Hoi, Ibrahim hier, een Rotterdammer in Hannover

Hallo allen!

Ibrahim (20 jaar) hier. In november 2018 ben ik samen met mijn ouders verhuist van Rotterdam naar Hannover. Mijn vader heeft voor mijn geboorte een aantal jaar in Hannover gewoont en gewerkt, maar moest door overmacht verhuizen naar Nederland. Hier heeft hij zijn gezin gesticht en ca. 21 jaar gewoont. Mijn vader wilde graag terugkeren naar Duitsland. Na veel (en lang) overwegen en contempleren hebben we, als gezin, besloten de koffers in te pakken en onze oosterburen te vergezellen :slight_smile:

Zoals u zich waarschijnlijk kunt inbeelden, is het voor mij behoorlijk wennen. Gelukkig heb ik neven en nichten in Hannover wonen die mij wegwijs maken. Momenteel bevind ik me in een tussenjaar. Volgend schooljaar hoop ik architectuur in Hildesheim te studeren. Aangezien de opleiding in het Duits is, dien ik in een vrij korte tijd mijn Duits op niveau te krijgen. Hier ben ik dan ook druk mee bezig, maar het wordt nog eens spannend :confounded:

Ik zou heel graag in contact willen komen met Nederlanders (of Nederlands-lerenden) in Hannover en omgeving. Ik kan het met vrijwel iedereen vinden, dus laat mijn toch wel jonge leeftijd u er niet van weerhouden om een bakkie (=Kaffee trinken) met mij te doen :smile:

Mijn grootste ergenis in de 5 maanden dat ik in Duitsland woon? PAPIERWERK! Als oudste zoon van het gezin ben ik vrij intensief bezig met het regelen van papierwerk voor zowel mijn ouders, als mezelf en mijn zusjes. Kan iemand me alstublieft vertellen dat alles wat ik hoor en lees op het internet niet waar is, en dat de Duitse overheid druk bezig is met digitalisering? :sweat_smile:

Groetjes,

Ibrahim N.

7 „Gefällt mir“

Welkom op het Forum Ibrahim,
Succes met het leren van de taal en de Duitse eigenaardigheden.
Groeten Peter.

2 „Gefällt mir“

Willkommen hier, Ibrahim,

und ich glaube, mit der Digitalisierung dauert es noch etwas…

Welkom hier, Ibrahim,

en ik vrees dat je nog wat langer op digitalisering moet wachten…

veel plezier hier en met het leren van de Duitse taal!

Groetjes
Gabi

2 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom Ibrahim. Wat grappig dat je ook in Hannover woont – ik ook :slight_smile: Een keertje koffiedrinken lijkt me leuk.

In welchem Stadtteil wohnst du?

1 „Gefällt mir“

Freut mich sehr das Sie auch in Hannover wohnen! Ich wohne in Stadtteil Gross-Buchholz/Roderbruch. Wie ich gesagt habe, ich befinde mir in einem Zwischenjahr und habe deswegen genug Zeit. Ich möchte gern mit Sie Kaffeetrinken! Die Holländische Kakao Stube sieht ziemlich gut aus, und hat einer passende Name :grin:. Aber ich glaube das Sie Hannover besser kennen dann mir.

Verbeteringen zijn zeer welkom, ben hier om te leren :sweat_smile:

1 „Gefällt mir“

Ibrahim, das klingt ja schon gar nicht mal so schlecht. :wink:

Darf ich Dich ein wenig verbessern?

2 „Gefällt mir“

Ik zie het, heb nog een lange weg te gaan :roll_eyes:

Ich danke Ihnen!

1 „Gefällt mir“

Maar jij zit wel op de goede weg!:wink:

Besser duzen: Ich danke dir!
Als je in een forum in het Duits tegen iemand met „Sie/Ihnen“ praat klinkt dat zeer afstandelijk.

2 „Gefällt mir“

Hoi Ibrahim,

Leuk dat je het forum hebt gevonden. Ik ben de Nederlands taal aan het leren en het forum is echt van groot nut. We corrigeren elkaar: Helga heeft het al met je gedaan. Er is ook een oefenhoekje waar je kleine teksten kunt schrijven, die vervolgens worden verbeterd door moedertaalsprekers. En architectuur studeren klinkt goed.

Groetjes
Freyja

2 „Gefällt mir“

Hi Ibrahim,

das ist ja ein lustiger Zufall: in Gross-Buchholz/Roderbruch arbeite ich.

Die Holländische Kakaostube ist ein Oma-Café, aber die warme chocolademelk dort schmeckt super :wink: Vielleicht können wir uns dort tatsächlich mal treffen.

2 „Gefällt mir“

Oh, nog meer Rotterdammers in Duitsland. :grinning:

3 „Gefällt mir“

Nennst du eine Zeit (und Ort, wenn du irgendwo anders treffen willst), und wir sehen uns dann :grin: Ich freue mich darauf!

Ich kann erst in etwa zwei Wochen, Ibrahim. Ich melde mich :slight_smile: