Hoi, ik ben Alfons, Limburger in Beieren

Hallo allemaal,

ik ben Alfons (Fons - hoe leg je roepnaam uit in het Duits?), geboren in Nederlands Limburg en in België opgegroeid. Dat heeft tot gevolg dat ik zowel Limburgs als Vlaams praten kan. Ik woon sinds 2014 in Beieren bij de Chiemsee en werk voor een Chemiefirma. Aangezien ik op mijn werk de hele dag Duits praat en schrijf, gaat mijn Nederlands er langzaam maar zeker op achteruit (germanismen!). Daarom en ook omdat ik het algemeen leuk vind de verschillen tussen talen en culturen te bestuderen heb ik me hier aangemeld.

Mijn persoonlijke highlight wat taal betreft, was toen ik een Duitse collega uit Hamburg moest uitleggen wat “Krapfen” zijn. :wink:

Hallo zusammen,

ich bin der Alfons, in der niederländische Provinz Limburg geboren und in Belgien aufgewachsen. Dies hat zur Folge das ich sowohl “Limburgisch” als Flämisch sprechen kann. Ich wohne seit 2014 am Chiemsee in Bayern und arbeite für eine Chemiefirma. Da ich auf der Arbeit hauptsächlich Deutsch rede und schreibe, wird mein Niederländisch immer schlechter. Deswegen und auch weil ich es interessant finde die Unterschiede zwischen Sprachen und Kulturen zu beobachten, habe ich mich hier angemeldet.

8 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom hier, Alfans. Leuk dat je meteen al aan een aantal onderwerpen meedoet.

Herzlich Willkommen, Fons :slight_smile:

Germanismen ken ik wel (Omdat wij omgezogen zijn, hebben we onze vrienden ingeladen. Eén van hen is schouwspeler en hij kan dus immer vreemd reden.) en dat klinkt heel komisch :slight_smile: In het Fries kennen wij dat ook, daar is zelfs een nieuwe taal door ontstaan - het Bokwerds.

Viel Spaß im Forum!

Kitty.

1 „Gefällt mir“

Van harte welkom, herzlich Willkommen, Alfons!

Toll, dass du dich direkt in zwei Sprachen vorstellst :slight_smile:

Ich wünsche dir viel Spaß und lehrreiche Begegnungen in unserem Forum!

War es schwierig um zu erklären, was Krapfen sind?

Liebe Grüße von einem Niederländer aus Aachen,

Ralf

Hihi, mijn zusje woont in Engeland en zij had het een keer over haar relatieschip :motorboat:

1 „Gefällt mir“