Hoi, ik ben Gugeltje

Hoi,
ik ben Gugeltje,

mijn eigenlijke naam is Gudrun, maar ik dacht me dat Gugeltje hier goed zou passen. Ik heb voor rond 6 jaren met lessen in het Nederlands begonnen. Een keer per week avondlessen (2 blokjes per jaar met 10 x 1,5 uurjes). Maar helaas komt de cursus sinds 2 jaren niet meer tot stand.
Begonnen met het Nederlandse taal had ik toendertijd voor mezelf, omdat ik een nieuwe uitdaging voor mijn hersenen wilde hebben. Ik heb momenteel nog niet zo veel mogelijkheiden om naar Nederland te reisen en te praten, maar ik spreek rond een of twee keer per week met mijn oompje (hij kwam uit Maastricht in de jaren vijftig).
Wij wonen met ons twee kinderen en poesje (“Boefje”) in de buurt van Keulen. Ik fiets en kook graag en werk, met veel harte voor mijn beroep, bij een tandarts. Maar mijn grootste liefde, na de familie, is te dansen.

Groetjes Gugeltje

7 „Gefällt mir“

Van harte welkom, Gugeltje. Leuk dat je er bent en dat je Nederlands als uitdaging hebt gekozen. Hier op het forum vind je veel interessante vragen die je zeker bezig gaan houden :slight_smile:

Zelf heb ik ook twee kinderen en woon in Aken. Misschien zijn onze regelmatige bijeenkomsten in Aken of Düsseldorf wel iets voor jou.

Zelf dans ik trouwens ook, stijldansen (discofox, chachacha, rumba, etc.) En jij, dans je iets specifieks?

Hartelijke groeten van een Nederlander in Duitsland,

Ralf

Hoi Ralf,

de bijkomst in Aken zou wel leuk zijn, maar voor mij een beetje te plotseling.
Ik heb met mijn man voor korte een cursus discofox gehad, omdat we in het eind van november een kleine tocht op het water maken (4 dagen van Passau naar Wien) en daar willen we tezamen een beetje dansen. Eerst dacht ik, dat is eigenlijk niets voor mij, nu bevalt he me iets beter. Maar mijn eigenlijke dansliefde is American Tribal Dance met mijn vriendinnen. Dat is heel gronderig (ik zoek woordjes voor “erdig und bodenständig”)

Groetjes Gugeltje

Goedemorgen Gugeltje,

Bij “erdig und bodenständig” denk ik aan ‘basaal’ of ‘elementair’. Het Engelse woord “native” past misschien ook bij deze dans (Engelse woorden hoor je regelmatig in het Nederlands, zeker ook als het om muziek gaat).

Voel je vrij om naar een bijeenkomst te komen wanneer je wilt. Je bent / jullie zijn altijd welkom.

Een hele fijne dag, groeten,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Oder einfach aards

Ook van mij hartelijk welkom Gugeltje :slight_smile:

Hier noch zwei kleine Sprachtipps:

vor x Jahren ist im Niederländischen x jaar geleden. Und beginnen wird im Niederländischen mit zijn gebeugt, statt mit hebben.

In diesem Fall heißt es also:

Ik ben ongeveer 6 jaar geleden met lessen Nederlands begonnen.

Leuk dat je een poes hebt! Ik ben ook kattenfan en heb er twee :cat: :cat:

1 „Gefällt mir“

Ha, nog iemand die van poezen en van fietsen houdt :slight_smile:

Hartelijk welkom Gugeltje.

1 „Gefällt mir“

Ik ben ongeveer 6 jaar geleden met lessen Nederlands begonnen.

Dat leer ik geloof ik nooit :sob:

2 „Gefällt mir“

Jawel hoor, da bin ich zuversichtlich :thumbsup:

:sweat_smile:

Mooi, nog een veganist. Van harte welkom. :grinning:

2 „Gefällt mir“

Hoi Gugeltje, van harte welkom op het forum! Ik vind dat je een heel leuke username hebt gekozen! :slight_smile: Waar ga je graag naartoe wanneer je naar Nederland reist? Groetjes!

