Hoi, ik ben Kalle,

een 81 jaar oude „mof“ :-), en woon op de Deens-Duitse grens in Noord-Friesland.

Sinds vijf maanden ben ik nu aan het Nederlands te leren. Ik doe dat om een westere vreemde taal te leren; Engels, Frans, Italiaans en Deens spreek ik ja al min of meer vlot.

9 „Gefällt mir“

Hoi Kalle. Welkom op dit forum. We zijn hier een paar enthousiastische mensen die graag gedachten en opinies over hoe een nieuwe taal makkelijker en plezieriger kunnen leren wisselen. Ik wens dat je er een mooie en actieve deelneming wilt hebben.

2 „Gefällt mir“

Respect, dit is zeker de beste manier om de hersenen jong te houden.
Heb je de mogelijkheid, om met iemand Nederlands te praten of kijk je Nederlandse televisie? Ik vind het moeilijk en taal te leren zonder te spreken. Lijkt de dialect bij jullie een beetje op Nederlands? Ik woon in de buurt van Keulen en herken sommige woorden… Veel plezier met Nederlands en met ons :blush:
Caro

3 „Gefällt mir“

Dank je wel, Emilian, voor de warme welkom!

1 „Gefällt mir“

Hoi Caro, nee ik heb geen mogelijkheid, om met iemand Nederlands te praten, maar ik leer met een online-programma met spraakherkenning. Den Nederlandse televisie kan ik hier niet krijgen, het is al te ver weg… De dialect (eigenlijk een selfstandige taal) is hier „Niederdeutsch (Plattdüütsch)“, weliswaar verwant met het Nederlands, maar toch heel verschillend.

1 „Gefällt mir“

Oh wat jammer.
Radio en televisie is goed op internet te vinden.

Hier kun je op Internet naar de Nederlandse TV kijken:www.npo.nl/uitsending-gemist

1 „Gefällt mir“

Erg bedangt, CaroH en Chris1! Ik heb er al gesnuffeld, maar dat is nok te onbegrijbelijk voor mij na alleen vijf maanden Nederlands. Ik wil evenwel aan de bal blijven.

Hoi Kalle,

Leuk dat je je voorstelt. Van harte welkom op het forum en veel (leer)plezier gewenst.

Hartelijke groeten uit Aken,

Ralf

Beste Kalle,

Dus een oude „mof“. „Moffen“ is trouwens een Nederlandse scheldwoord voor Duitsers. Maar jij bent tegen Nederlanders gelukkig helemaal niet boos, om Duitsers zoals ons ietsje te schelden.

Groetjes van een 71 jaar oude „mof“. Nicolas

Eventjes gezien: Jij kunt dus ook Deens praten. Heel mooi.