Hoi, en Servus uit München! Ik ben Diana

Hallo uit München!
Ik ben Diana, 42 jaar, ik woon in München en heb 4 jaar geleden een echte Fries ontmoet die alleen Fries spreekt. :sweat_smile:
We wonen samen in München en willen in de komende jaren naar Friesland terug gaan, daarom wil ik graag Nederlands leren. Misschien later ook Fries… :face_with_peeking_eye:
Ik leer nu een jaar Nederlands. Ik kijk ernaar uit om hier meer te leren en misschien meer Nederlands met jullie te schrijven en te spreken!
Groetjes!

11 „Gefällt mir“

Hopelijk praat jij dan niet alleen Beiers, anders zou dat moeilijk worden met de communicatie… :wink:
Maar kennelijk praat je al behoorlijk goed Nederlands!

Welkom op het forum en veel plezier!
Groetjes

Misschien is dat het recept voor een goede relatie. :grin:
Nee, hij is in 2020 naar Duitsland verhuisd en heeft heel goed Duits geleerd en we spreken ook Engels. :wink:
Bedankt! Ik probeer het, maar schrijven is beter dan spreken. Maar dat is geen verrassing…
Groetjes!

1 „Gefällt mir“

Beste Diana,

Als jouw vriend Fries spreekt, wat vind je dan ervan om meteen Fries te leren?

Groetjes

Hallo Diana,

Leuk om te lezen, Anni Friesinger en Ids Postma hebben het ook zo gedaan en wonen nu in Friesland.
Succes !

groet van Hans uit de Oberpfalz.

Ze spreekt al prima Nederlands :ok_hand:

Hoi Diana,

Van harte welkom hier op het forum! Leuk dat je je even aan ons voorstelt.

Je Nederlands is al heel goed geworden, top! Heb je al een idee wat je in Friesland wilt gaan doen?

Hartelijke groeten van een echte Brabander (die weliswaar al geruime tijd in het buitenland woont),

Ralf (admin)

Hoi, goedemorgen!
Ja…als ik in Fryslân ben, hoor ik meestal alleen Frysk en inmiddels versta ik het vrij goed. Ik kan ook een paar dingen in het Frysk zeggen en soms weet ik niet of ik het woord in het Nederlands of in het Frysk ken… :smile: Maar als ik daar normaal wil werken, moet ik heel goed Nederlands kennen. Daarom leer ik eerst Nederlands. :slightly_smiling_face:
Groetjes!!

1 „Gefällt mir“

Wow, wij hebben onze „thuishaven“ in Sneek, ik zal moeten kijken of de winkel daar nog is. Ik ken het helemaal niet… Maar ik heb natuurlijk veel over Anni gehoord! :grin: Haar man is boer en schaatser en de mijne ook. Maar ik niet, dat moet ik nog leren - na Nederlands en Fries, maar dat komt wel goed. :grimacing:
Groetje!

Ha, ik wist het! Ik wilde je vragen waar je vandaan komt, ik denk dat je dialect „zuidelijk“ is. :smile:

Ik weet het nog niet want ik spreek de taal niet so goed. In Friesland zelf zijn er niet zoveel banen voor mensen die noch Fries noch Nederlands spreken. Een paar dingen staan online, of ik zou Duitse les kunnen geven, of so iets. Ik heb ook een baan gevonden om goederen te verkopen aan Duitse en Engelse klanten. Maar ik heb misschien een betere keuze als ik beter Nederlands ken. Ik kom uit de toeristische sector, ik ben momenteel assistent manager en organisator van evenementen, ik heb jarenlang Engelse les gegeven - ik vind wel iets. :muscle: Hopelijk… Ik heb nog een paar jaar om te leren.
Ciao vaniut München!

1 „Gefällt mir“

Ze woont sinds 2005 in Salzburg. Anni heeft een langeafstandshuwelijk met oud-schaatser Ids Postma. Hun twee dochters wonen bij haar in Oostenrijk.

http://www.anni-friesinger.de/ueber-mich.html

Voor de dochters die nu 9 en 12 zijn is het ook leuker om daar te wonen.

1 „Gefällt mir“