Hoi, ik ben Daniel

Hoi allemaal,

ik heet Daniel en woon sinds drie jaren in de Nederlands vlak bij Aachen (rond 200m :wink: ).
Omdat wij een huis gekocht hebben en van plan zijn in de Nederlands te blijven moet ik de taal natuurlijk leren.
Mijne ersten stapjes heb ik met Ralf gedaan. Daarna heb ik het probeert met filmen, luisterboekjes und boeken. Ik heb ook en tijd met memrise woordenschat oefeningen gedaan. Dat was super goed. Ik heb rond 1500 woordjes geleerd.

Momenteel moet ik veel Nederlands praten omdat mijn dochtertje (14 maanden) naar de kinderopvang in onze buurt gaat en de juffies alleen Nederlands praten.

Wie ben ik?

Ik ben 29 jaar oud, getrouwed en heb een dochter en twee honden. En mijn vrouw is zwanger. Wij verwachten een zoon einde November.
Ik werk in een klein bedrijf en leid de afdeling product management. Wij zijn half business consultatie en half software producent.

Ik wil graag proberen actiever in de forum te zijn en meer te leren. Ik vind het erg leuk zo vele andere lerenden hier te ontmoeten!

Groetjes

Daniel

7 „Gefällt mir“

Hallo Daniel ,

Welkom hier :slight_smile: .
Doordat jouw dochtertje al naar de crèche gaat kun je vast gauw vloeiend Nederlands praten :slight_smile:
Ik ben er ook geïnteresseerd in wat memrise is…is dat een woordenschatprogramma? Of een lijst met woorden?

Ik wens je hier veel plezier en succes met het leren :wink:

Groetjes
Rike

2 „Gefällt mir“

Wow, goed nieuws Daniel, van harte gefeliciteerd met de tweede zwangerschap. Schrijven is een uitstekende methode om je Nederlands te verbeteren. Hier alvast een kleine tip uit een eerder thema:

Nu moet ik zo mijn kinderen ophalen…tot snel!

1 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom op het forum, @DTFagus. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike,

memrise is een woordenschatprogramma en ook en lijst met woorden. Er is bijvoorbeeld ook een cursus met alle woorden van taal vital. Dat was super leuk! Op deze manier kon ik de woorden van Ralfs les systematiek leren zonder alle woorden zelf in een programma te typen.

Boeken en luisterboeken zijn prima om de taal te leren kennen. Maar ik leer veel meer door de dagelijks conversaties met de medewerkers in de crèche. Mijn doel is sneller Nederlands te leren als mijn dochter zodat ik haar kan helpen als ze over een paar jaren naar school gaat.

Groetjes,

Daniel

3 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom, Daniel.

Das Land heißt Nederland, ohne Artikel und ohne s. Vermutlich warst du gedanklich bei „The Netherlands“?

Hallo Michaela,

danke für die Korrektur! Tatsächlich lasse ich mich häufig vom Englischen ablenken. Mein Tag besteht aus 50% Deutsch, 40% Englisch und 10% Niederländisch :confused:

Viele Grüße

Daniel

3 „Gefällt mir“

Solche Tage habe ich auch :wink:

:slight_smile:Ich denke mal, dass deine Tochter niederländisch automatisch lernt, wenn sie dann mit anderen Kindern spielt . Ist deine Frau Niederländerin?

Groetjes,
Andrea

PS: Hier ist noch ein super Tipp von @Rike.
De oder het? Lidwoorden oefenen
Du kannst dich da eintragen und jeden Tag 10 Artikel mit de oder het üben. (echt handig :+1:)

2 „Gefällt mir“

Ja, de medewerkers in de crèche praten alleen maar Nederlands met haar. En dat is ook goed zo :slight_smile:
Mijn vrouw is geen Nederlandse maar ze is in de buurt opgeroeid. Haar woordenschat en grammatica is niet zo goed als mijn maar ze verstaat veel meer. Vooral verstaat zij het platt (?) in de regio. Dat is veel moeilijker voor mij.

Bedankt voor de tip!

2 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipps für Daniel]Hallo Daniel, hier ein paar kleine Verbesserungen:

[quote=“DTFagus, post:10, topic:1074”]
Mijn vrouw is geen Nederlandse maar ze is in de buurt van de grens opgegroeid. Haar woordenschat en grammatica zijn niet zo goed als die van mij/de mijne maar ze verstaat veel meer. Vooral verstaat zij het plaatselijke dialect. Dat is veel moeilijker voor mij.
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“

Welkom op het forum, Daniel! Wil je iets over je honden vertellen? Dat zou me wel benieuwen! :slight_smile: Groetjes, Isabelle

1 „Gefällt mir“

Goedemorgen Daniel,

een hartelijk welkom uit het Rijnland. Ik ben Wolfgang en woon vlakbij Bonn. Mijn vrouw en ik leren het Nederlands omdat wij en boot in Friesland hebben waar wij veel tijd zijn. Onze kinderen zijn al volwassen en wij hebben ook twee kleinkinderen.
Groetjes, Wolfgang

4 „Gefällt mir“

Hoi Isabelle,

Ja, graag! Wij hebben een Labrador (Kian, zeven jaar) en een Golden Retriever (Lucy, drie jaar). Kian is heel aardig en kan veel kunstjes, Lucy is een beetje gek :wink:

Hier zijn en paar foto’s van de twee honden:

Heb jij ook honden of andere huisdieren?

Groetjes,

Daniel

7 „Gefällt mir“

Goedemorgen Wolfang,

Een boot in Friesland? Wat leuk ! :slight_smile: Ik ga ook vaak zeilen met collegas in de Nederland (het vorige keer waren wij op de veluwe meer).

Ik heb een tijdje vlak bij Boon gewont (St. Augustin) en in Bonn gewerkt. Mooie stad!

Groetjes,

Daniel

1 „Gefällt mir“

Wauw, wat een geweldige foto’s! Ik ben helemaal gek van dieren. Zelf heb ik twee poezen, maar ooit wil ik zeker ook een hond!

2 „Gefällt mir“

Hoi Isabelle,

dank je :slight_smile: Zeg eens, waarom schrijf je “wat een geweldige foto’s”? Is “een” niet altijd singular?

Hallo Daniel,
auch von mir noch -etwas verspätet- ein herzliches willkommen: Hartelijk welkom!
Schön, dass du auch dabei bist. :+1:
Die Fotos, du du bisher hochgeladen hast, sind wirklich toll :slight_smile:
Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Een op zich wel, Daniel, maar hier gaat het om een uitroep en dan mag het ook met een meervoud worden gecombineerd.

zie ook:
Wat een mensen. (Als je vindt dat er ergens heel veel mensen zijn. )
Wat een vervelende kinderen.

3 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipps für Daniel][quote=“DTFagus, post:15, topic:1074”]
Goedemorgen Wolfang,

Een boot in Friesland? Wat leuk ! :slight_smile: Ik ga ook vaak zeilen met collega’s in de Nederland (de vorige keer waren wij op het Veluwemeer).

Ik heb een tijdje vlak bij Boon (meinst du Bonn?) gewoond (St. Augustin) en in Bonn gewerkt. Mooie stad!
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“