Help! Een wens met "zou" formuleren

Nog een overweging betreffende

Koffie? Graag!
Dat „graag“ lijkt een opgewektere vorm van „willen“. Dat kan verklaren waarom in de zinnen met „Ik zou graag“, het „willen“ overbodig, zelfs dubbelop is geworden?

1 „Gefällt mir“

Das ist Geschmackssache, Ludo. Manche halten willen für überflüssig, manche bestehen darauf. Beides ist richtig und erlaubt :slight_smile:

Dag Alex,
Inderdaad een kwestie van „Geschmackssache“. Ik heb nog gezocht in ANS, interessant leesvoer maar geen klip en klaar antwoord gevonden. Wel vond ik op het Taaluniversum.org [Verzoeken (iemand - te (willen) betalen) - Taaladvies.net] een advies mbt het mogelijk weglaten van „willen“ in de zin: "Wij verzoeken u voor 1 juli aanstaande te willen betalen? "

1 „Gefällt mir“

Ja, maar dat is logisch (voor mijn taalgevoel althans). Je kunt iemand wel verzoeken om iets te doen, maar je kunt hem niet verzoeken iets te willen

2 „Gefällt mir“

Ach, Alex, wat is het heerlijk om te peinzen over dat soort begrippen als "de wil’ en „willen“, en dat is al heel veel gedaan denk ik zo.

Misschien kan het toch wel, wat te denken van het volgende verhaaltje:
Stel je voor :ene heer de Wil, een geheimzinnige opdrachtgever, stapt in een taxi, een willoos (vervoer)middel, en zegt tegen de chauffeur (uitvoerend doener): „Wil je me aub naar het station rijden?“ De dienst van de chauffeur zat er eigenlijk al op en hij had er niet veel zin in (onwillig) maar zei hij, quasi opgewekt: „Ja hoor, dat wil ik wel doen.“ Hij doet dan iets, dat min of meer tegen zijn eigen wil ingaat, op verzoek van een ander.

Een mooi verhaaltje, Ludo :wink:

In deze formulering wordt willen gebruikt (of: misbruikt) om een opdracht te geven. De vrije wil van de chauffeur speelt geen rol.

Deze manier om een bevel, opdracht of wens te formuleren is heel gebruikelijk in het Nederlands.

Vergelijk ook:

Wil je je kamer even opruimen?
Wilt u daar onmiddelijk mee ophouden?

Dit lijkt me trouwens ook wel een leuk thema voor @Ruth, @Beate, @GoodbyeRoutine, @nienkesd, @Jolien, @Paulien, @Annemarie, @stefan en @Haagsehans :slight_smile:

5 „Gefällt mir“

Inderdaad, @alex! Het laatste doet me denken aan

Magst du mir mal das Salz geben?

Ik persoonlijk heb een hekel aan die constructie, omdat ik hem letterlijk opvat (en altijd “nee, hoor” wil antwoorden), maar hij wordt volgens mij steeds gebruikelijker.

5 „Gefällt mir“