Hoi ik ben Anja

Hoi ik ben Anja uit Mönchengladbach en ik leer Nederlands aan de volksuniversiteit in Mönchengladbach. Ik ben vijftig jaar en ik werk in een fietswinkel. Ik heb een hond en ik fiets graag. Later wil ik naar Nederland emigreren.
Maar eerst wil ik de taal goed schrijven en spreken omdat ik er ook wil werken. Nou mijn probleem:
Ich brauche mehr Praxis im Schriftlichen, d.h. mir fällt es schwer den richtige Satzbau zu finden - es wäre schön wenn ihr meine Fehler korrigieren würdet. Und dann fehlt mir auch Sprachpraxis.
Wäre schön, wenn ihr mir helfen könntet.
Groetjes uit Mönchengladbach
Anja
P.S.: niederländisch Kenntnisse ca. A 2.1

7 „Gefällt mir“

Later wil ik naar Nederland emigreren.
Natuurlijk een hartelijk welkom! Wusstest du, dass es einen Stammtisch in Düsseldorf gibt? Dort kommen Deutsche und Niederländer zusammen, um in geselliger Runde über die niederländische Sprache zu reden. Eine gesellige Runde „Scrabble“ auf Niederländisch gehört dazu. Ich glaube, am 7. Dezember ist der nächste Stammtisch in der Galerie Burghorf in Düsseldorf-Kaiserswerth. Sicherheitshalber @leon-art fragen.

2 „Gefällt mir“

Ook namens mij van harte welkom op het forum, Anja. Met een fietsenwinkel heb je een gouden toekomst in Nederland :slight_smile:

Een kleine tip:

„…omdat ik er ook wil werken“. („…werken wil“ is niet fout, maar „wil werken“ is gebruikelijker).

Hartelijke groeten uit Aken,

Ralf

1 „Gefällt mir“

Hoi @Daffy,

Welkom ook van mij en de groeten uit Düsseldorf.:wave:
Meer over onze stamtafel kun je hier lezen:

Als je een keer langs wilt komen is het beter als je dat vooraf laat weten omdat het in de Burghof altijd heel druk is nu (dat? / als?) de biertuin dicht is. :slightly_smiling_face:

Rike

1 „Gefällt mir“

Hartlikke dank, nur weet ik het beter uit te drukken

“…een gouden toekomst …”
Wat betekent gouden toekomst in het Duits?
En hartlikke dank voor je welkom.

Hartlikke dank voor je uitnodiging, maar ik spreek nog niet zo goed Nederlands om aan een gespreek deelnemen te kunnen. Ik heb nog niet zo een groote woordenschaat.
Ich denke noch darüber nach.
Groetjes Anja

1 „Gefällt mir“

goud = gold
toekomst = Zukunft

PS Auf dieser Seite empfehlen wir Wörterbucher: Gut oder nicht? Kostenlose Wörterbücher Niederländisch-Deutsch und mehr

Hallo Anja
auch von mir ein herzliches Willkommen!
Wenn du in einem Fahrradladen arbeitest, vermute ich dass du ziemlich einfach einem Job finden kannst hier in den Niederlanden.

Ich hatte gehört dass manche Leute in Deutschland einen Fahrrad ‚Drahtesel‘ nennen. In den Niederlanden aber nennen manche Leute ‚een fiets‘ ein ‚stalen ros‘ (=Stählen Pferd) :joy: So es fühlt wie ein klein Unterschied zwischen die Anerkennung :wink: Nur zum Information (In het Nederlands zou ik zeggen: Alleen maar ter informatie.).

Viel Glück beim Niederländisch lernen und viel Spaß hier im Forum!
Grüße von einem niederländischen Namensvetter :wink:

Ps: Als je op het pijltje klikt, zie je een paar taaltips.

Taaltips

Hartelijk dank

De Nederlandse zinsbouw is een klein beetje anders:
(…) om aan een gesprek deel te kunnen nemen.

kleine Sprachtipps für Anja:

Wenn :wink: du in einem Fahrradladen arbeitest, wirst du vermutlich ganz leicht einen Job in den Niederlanden finden.

Viel Glück beim Niederländisch lernen und viel Spaß hier im Forum!

Grüße von einem niederländischen Namensvetter.

1 „Gefällt mir“

Hoi @Daffy,

Hartelijk welkom op het forum. :slight_smile:

Ik wens je veel plezier.

Groetjes, Andrea

Danke @Andrea1! Ich habe es korrigiert.

1 „Gefällt mir“