Hemelvaartsdag

Wat doen jullie met hemelvaartsdag?

Hier in Duitsland wordt de vaderdag gevierd.
Alle winkels zijn dicht en vele mensen gaan op (korte) vakantie, omdat de vrijdag dus een zogenaamde “Brückentag” (brugdag in het Nederlands ??) is.

Jammer genoeg moet ik vrijdag werken…:disappointed: , maar ik geniet er toch een beetje van door de week een dagje vrij te zijn :wink:

Gaan jullie op vakantie?
Of gaan jullie misschien maar één dag uitwaaien of soms misschien barbecueën of wandelen?

Groetjes
Rike

3 „Gefällt mir“

@Maartje en ik gaan een lang weekend naar Nederland! :heart_eyes: Zijn de winkels in Nederland ook dicht? Ik hoop van niet!

1 „Gefällt mir“

Oh, wat leuk, gaan jullie naar de kust?

Helaas niet, ik tenminste niet. Maartje gaat op bezoek bij haar familie in Noord-Holland (ik hoop dat ik dat mag verklappen, @Maartje) en ik ga naar mijn oma in Gelderland! :slight_smile:

Ik ga peddelen :slight_smile: :rowboat:

2 „Gefällt mir“

Natuurlijk mag dat, @Isabelle! Voor de anderen: Ik ben maandag voor het eerst tante geworden en ga dus een paar daagjes op bezoek bij mijn zus en ouders (die nu dus ook opa en oma zijn!). Eens kijken hoe het daar allemaal gaat. :slight_smile:

Verder zitten we met Hemelvaart dus vooral in de auto, maar dat is niet zo erg. Wordt sowieso gezellig! Dit weekend gaan we geloof ik inderdaad barbecueën en ga ik nog op bezoek bij een vriendin die in Amsterdam woont.

De winkels zijn op feestdagen over het algemeen wel open, trouwens. In de wat grotere steden sowieso, maar ook in veel dorpen is er in ieder geval van 12 uur 's middags tot 6 uur 's avonds wel iets open.

5 „Gefällt mir“

Ik ga boodschappen doen in Vaals, wat adminstratie doen en thuis werken, en verhuisdozen inpakken. Een groot feest hier dus :tada: :wink: Veel plezier in Nederland @Isabelle en @Maartje , doe iedereen de groeten :smiley:

3 „Gefällt mir“

Gefeliciteerd Maartje :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Gefeliciteerd @Maartje ! Wat leuk. Het wordt dus een spannend weekend voor jou! :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Beschuit met muisjes, Maartje?

2 „Gefällt mir“

Hartelijk dank, allemaal! We hebben inderdaad beschuit met (blauwe) muisjes gegeten en zijn gisteren even bij het baby’tje langsgeweest. Gek hoor, zo’n klein mensje. :slight_smile: Wel ontzettend schattig natuurlijk, en gelukkig helemaal gezond. De nieuwe ouders zijn gelukkig, maar ook wel erg moe… Op zondag ga ik nog een paar uurtjes bij ze langs om ze een beetje te helpen.

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne Hemelvaart gehad! In Nederland is het in ieder geval prachtig weer. Ik geloof zelfs dat het hier warmer is dan waar ik woon. Dat is best bijzonder, want die regio wordt natuurlijk regelmatig “het Toscane van Duitsland” genoemd. :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Fijn dat iedereen gezond is, Maartje.

Hier is het ook behoorlijk warm vandaag en @ralf had het vanochtend over 30 graden in Aken …

Veel plezier nog in Nederland!

1 „Gefällt mir“

O wat leuk Maartje :slight_smile:
alsjeblieft laat het hen (??)niet zien: de ouders van het mannetje zijn vast de volgende achttien jaar (of langer ) moe :wink:

3 „Gefällt mir“

Sorry allemaal, deze reactie heeft even op zich laten wachten… Te druk met het nieuwe baby’tje en de reis terug naar Duitsland. :slight_smile:

@Rike, je hebt helemaal gelijk! Afgelopen zondag mochten ze voor het eerst met hem naar buiten - zij vonden het wel leuk, de baby absoluut niet… Was een klein voorproefje op wat er de komende (±) 18 jaar komen gaat. :slight_smile:

(Ik geloof dat “hen” wel goed is, maar ik weet het absoluut niet zeker…)

2 „Gefällt mir“

@Maartje @Rike
Heel officieel moet het hun zijn (het is een medewerkend voorwerp), maar je kunt ook gewoon ze zeggen. Ze mag eigenlijk altijd (behalve als er nadruk op ligt, zoals in „met hen wil ik niets te maken hebben“)

hen: lijdend voorwerp (Akkusativ/direktes Objekt) én na voorzetsels (Präpositionen)
hun: medewerkend voorwerp (Dativ, indirektes Objekt)
ze: zie hierboven

4 „Gefällt mir“

Dankjewel, Alex! “Ze” was ook het eerste waar ik aan dacht, maar daar vond ik via Google zo gauw geen voorbeelden van.

Toch een beetje de Duitse invloed, vrees ik… :slight_smile: Ik moet weer meer Nederlandse boeken gaan lezen!

1 „Gefällt mir“

Ik ben nu een beetje in de war…dus als ik had geschreven: “laat het niet aan hen zien” zou het juist zijn (geweest?):confused:

Precies, Rike. Zo is het :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

offtopic Ik heb hier ook nog voorbeelden gevonden :slight_smile: https://onzetaal.nl/taaladvies/hun-hen
Dank je @alex

2 „Gefällt mir“

Een handige link! Bedankt Rike.