Hoe gaat het met jullie?

In de huidige situatie zou ik graag willen weten hoe het met jullie gaat. We schrijven weliswaar elke dag een paar bijdragen hier op het forum, maar het kan best zijn dat er forumleden bij zijn die het niet zo goed gaat en/of betroffen zijn van deze nare virusziekte. Misschien bevinden zich leden in quarantaine of zijn ernstiger ziek. We kunnen dan op deze manier onze mensen die het niet zo goed gaat een hart onder de riem steken via dit medium. Ik wens in ieder geval iedereen die betroffen is, het allerbeste en laat wat van je horen hier met een paar regeltjes.

groeten van Hans uit Beieren.

19 „Gefällt mir“

Voor de thuisblijvers: ook als het vervelend is, hou nog een paar weken door want er zijn eerste lichtpuntjes aan de horizon te zien.

11 „Gefällt mir“

Mijn echtgenoot en ik, wij zijn nog gezond qua Corona. Ook geen griep en geen verkoudheid. Gelukkig!

7 „Gefällt mir“

Bedankt Hans dat je navraagt. Bij ons en onze familie is gelukkig nog alles prima. Een we hopen natuurlijk dat dat ook verder goed zal lopen, ook als je als opticien moet werken (mijn man en mijn zoon)

9 „Gefällt mir“

Ik ben „alive & kicking“ Hans. Werk nu elke dag vanaf huis en probeer zoveel mogelijk het normale leven door te laten gaan. Ik maak dus ook elke morgen een fietstochtje, ook al is het nu dus niet naar de redactie …

Hou je taai,
groetjes,
Alex

13 „Gefällt mir“

Voor mij veranderd er niet zo veel, ik werk nog steeds gewoon in de kliniek :hospital:
We zijn een beetje bang van wat er nog zal komen. En ‘s avonds is het een beetje saai omdat je geen vrienden kunt ontmoeten, en helaas zijn dan ook de supermarkten vaak leeg :roll_eyes:
Blijf thuis voor de volgende tijd en blijf gezond allemaal!

10 „Gefällt mir“

Eigenlijk gaat het niet erg goed met me omdat mijn leven meer of minder stopgezet is.

Mijn bedrijf eist nu dat alle medewerkers thuis werken - als er nog werk is. Onze klanten hebben in deze crisis geen zin om nieuwe opdrachten te geven - dus gaan we vanaf april minder werken (werktijdverkorting). Een of twee dagen thuis werken is best wel leuk maar mis ik mijn collega’s. Op werk geef ik altijd de voorkeur aan een kleine „wandeling“ naar het kantoor van de collega die ik wil spreken. Nu kan alleen bellen of berichtje sturen. Een heel raar gevoel.

Mijn cursus Nederlands aan de volksuniversiteit gaat ook niet echt door. Eigenlijk zijn ze van plan geweest om online lessen aan te bieden maar ze zijn nog steeds niet klaar en ik wacht al wekenlang voor informatie.

Normaal gesproken ben ik tijdens het weekend bijna altijd in Nederland maar dat kan nu ook niet meer. Ik heb voor dit jaar al verschillende theaterkaartjes en kaartjes voor andere evenementen gekocht en ik verwacht dat de voorstellingen allemaal afgelast worden. Ik heb me erop erg verheugd… :sob: :sob: Ook mis ik de mensen die ik regelmatig in de Efteling ontmoet. Het was echt geen goed idee daar te kletsen zonder contactgegevens uit te wisselen.

Het ergste is dat ik niet echt weet wanneer mijn leven verder kan gaan. Het weekend was mijn energiebron - die is nu weg. Ik heb ook geen idee hoe het verder gaat met mijn werkgever.

Samenvatting: het is voor mij een ernstige crisis. Ik hoop dat ze niet zo lang duurt als ik verwacht. Anders wordt ik vast knettergek. Ik ben nu al aan het vechten.

6 „Gefällt mir“

Hoi, met mij en mijn familie gaat het nog goed.

Les geven gaat tegenwoordig niet door, dus ben ik thuis en probeer dingen te doen voor die ik anders weiniger tijd heb, zoals mijn bloemen verzorgen, lezen, iets aan sport doen(thuis) en met mijn kleinkinderen appen. Ik denk het belangrijkste wat we nu kunnen doen, behalve ons aan de regels te houden, is optimistisch te blijven en positief te denken.