@Gugeltje
Goedenavond Gugeltje! Leuk je hier te ontmoeten. Ik probeer ook al een paar jaar Nederlands te leren.
Ik hou van reizen in Nederland (vooral met Treinkaartjes op de Nederlandse treinen). Op dit moment zijn er kaartjes te koop bij Albert Hein (Supermarkt). Voor 15 € kan je een dag doorbrengen met Nederlands Spoorwegen. Dit kan ook een manier zijn om goedkoop met het hele gezin te reizen. https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/albert-heijn-actie.html

1 „Gefällt mir“

Hoi Grudrun,
Ook van mij nog heel even: hartelijk welkom :+1:
En veel plezier op het forum!
Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Hallo Gugeltje, leuk dat je dit forum gevonden hebt.

Wat bedoel je precies met je oompje? Deinen Onkel?

1 „Gefällt mir“

Hoi Isabelle,
wij rijden graag in het norden. Bvb. naar Schoorl, maar zijn ook al in Amsterdam, Alkmaar, Den Haag, Breda, Den Helder, Domburg, Koudekerke, Oostkapelle, Zierikzee, Katwijk, Wijk aan Zee en Utrecht gewest.Heb beslist iets vergeten. Het liefs zou ik vaker naar Nederland rijden, maar is soms moeilijk met vakantie voor ons. Jammer dat mijn man de taal niet kan praten en nu ook geen zin meer in heeft te beginnen.

Groetjes Gugelje

1 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipps für Gugeltje][quote=“Gugeltje, post:15, topic:1595”]
wij gaan graag naar het noorden, bijvoorbeeld naar Schoorl, maar (we) zijn ook al in Amsterdam, Alkmaar, Den Haag, Breda, Den Helder, Domburg, Koudekerke, Oostkapelle, Zierikzee, Katwijk, Wijk aan Zee en Utrecht geweest. (Ik) heb beslist iets vergeten. Het liefst zou ik vaker naar Nederland gaan, maar dat is soms moeilijk met vakantie voor ons. Jammer dat mijn man de taal niet spreekt en nu ook geen zin heeft om er nog aan te beginnen.
[/quote][/details]

Hoi Gugeltje, im Niederländischen verwendet man das Verb gaan statt rijden, wenn man irgendwo hin fährt, es sei denn, man möchte ausdrücklich betonen, dass man mit dem Auto fährt.

we gaan naar Amsterdam
ik ga graag naar Amerika op vakantie

1 „Gefällt mir“

O ja, maar zo iets van! Ik hou ook van honden, maar daarvoor heb ik nog niet de tijd. :cat2: :dog2: :bicyclist: dat past toch ij elkaar? :blush:

2 „Gefällt mir“

Wat bedoel je precies met je oompje? Deinen Onkel?

O dat is een lang geschiedenes. Mijn oom is eigenlijk niet mij echte oom. Eigenlijk is hij de schoonvader van mijn juiste oom (de jongste broer van mijn vader.). Hij kwam bij mij in de praktijk en ik heb hem oo zijn achternaam aangesproken, want ik had sinds jaren geen contact meer. Dan hebben we de mailadressen uitgewisseld en zo heeft het begonnen. Eerst met mailtjes en dan met kleine wandelingen (hij is 83!) om te praten. Nu schrijven we dagelijks over whatsApp en ontmoeten ons 1 of 2 keer peer week voor een rondje te wandelen of een rode wijn te drinken. :grin:

1 „Gefällt mir“

Ja hoor, dat past prima bij elkaar :slight_smile:

Hallo Gugeltje,

Hartelijk welkom op het Forum :slight_smile:

Ik herken dat wel. Toen ik drie jaar geleden met Duits begon - wat ik nooit op de middelbare school heb gehad - dacht ik ook dat ik het nooit zou leren. En toch… dankzij dit forum ben ik met stappen vooruit gegaan. Ik wens je veel plezier op het forum en mocht je vragen over het Nederlands hebben, stel ze gerust.

Groetjes, Kitty.

5 „Gefällt mir“