Het Groot Dictee stopt ermee

Wat vinden jullie ervan dat het Groot Dictee ermee ophoudt? Jarenlang was het elke herfst op televisie, maar de laatste edities keken er steeds minder mensen naar.

Ik vind het hartstikke jammer! Ik heb er vandaag toevallig nog een goed artikel over gelezen, ik weer helaas niet meer in welke krant dat stond. Vorig jaar hebben @Maartje en ik nog meegedaan en het was hartstikke leuk. Wel vind ik dat het gerust wat “normalere” teksten hadden mogen zijn de laastste jaren. Soms weet je gewoon echt niet waar ze het over hebben omdat ze zo moeilijke woorden gebruiken – en dat hoewel er genoeg “normale” Nederlandse woorden zijn waarvan je niet zomaar weet hoe je ze moet spellen.

@alex, hoe denk jij er zelf over?

1 „Gefällt mir“

Dat was ook een beetje mijn bezwaar tegen het Dictee, Isabelle. De teksten bevatten altijd al nogal exotisch woorden en wat zegt het nou precies, als iemand van die obscuriteiten perfect kan spellen? Ik denk dat het programma gewoon niet meer zo goed in de huidige tijd past.

Daar ben ik het nou weer niet helemaal mee eens, moet ik zeggen. Het Dictee had gemoderniseerd moeten worden, dat zeker, maar het principe is en blijft leuk, vind ik. Ook voor jongeren! Maar dan wel met teksten die moeilijk zijn en toch een nog redelijk goed te begrijpen en gewoon wat realistischer. Of een Jeugddictee erbij, zoiets. Jammer dat het Groot Dictee niet nog een kans krijgt!

Het Groot Dictee kan misschien toch nog worden gered volgens Omroep MAX, de directeur Jan Slagter probeert het weer op te starten en wel in een nieuw jasje. Het wachten is alleen op de formatie van de nieuwe regering, omdat nog niet bekend is of Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, verdergaat.
Hij heeft in de afgelopen 4 jaar het e.e.a. veranderd wat velen niet heeft behaagd, om het maar netjes te zeggen.
Overigens bestaat er zelfs een klein dictee voor de jeugd, maar ik vind het even niet. Toch, kijk maar.:slight_smile:

http://grootdictee.ntr.nl/category/kinderdictee-uitzending/

2 „Gefällt mir“

Goeie tip Hans, bedankt!

Ik ben benieuwd! Omroep MAX associeer ik niet direct met vernieuwing, maar misschien kunnen ze er nog iets van maken.

Ik ben het met iedereen wel een beetje eens. Het Dictee zelf en het spektakel eromheen waren altijd erg bijzonder. De laatste jaren werd het echter een sport om er zo veel mogelijk woorden in te gooien die de gemiddelde Nederlander ofwel nog nooit, of misschien twintig jaar geleden eens gehoord had… Ik kan me goed voorstellen dat dat veel “fans” na verloop van tijd een beetje te veel werd.

Ik hoop toch dat ze er nog iets mee kunnen!

1 „Gefällt mir“

Misschien is het dictee afgeschaft omdat de Vlamingen altijd wonnen?

3 „Gefällt mir“

Maar alleen in de geschreven taal zijn ze bijna onverslaanbaar, als ik ze hoor spreken begrijp ik er bijna niets meer van. :joy:
Ik heb 25 jaar met Vlamen telefonisch contact gehad op mijn werk en werd soms gek van hun uitspraak en bijzonderheden.
Na een korte ziekte van ondergetekende, belde een dame uit het bureel en vroeg me hoe het met de herstelling ging, waarop ik verrast antwoordde:
Het gaat wel weer ! Daarop zei ze, ik wil alleen maar weten, wanneer de reparatie klaar is. :confused:

2 „Gefällt mir“

Hihihihi, @Emigrant en @Haagsehans, ik lig dubbel!