Hellen, een Nederlandse in Duitsland

Hoi allemaal,
sorry
Ik ben hellen :wave:t5: geboren in Apeldoorn. Ik woon in Duitsland en mijn Nederlands is niet meer zo goed. Ik ben 48 jaar oud en werk in een bejaardenhuis. Ik ben per toeval op het forum opmerkzaam geworden als ik iets over het Nederlandse paspoort gezocht heb.
Groetjes :raising_hand_woman:t2:‍♀️

7 „Gefällt mir“

Hoi Hellen,
Met je Nederlands is echt niets mis :+1::top:.
Hoe lang woon je al in Duitsland?
Groeten uit Delft,
Peter

3 „Gefällt mir“

Ha Hellen, van harte welkom hier. Leuk dat je je even voorstelt (ik heb je bijdrage in een apart thema gezet, hier in de categorie „Vorstellunsgrunde“ . Zo wordt-ie door de andere forumleden beter gevonden ;))

Hoe lang woon je al in Duitsland?

Hier toch nog even een kleine verbetering (van een „klassieke Duitse fout“) :wink:

3 „Gefällt mir“

Welkom Hellen,

en heel veel plezier hier op het forum!

Groetjes
Gabi

4 „Gefällt mir“

Hoi, Hellen,

Leuk dat je je even voorstelt. Een interessant fenomeen, dat je moedertaal achteruit gaat naarmate je langer in Dld woont. Ik ben woonachtig in Friesland en spreek dus twee talen (Nederlands en Fries) en nu ik Duits leer merk ik ook dat mijn Nederlands steeds meer ´Germanismen´ bevat (Ik heb mij gisteren een boek gekocht) en mijn Fries er ook niet beter op wordt.

In ieder geval veel plezier op het forum!

Groetjes, Kitty.

3 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Hellen!

Je kunt hier met beide talen prima terecht, zodat ze beide in goede vorm blijven :slight_smile:

Hartelijke groeten van een Bosschenaar (of eigenlijk een Rosmalenaar) uit Aken,

Ralf

Hallo allemaal,
Ik woon sinds 1987 in Duitsland en
denk zelf dat mijn Nederlands achteruit gaat omdat ik thuis alleen maar duits praat. Ik droom zelfs in het Duits :see_no_evil:
Ik heb een nichtje in Nederland en wij appen (WhatsApp) best wel veel. Zij schrijft, ohne Punkt und Komma, ik moet het af en toe wel even 3 of 4 keer lezen om het te begrijpen :joy: het is interessant om te zien dat de Nederlandse taal veranderd door de WhatsApp. Vaak schrijf ik woorden gewoon in het Duits en vraag haar hoe je dat in het Nederlands zegt.
Hebben jullie dat ook?

2 „Gefällt mir“

Darüber haben wir auch bereits ein Thema :joy: (Buurtaal ist schon vielseitig ;).)

2 „Gefällt mir“

:joy: Habe mir das Thema gerade durchgelesen, ist sehr beruhigend dass es euch genauso geht, Jippie ich bin „normal“.
Liefs Hellen :raising_hand_woman:t2:‍♀️

2 „Gefällt mir“