Hoi allemaal - Grüß Gott miterernand - Hallo

Neu hier, ich bin Tobias und wohne in Amsterdam. Komme ursprünglich aus Bayreuth (das ist in Oberfranken), wohne aber schon eine ganze Zeit lang in den NL. Inzwischen fast schon die Hälfte meines Lebens, die Zeit vergeht. Lese schon seit ein, zwei Jahren immer mal wieder hier im Forum unsichtbar mit. Mich interessieren vor allem Diskussionen zu den Themen Spracherwerb, Grammatik und kulturelle Unterschiede, also eigentlich fast alle Threads :wink: Jetzt hab ich mir heute Abend einen Ruck gegeben und mich endlich sichtbar registriert. Also werde mich evtl. zukünftig zu diesen und anderen Themen melden. Da ich u.a. auch DaF unterrichte, kann man (und auch frau) sich gerne bei mir mit Fragen melden. Uiteraard ook voor vragen over taalverwerving NT2. Als moedertaalspreker Duits is het leren van NL ja enerzijds gemakkelijk door de overeenkomsten van de twee talen, anderzijds ook juist ingewikkeld doordat de twee talen op elkaar lijken maar dan toch verschillend zijn. Het blijven twee vreemde talen, hè. Altijd leuk om hierover uit te wisselen en evtl. elkaar tips te geven. GrT.

9 „Gefällt mir“

Hoi Tobias, welkom hier bij on en wat leuk, dat je nu mee doet! Hoe ben je vanuit Franken in Amsterdam terecht gekomen? En waar ben je leraar dan? Je hebt wat Duits en Nederlands betrefd zo gelijk, ik ben helemaal eens met je.

Een fijne Hemelvaartsdag een tot snel!
Groetjes
Gabi

2 „Gefällt mir“

Ha, nog een taal-enthousiast :slight_smile: Van harte welkom ook van mij, Tobias. Leuk dat je zin hebt om actief mee te doen aan de discussies hier. Met je achtergrond als Duitser in Nederland heb je vast veel te vertellen :wink:

3 „Gefällt mir“

Moin Tobias,
Schön, dass Du dabei bist. Freu mich schon darauf deine Beitäge zu lesen. Wie Du vielleicht gelesen hast, studiere ich Duitslandstudies an der UvA. Ich hoffe auch einmal Deutschlehrer zu werden. Ist aber noch ein langer Weg… :confused:
Vielleicht darf ich dich mal zum Stammtischtreffen in A’dam einladen.

Liebe Grüße
Peter

een hele kleine taaltip 😜

Het woordje ja past op deze manier niet in een nederlandse zin :wink:
Je zou het kunnen vervangen door echter, maar veel mooier is om het helemaal weg te laten.

2 „Gefällt mir“

Hoi Peter, Grappig, hélemaal over het hoofd gezien. Dat krijg je ervan als je in 2 talen gelijktijdig schrijft. Soms vechten de 2 talen om aandacht. Hier dus een echt stukje Nederduits, lachen. Het slaat nergens op, dus gewoon weglaten. – Ik heb ook een tijd de lerarenopleiding bij Inholland gedaan maar nooit afgemaakt (mij dus niet als lichtend voorbeeld gebruiken). In welk jaar zit jij? Ik zag al dat er een Stammtisch plaatsvindt, bij mij om de hoek nog ook. Ik geef wel vaak 's avonds op di/woe/do les, dus de tijdstippen komen mij niet echt goed uit. Wenn Du willst, kannst Du mich gerne mal einladen u dann schau ich, ob ich Zeit habe. GrT.

1 „Gefällt mir“

Hallo Gabi, ich bin vor Urzeiten während meines Erasmus-Austauschs hier in Amsterdam hängen geblieben. Klassisch. Ich arbeite freelance als Sprachtrainer Deutsch bei verschiedenen Sprachschulen in und um Amsterdam. Eigenlijk werk ik als trainer (productiviteitstraining) en projectbegeleider (support, financiën, secretaris) in het onderwijs en de gezondheidssector. Was machst Du beruflich? Dir auch schöne Christi Himmelfahrt. GrT.

2 „Gefällt mir“

Dankjewel, leuk! GrT.

Hoi Tobias,

Zo zie je, jij ging uit Bayreuth weg en ik uit Den Haag naar de Oberpfalz niet ver van Bayreuth, een soort compensatie.
Groet van Landkreis AS naar NL en succes hier op het forum.

Hans

1 „Gefällt mir“

Hallo Hans,
Groeten terug! Je woont in Amberg? Ook al is het niet ver van BT, ik ben er nooit geweest :blush: Het is een mooie stad met een prachtig historisch centrum, toch?
GrT.

Nee Tobias, ik woon in een klein dorpje in de Landkreis AS en Bayreuth ligt ongeveer 55 km hier vandaan. Wij oriënteren ons eerder naar Nürnberg ofschoon de afstand ongeveer hetzelfde is.
Vrienden van ons woonden vroeger ten oosten van Bayreuth in een Frans klinkend dorpje namens Sanspareill, destijds kwamen we die richting nog wel op, nu bijna niet meer. In Amberg kan men overigens ook goed boodschappen doen en is zeker bezienswaardig.
In Amsterdam heb ik ook enige vrienden, maar zou er niet willen wonen, tenminste niet op mijn leeftijd en mijn beste vriend aldaar gaat over een paar jaar verhuizen naar onze regio en we zijn nu al bezig een leuk stekkie te vinden voor hem.

1 „Gefällt mir“

Hoi Hans, Ah I see. Nürnberg kenn ich dann schon wieder besser :wink: Sanspareil is een erg mooi Engels landschapstuin / park / paviljoen met indrukwekkende rotspartijen, maar dat zal je allemaal al eens hebben gezien, neem ik aan. Amberg staat iig op de lijst, toch is de lijst erg lang … Amsterdam valt best mee, hoor, je woont en beweegt toch vooral in bepaalde wijken en mijn straat is heerlijk rustig en stil :smiley:

Hallo Tobias,

Das hört sich ja interessant an und du bist wohl mittlerweile fließend zweisprachig - Kompliment :slightly_smiling_face:
Ich bin noch auf dem Weg, arbeite zur Zeit in Schweden als Schwedischlehrerin für Immigranten und versuche, ab Herbst Arbeit in Nordholland zu finden.
Sprachmäßig bin ich im Landeanflug auf das NT2examen und nehme an einem Intensivkurs online teil - heftig aber gut.
Darf ich fragen, was du als DaF-Lehrer verdienst? Das wäre auch eine Alternative für mich, scheint mir aber schlecht bezahlt, oder?
Bin gespannt auf deine Antwort und wünsche dir ein schönes Wochenende, Theresia (aus dem Schwabenland ;))

1 „Gefällt mir“

Hallo Theresia,
die Bezahlung hängt ganz vom Auftrag ab und ob Du direkt mit KundInnen arbeitest oder als SubunternehmerIn. Direkt für KundInnen ist etwa ab EUR20 pp pro Stunde (was ich echt zu wenig finde), einE SubunternehmerIn bekommt wohl ab EUR25-30 pro Unterrichtseinheit (was ich auch zu wenig finde). Wenn Du wissen willst, was Dein Tarief auf Basis Deiner Kosten sein sollte, schau doch mal auf der Website von fnvzzp vorbei. Falls Du mehr Fragen hast, schick mir einfach eine PM (klick auf mein Foto > Mail). Wann ziehst Du denn nach N-Holland um und wohin genau? Zum Arbeiten sind Alkmaar, Zaandam & Amsterdam wss am besten, denke ich. GrT.