb al probeert een stamtafel te beginnen, misschien gaat het nur door, met mensen uit Bielefeld er bij.

Een fijn weekeinde alvast!
Groetjes
Gabi

2 „Gefällt mir“

Leuk dit te lezen.

Ik heb zelf ergens rond 1988 eens drie maanden gependeld van Nederland naar Paderborn, 4 dagen in de week daar, 3 dagen vrij. Voor die tijd was mijn middelbareschool-Duits heel roestig, en niet spontaan bruikbaar. Door die immersion daar toen kan ik nu, tientallen jaren later, nog steeds spontaan overschakelen en vloeiend (hoewel niet 100% foutloos) spreken. Makkelijker eigenlijk dan met Engels, wat ik daarvoor veel beter kende dan Duits.

Was toen voor Nixdorf, wat later zoals bekend is opgegaan in Siemens.

4 „Gefällt mir“

Hoihoi, Mike,

Ook namens mij hartelijk welkom op het forum! Wat dat pendelen aanbelangt, ik neem mijn petje voor je af want Paderborn ligt niet naast de deur. Vanuit Friesland is het al ruim 275 km rijden… Dat je daartegenover profiteert van beide culturen is natuurlijk prachtig :slight_smile:

Ik wens je veel plezier op het forum :smiley:

Groetjes uit Fryslân

Kitty.

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Mike, en leuk dat je je even voorstelt! :slight_smile:

Een prettig weekend, groeten uit Aken,

Ralf

1 „Gefällt mir“