Hoi, ik ben Mareike…

….ik ben 40 jaar oud (of jong :rofl:) en woon samen met mijn man, onze hond „Keks“ en sinds 8 weken met onze dochter Neeltje in Bergheim (bij Keulen).
Mijn moeder is Nederlandse en mijn ooms en tantes wonen in Nederland. Tot mijn 6e jaar sprak mijn moeder alleen Nederlands met mij, toen ging ik naar school en vroeg mijn moeder (helaas :smirk:) om Duits met mij te spreken. Ik begrijp alles, maar ik heb nooit leren schrijven. Met schrijven, schrijf ik gewoon zoals ik denk en dan corrigeer ik het. Het spreken is gewoon roestig en ik hoop dat ik hier de mogelijkheid zal vinden om te praten, want ik wil deze prachtige taal doorgeven aan mijn dochter. Mijn moeder spreekt veel Nederlands met haar, maar dat moet ik ook doen :slight_smile:

Sorry voor de lange tekst, ik kijk uit naar een geweldige uitwisseling.

Doie,
Mareike

12 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom van een Nederlander die al meer dan 55 jaar in Duitsland woont.
Herzlich wilkommen von einem Niederländer, der schon mehr als 55 Jahr in Deutschland wohnt.
Ik heb over de omweg avondscholen studeren kunnen.
Ich habe über den Umweg Abendschulen studieren können.
Toen moest ik mij op de Duitse taal concentreren
Da musste ich mich auf die deutsche Sprache konzentrieren
Zoals jij je moeder vroeg Duits mit jou te spreken
So wie du deine Mutter gebeten hast, deutsch mit dir zu sprechen.

4 „Gefällt mir“
Sprachtipp

Herzlich willkommen von einem Niederländer, der schon mehr als 55 Jahre in Deutschland wohnt.
… schon mehr als 55 Jahre // oder:
… (schon) seit mehr als 55 Jahren

1 „Gefällt mir“

Hallo :wave: en welkom van mij ook!

Hoi Mareike,

Wat leuk dat je je even voorstelt en dat je ons gevonden hebt!

Hier op het forum kun je je schrijfvaardigheid volop oefenen, evenals je spreekvaardigheid tijdens de maandelijkse online stamtafels. Maar als je net zo goed spreekt als je schrijft, heb ik niet veel tips voor je :smiley:

Hartelijke groeten uit Aken,

Ralf (docent Nederlands en admin)

1 „Gefällt mir“

PS Doei, niet:

Niet:

Hoi Mareike,
gefeliciteerd met de geboorte van jou dochtertje en mooi, dat je deze prachtige taal wilt verder geven. Ik woon op de andere kant van Bonn in Bad Honnef.
Groetjes
Caro