4 „Gefällt mir“

Helaas ben ik bijna altijd pessimistisch. Meestal was dit geen probleem want dan wordt je bijna altijd aangenaam verrast. Het is echt leuk dat je verwacht dat je gezakt bent en dan een heel goede examenscore haalt. Maar nu - wachten tot het vaccin - of als die er niet gaat komen - een jaar of zeven tot groepsimmuniteit.

1 „Gefällt mir“

Het is zeker niet makkelijke om tijdens deze vreemde omstandigheden onze gang vinden. Als ik genoeg van slecht nieuws op Tv had zoek ik dan iets moois op YouTube. Ik vind soms heel leuk naar Disney liedjes Nederlands op YT kijken. Ze zijn echt mooi en ontspannend om te luisteren.
Ik weet al dat je taal niveau boven deze soort dingen staat toch hieronder bevind je een van talloze online liedjes:

6 „Gefällt mir“

Mijn taalniveau is nooit te hoog. Ik hou’ eigenlijk van de Disney Classics. Ik heb een kleine verzameling (Nederlandstalige) Disney DVDs op mijn boekenplank. Alice in Wonderland vind ik best wel moeilijk te volgen. (omdat de kwaliteit van het geluid niet erg goed is een het verhaal ook heel raar is). De liedjes zijn echt leuk en ze helpen soms echt als er alleen nog zwarte wolken zijn. Uiteraard helpt Disney muziek beter dan naar iets op hoog taalniveau te luisteren (b.v.b. Corona nieuws) en door luisteren heb ik sowieso bijna niets meer te leren - dus liever Disney.

Echter is mijn taalniveau qua luisteren en lezen al gevorderd en ik heb vooral behoefte aan schrijven en spreken. De beste manier was met Nederlanders „live“ te kletsen. Als ik niet straks ga wennen aan Skype heb ik nu wel een probleempje.

Maar als ik al zei: mijn grootste probleem is dat ik niet weet hoe lang deze toestanden zullen duren. Onzekerheid is iets waarin ik erg kwetsbaar ben. Ik heb plannen nodig en iets om me erop te verheugen. Ik was zelfs van plan tijdelijk in Nederland te wonen - om de taal beter te leren - en ook - om de Nederlandse cultuur meer te leren kennen. Na deze proef tijd was ik van plan te kiezen tussen Duitsland en Nederland. Nu ben ik bang dat de grenzen tussen Duitsland en Nederland i.v.m. Corona dichtgegooid worden en dan misschien lang dicht blijven.

Ik heb amper iets om me vast te houden en als ik al zei: dit is mijn kwetsbare punt. Ik ben niet bang vanwege het virus maar de gevolgen voor mijn leven zijn heel bedreigend.

2 „Gefällt mir“

Met mij gaat het goed hoor. Ik zong veel in koren, dat is nu allemaal weggevallen, dus nu ben ik weer teruggekeerd tot mijn oude werk: wetenschappelijk onderzoek, tekstuitgaven e.d. Schrijftafelwerk dus; als filoloog ben je eigenlijk altijd al tamelijk in quarantaine. Veel fietsen. Toch weinig televisie, het is te flauw allemaal, en net als je zin hebt om te kijken is er weer een Corona-Special.

Intussen ben ik wel heel blij dat ik in Duitsland woon en niet in Nederland. Ik heb er geen verstand van, maar krijg de indruk dat de zorg hier veel beter is. Alleen al de Corona-sterftecijfers in NL spreken boekdelen!

En wat verstandig van mij: vorige week heb ik bij de kapper nog een extra kort kapsel laten knippen!

4 „Gefällt mir“

Helaas weten we niet waarom in NL veel meer mensen overlijden. Ik verwacht niet dat de behandeling in het ziekenhuis erg anders is. Tenminste kan andere zorg niet de enige reden zijn voor dit verschil. Het testbeleid in NL is wel lakser. Dus zijn de bekende besmettingen nu meestal de mensen met zware klachten. Dan is de mortaliteit (in procent) zeker hoger (omdat vele die slechts lichte klachten hebben niet getest worden). Dat er meer IC plaatsen in Duitsland zijn kan in de toekomst nog een belangrijk voordeel zijn.

