Hoi allemaal, ik ben Ulrike uit Duitsland

Hoi, Ik ben Ulrike en ik kom uit Duitsland. Ik ben tweeënvijftig jaar en ik won met mijn man en mijn hond in een kleine village in de mooi Rheingau-Taunus. Ik heb ook een zoon, hij studeert in Stuttgart. We houden van vakantie in Noord-Holland in lente en herfst. Daarom wil ik ook het Nederlands leren. Ik houd van de land, de mensen en de taal. In mijn vrije tijd lees ik boeken en fotografeer. Ik houd van reizen en muziek, ik zing zelfs in een koor. Ik ben gek op schi lopen in het winter en golf spelen in de andere seizoenen, wandelen doe ik het hele jaar.
Ik kijk uit naar een goede uitwisseling met jullie!
Groetjes
Ulrike

6 „Gefällt mir“

Goedemorgen en van harte welkom op het forum, Ulrike :slight_smile:

Wat leuk dat je je direct even voorstelt, en bovendien in heel goed Nederlands, complimenten.

In Noord-Holland ga je op vakantie? Aan zee neem ik aan?

Groetjes van een Nederlander uit Aken (=Aachen),

Ralf
PS In je tekst zie ik een paar kleine foutjes en als je wilt kunnen we enkele tips geven.

1 „Gefällt mir“

Hoi Ulrike,

Hartelijk welkom op het forum :slight_smile:

Wat mooi, dat je de Nederlandse taal leert. Ik vind het ook altijd leuk om Nederlands in Nederland te kunnen praten. Op welke manier leer je dan de taal? Met hulp van boeken of volg je een cursus? Ik ben benieuwd :+1:

Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“

Goedemorgen en hartelijk dank voor de leuke welkom hier.
Danke je ook voor jouw compliment. Je kunt me graag verbeteren, ik wil van mijn fouten leren.

We gaan op vakantie naar de zee in Noord-Holland. Het is een kleine village dichtbij Callantsoog, Groote Keeten. Het is heel mooi en ik altijd geniet van de tijd daar.
Hopelijk kan ik snel weer terug.

Groetjes
Ulrike

2 „Gefällt mir“

Ha Ulrike,

Hartelijk welkom! Wat leuk dat je in een koor zingt. Dat heb ik ook lang gedaan. Wat voor repertoire zingen jullie?

Hier op het forum zijn er nog een aantal andere hobby-fotografen. Heb je bepaalde lievelingsmotieven? Ik fotografeer bijvoorbeeld graag bloemen, planten en vogels. Mensen ook trouwens :slight_smile:

Heel veel groetjes,
Alex

1 „Gefällt mir“

[details=Sprachtipp für Ulrike][quote=“FrauUlli, post:4, topic:1246”]
Het is een klein dorp/een dorpje/een plaatsje, dichtbij Callantsoog
[/quote]

Village is Frans en Engels.[/details]

1 „Gefällt mir“

Klinkt goed, Ulrike. Ik was daar nog nooit.

Hier zijn mijn tips (klik op het driehoekje om ze te zien):

Tips voor Ulrike
  • woon (niet: won)
  • een klein dorpje (niet: een kleine village)
  • in de mooie Rheingau-Taunus (niet: in de mooi Rheingau-Taunus)
  • in de lente en de herfst (niet: in lente en herfst)
  • Daarom wil ik ook Nederlands leren (niet: Daarom wil ik ook het Nederlands leren).
  • Ik houd van het land (niet: Ik houd van de land)
  • skiën (niet: schi lopen)
  • in de winter (niet: in het winter)
  • golfen (niet: golf spelen)
  • ik kijk uit naar leuke gesprekken met jullie (würde ich vorschlagen anstatt von “ik kijk uit naar een goede uitwisseling met jullie”)

Groetjes :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Dank je wel, Alex. Wij zingen Pop, lieder van Andreas Bourani of Herbert Grönemeyer, Udo Lindenberg bij voorbeeld, maar ook van Celine Dion of Beyoncé. Een keer per jaar we geven een concert met orkest. Het is een groot plezier. Ik houd ook of zelfs meer van de klassieke muziek, maar ik vind geen goede koor.
Ik neem graag foto´s van bloemen, mensen fotografeer ik niet graag.
Dat is leuk, dat je ook deze interessen hebt.

Groetjes,
Ulrike

1 „Gefällt mir“

Hartelijk dank, Ralf, ik zie, “het” en “de” maakt me moeilijkheden. Ik moet nog heel veel oefenen. Maar het is leuk! :slight_smile:

Groetjes,
Ulrike

1 „Gefällt mir“

Danke je wel, Jessi.
Leuk dat je antwoord. Ik ben begonnen met een app (Nemo), dus ik kan leren woordenschat en horen. Bovendien gebruik ik de Duolingo-App. Hierbij leer ik gemakkelijk en speels. Maar dat is niet genoeg. Ik heb gesprekken nodig, texte lezen, antwoorden, oefening. Daarom ben ik nu hier en ik voel me heel goed.
En jij? Sinds wanneer ben jij aan het leren? Hoe was je begin? Waarmee hebt je de grootste succes?
Groetjes,
Ulrike

1 „Gefällt mir“

Leuk dat je (ook) klassieke muziek wilt zingen. Maar inderdaad: dan heb je het meeste aan een goed koor waar je veel kunt leren en jezelf verder kunt ontwikkelen.

We hebben hier in de koffiehoek een foto-thread, waar je ook eigen foto’s kunt posten (maximaal 300 kB per plaatje). Kijk maar eens:

1 „Gefällt mir“

Hoi Ulrike,

Wat mooi! Dus heb je wel enige dingen aan de hand om de taal te leren. Dat gaat ook beter als je daar plezier aan hebt :slight_smile: Het schrijven op het forum helpt zeker ook. Verder zijn de mensen hier heel aardig :wink:

Ik ben in 2008 begonnen. Niet te geloven :fearful: Toen volgde ik een cursus op de VHS en dan nog een cursus en nog een cursus… :sweat_smile: Tijdens die tijd heb ik heel veel naar Nederlandse radioprogramma’s geluisterd (bijvoorbeeld: 100%NL), Nederlandse boeken gelezen en heel wat documentaires bekeken (toen nog op uitzendinggemist.nl, dit kan nu op https://www.npo.nl/). Het was dus een „eintauchen in die Sprache“. Ik vond de taal zoooo mooi (en vind het nog steeds) dat ik daarna een studie op de universiteit heb afgerond :wink:

Groetjes,
Jessi

2 „Gefällt mir“