Hoi, ik ben Michelle

Ich bin Michelle und möchte gerne mein Niederländisch verbessern :smile:
Vor knapp vier Jahren habe ich meine niederländische Freundin kennengelernt. Erst ist sie nach Deutschland gezogen und im April 2018 sind wir dann von Hamburg in die Nähe von Groningen gezogen, aber noch sehr nah an der deutschen Grenze, da ich noch in Deutschland arbeite.
Ich habe bisher noch keinen richtigen Niederländisch Kurs machen können, weil es der Schichtdienst selten bis gar nicht zulässt, sodass ich es mir mehr oder weniger selbst beibringe durch Radio, TV, Bücher und Online-Kurs. Die Familie meiner Freundin spricht mittlerweile fast nur noch Niederländisch mit mir, antworten tu ich aber noch auf Englisch, da ich einfach nicht die Überwindung finde es selbst zu sprechen (aus Angst vor Fehlern, wahrscheinlich).
In Zukunft möchte ich aber gerne in den Niederlanden arbeiten oder auch noch weiterstudieren.

Ich bin echt froh dieses Forum gefunden zu haben, ich denke, dass mir das in einigen Dingen schon sehr hilft.

Soviel erstmal zu mir! :smiley:

7 „Gefällt mir“

Hoihoi, Mische,

Hartelijk welkom op ons forum! Als ik je goed begrijp woon je dus al in Nederland. Er is geen betere manier om zo de taal onder de knie te krijgen dan in het land te wonen waar je taal van wilt leren.

Ik wens je veel plezier en fijne leermomenten op het forum.

Groetjes uit Friesland,

Kitty.

5 „Gefällt mir“

Hoi Michelle,

Veel plezier hier!

En: Gewoon doen - je hebt lieve mensen om je heen, ze vinden het zeker prima, als je het aan durft en vinden het vast niet erg, dat er dan ook in het begin wat fouten gebeuren. Beter kann toch niet!

Groetjes
Gabi

5 „Gefällt mir“

Hoi Michelle, leuk dat je meedoet hier. Wat de anderen zeggen kan ik alleen maar onderstrepen: Gewoon beginnen met praten joh. De mensen vinden het alleen maar leuk dat je je best doet om hun taal te spreken. Het is helemaal niet erg om fouten te maken. Daar leer je juist het meeste van :slight_smile: (ich kann es ja wissen: bin 1997 von den Niederlanden nach Deutschland gezogen …)

5 „Gefällt mir“

Hoi Michelle,

welcom op het forum!
Geweldig a) een Nederlandse vriendin en b) dan ook in de buurt te hebben.
Je zuit het hier leuk vinden. Je hoeft niet bang te zijn voor fouten en je kunt veel leren.

Fijne avond
Freyja

4 „Gefällt mir“

Welkom Michelle :wave:

Het komt vast goed met het praten nu je in Nederland woont en dagelijks kunt oefenen.
Dus je hoeft helemaal niet bang te zijn.

Ik wens je veel plezier hier op het forum en verheug me op jouw berichten :slight_smile:
Groetjes,

Rike

4 „Gefällt mir“

Hoi Michelle,

Oefening baart kunst en van je fouten kun je leren :wink:
Begin hier met twee of drie kleine zinnetjes Nederlands per keer, dan krijg je niet te veel informatie ineens en door het te doen leer je het snelst.
Welkom in Nederland en op dit forum.

groeten uit Delft,
Peter

4 „Gefällt mir“

Hallo Michelle,

Van harte welkom! Ik kan mij ook goed heel goed voorstellen, dat het in het begin spannend is. Ik vond het in het begin ook altijd een beetje eng om Duits te spreken. Maar het ging al snel beter. Wie schon gesagt wurde: Übung macht den Meister!

6 „Gefällt mir“

Bedankt voor jullie lieve reacties! :slight_smile:

Het is soms zo moeilijk omdat ik heel snel in een soort van paniek val (???) wanneer iemand Nederlands met mij praat en dan zeg ik helemaal niks. :neutral_face:

Groetjes
Michelle

3 „Gefällt mir“

Hoi Michelle,

dat begrijp ik; ik ben nu een paar maanden Nederlands aan het leren
Ik “schreef” me moed en geduld voor. :grinning:

Groetjes Freyja

3 „Gefällt mir“

Hoi Michelle,

Ook van mij harte welkom op het forum. Ik wens je in ieder geval veel plezier.

Ja, das kann ich gut nachvollziehen, da es mir oft genauso geht. Aber wenn man liebe Menschen hat, die mit einem niederländisch sprechen, finde ich das super.

Groetjes,
Andrea

2 „Gefällt mir“