Ik denk dat ik liever in NL zou zijn ook als de kans op overlijden dan hoger is. Niet echt logisch maar het voelt zo.

Klopt. Deze redenen vindt je ook in dit artikel:

Ik heb dit artikel (of een andere artikel over dit onderwerp) al gelezen. Ik volg gewoon ook het Nederlandse nieuws. Soms zorgvuldiger dan die van Duitsland. Eigenlijk heb ik veel meer belangstelling wat in Nederland gebeurt. Dus voelt het zich heel raar hier in Duitsland te zijn.

Maar er blijkt ook goed nieuws te zijn. Het RIVM vermeldt dat het reproductiegetal mogelijk daalt. Maar helaas is het slechts een schatting.

1 „Gefällt mir“

De Hagenezen leren het gewoonweg niet !

4 „Gefällt mir“

Ik rij nu gewoon van mijn werk naar huis toe. Met dit weer gewoon 20 km met de fiets maar vanochtend had ik pech met een lekke band. Op het werk zijn driekwart van mijn kollega’s in home-office. Werk is er genoeg voor mij. Het is alleen erg rustig. Ik doe nu meer bijeenkomsten via video, ook met mijn kinderen. Wij hebben zelfs onze stamtafel per Video gehouden. Dus gaat het mij nog goed…

9 „Gefällt mir“

Mijn familie en ik zijn prima.
Mijn 87-jarige moeder lijdt aan een isolement, ik bezoek haar elke dag, we kunnen praten: zij in het raam, ik in de tuin. Maar ze mist echt fysiek contact. Dat maakt mij natuurlijk ook verdrietig.

Het dagverzorging voor oude en demente mensen waar ik werk is gesloten. Mijn collega’s en ik werken nu in een verpleeghuis. De bewoners daar hebben veel last van het bezoekverbod.

Het is ook moeilijk dat het materiaal schaars wordt: handschoenen, gezichtsmaskers, ontsmettingsmiddelen. In de tussentijd denken wij eraan om ons eigen mondbeschermers te naaien.

De oude mensen zijn nogal ontspannen over de situatie. „We hebben de oorlog overleefd, dus een klein virusje maakt ons niet bang.“
Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen.

Ik geniet van de momenten hier in het forum, je moet je concentreren, nadenken over iets anders dan Corona. Dat voelt echt goed.

Iedereen gezond blijven, alsjeblieft.

12 „Gefällt mir“

Misschien kunnen deze woorden ook @Ringstaartmaki een hart onder de riem steken :slight_smile:

Tip: Dat is een Nederlandse uitdrukking . Wie weet of zoekt op hoe je dat in het Duits zegt?

5 „Gefällt mir“

Hoi allemaal,
Ook bij ons thuis is iedereen nog gezond. We maken er maar een grapje van als we eens moeten hoesten. Ons werk in een apotheek gaat ‚gelukkig‘ door. Wel zijn we continue bezig met de bescherming van ons en onze klanten.

Ik zou voor mijn studie Duits 4 maanden naar Bonn gaan. Dat gaat helaas niet door, misschien online. Daar leer je de taal niet echt van, in NL hebben we ook alleen maar Duitse docenten. Of mijn stage op een middelbare school volgend jaar doorgaat is ook nog maar dr vraag. Dus dat zijn wel enorme dompers. Maar ik realiseer me dat het ook luxe problemen zijn.

Ik wens iedereen veel sterkte,

Santé Peter

@Ringstaartmaki ik snap wel wat je bedoeld. Maar wat mij in deze crisis positief verrast is dat er weer zoveel medeleven in de maatschappij zichtbaar wordt. Kinderen die stoepkrijttekeningen voor ouderen opgesloten in hun flat, mensen die boodschappen gaan doen voor ouderen, de massaliteit waarmee in onze omgeving de bloementelers worden geholpen.

@estarling
Dat berenliedje is ook bij ons thuis een blijvende favoriet :joy::joy::joy:

@Emigrant
Veel mensen die aan corona sterven hadden sowieso niet lang meer te leven. 75% van onze coronadoden is in de thuissituatie overleden. Zonder groot medisch ingrijpen dus.

5 „Gefällt mir“