Hallo ik ben Ralf uit Bielefeld

Hallo,
ik ben Ralf. Ik kom uit Bielefeld. Bielefeld zit ongeveer in de midden tussen Hannover en Dortmund aan de A2 en ongeveer 130 km weg van der Nederlandse grens tussen Nordhorn (Duitsland) en Denekamp (Nederland) en Oldenzaal en Enschede.
Sinds twee jaar leer ik Nederlands op de VHS. Ik ben tot nou twee cursussen Nederlands gevolgt. Op het moment volg ik de derde cursus. Helaas heb ik niet veel mogelijkheden Nederlands te praten omdat ik in het dagelijkse leven geen mensen ken die Nederlands praten.
Af en toe kijk ik Nederlandse TV. Via kabel krijg ik NPO2 met een leuke uitzending die is genoemd „Binnenstebuiten“ die ik ook in het Internet kann bekijken. Daar kann ik de uitzending als nodig ook stoppen en herhalen als ik iets niet heb verstaan (of niet begrepen).
Een of twee keer in het jaar mijn vrouw en ik gaan naar Enschede winkelen en we zijn ook al merdere keren op vakantie geweest op Texel. Helaas ist het vanaf Bielefeld naar Nederland zo ver dat ik niet even en uitstapje er naartoe kan doen.
Ik heb nog heel veel problemen met de Nederlandse taal en ik ben er heel blij over dat ik toevallig „Buurtaal“ heb gevonden. Het blog behaaagt (?) me hartstikke leuk.
Ik zou graag willen leren beter Nederlands te praten en kunnen verstaan (!) en kunnen begrijpen wat bedoelt ist als ik het hoor wanneer ik naar Nederland ga winkelen of ga op vakantie.
Ik heb er lange over nagedacht of ik ervoor zal gaan bij de buurtaal-forum. Nou, ik doe het nou.
Ralf

11 „Gefällt mir“

Sorry, ich wollte meinen ersten Beitrag nicht unhöflich ohne herzliche Grüße beenden. Sie waren leider wegen meiner Aufregeung schneller gelöscht als ich hinschauen konnte. Darum jetzt :
Hartelijke groeten Ralf

8 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom op dit forum Ralf. :slight_smile:

Ik ben ervan overtuigd dat je hier veel plezier zult hebben en veel zult leren van de mooie Nederlandse taal.

Groeten,

Jan

1 „Gefällt mir“

Wat leuk dat je je hebt aangemeld en dat je je direct voorstelt, Ralf! :slight_smile:

Ook namens mij van harte welkom.

We helpen je graag met je Nederlands, mag ik je direct al wat tips geven? Klik op “Sprachtipps” um sie zu sehen:

[details=Sprachtipps][quote=“RalfN, post:1, topic:1751”]
Ik ben heb tot nou nu toe twee cursussen Nederlands gevolgt gevolgd.
[/quote]
[/details]

Een prettig weekend, hartelijke groeten uit Aken (=Aachen)

Ralf

2 „Gefällt mir“

Dank je wel voor je snelle antwoord.
Een prettig weekend
Ralf

3 „Gefällt mir“

Dank je wel en ook en prettig weekend.
Ralf

1 „Gefällt mir“

Herzlich Willkommen im Forum, Ralf :wink:

Leuk dat je het forum heb gevonden en mijn complimenten met je geschreven Nederlands. Je schrijft dat Bielefeld ver van Nederland ligt, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Je kunt hier ook een ‘tandempartner’ vinden, waarmee je bijvoorbeeld telefonisch of via Skype het Nederlands kan oefenen. Een andere mogelijkheid is met iemand ‘halverwege’ afspreken, bijvoorbeeld in Ibbenbüren of Lengerich.

Veel plezier hier op het forum en schroom niet om vragen te stellen :wink:

Groetjes,

Kitty

4 „Gefällt mir“

Hallo Ralf, herzlich willkommen hier im Forum. Aber aus Bielefeld? Das gibt’s doch gar nicht! Nun sag schon, woher kommst du wirklich? :wink:

6 „Gefällt mir“

Hallo Kitty, lieben Dank für deine Komplimente und die vielen Tips. Ich werde sicher viele Fragen stellen. Die Liste dafür ist schon lang. Ich freue mich auf das Forum und bin gespannt, was auf mich zukommt. De volgende teksten zijn er weer in het Nederlands. :wink:
Groetjes

4 „Gefällt mir“

Hallo Saylana, misschien ben ik ook niet Ralf? Je weet maar nooit.:sweat: :wink:
Groetjes uit onze verborgene en geheime stad :wink:

Hallo Saylana, ich habe bei dem Spaß um unser nicht existierendes Bielefeld nun leider vergessen gehabt, :cry: mich dafürzu bedanken, dass du mich im Forum willkommen heißt, worüber ich mich natürlich sehr freue. :slight_smile: Ralf

4 „Gefällt mir“

Ha, nog een Ralf. Hartelijk welkom!

Van Bielefeld op en neer naar Enschede om te winkelen lijkt me nog wel te doen trouwens, hoewel het natuurlijk niet echt om de hoek is :wink: Dat vind ik wel jammer: Ik woon zelf in Hannover en van daaruit is het ongeveer 200 km naar de grens met Nederland :frowning:

Twee kleine tips voor je:

Het woord behagen gebruiken we niet. Dat is heel erg ouderwets. Je kunt gewoon zeggen dat je buurtaal hartstikke leuk vindt (dank je wel voor het compliment :blush:)

Die Reihenfolge ist in solchen Fällen genauso wie im Deutschen:

Een of twee keer in het jaar gaan mijn vrouw en ik naar Enschede om te winkelen.

Ik wens je veel plezier hier :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Ralf!

Mag ik vragen waar je profielfoto is gemaakt? Een mooie achtergrond! :slight_smile:

Groetjes,

Isabelle

3 „Gefällt mir“

Hallo Isabelle,

hartelijke dank dat je me welkom heet. De foto van de zonsondergang is gemaakt op Texel van het balkon van een vakantiewoning boven op de duinen van De Koog, Wanneer je misschien deze plek kent: Vakantieappartementen Prinses Juliana.
Een heerlijk plek met een hartstikke mooie uitkijk op zee.

Groetjes
Ralf

3 „Gefällt mir“

Hoi Ralf,

wat mooi! Dan heb je meteen een heel verhaal achter een foto, hartstikke leuk. Die plek ken ik niet, maar ik ben ook al jaren niet meer op Texel geweest.

Doeg en een fijne dag gewenst! :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

2 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Stammtisch Lübbecke

Pst, Saylana. Verrat doch nicht alles. :wink:

Ook een harte welkom van mij, @RalfN.

Ik woon ook in de stad die niet bestaat. :slight_smile:

Groetjes,
Andrea

2 „Gefällt mir“

Hoi Andrea, dank je dat je me welcom heet op het forum en dat je ook zo het Ruthe video hebt gestuurd. Nu zijn we al met z’n tweeën die weten wat voor een mooie stad Bielefeld is. :slight_smile:

Groetjes
Ralf

1 „Gefällt mir“

Ha, dat klopt. Alle Nederlanders die in Bielefeld wonen, spreken geen Nederlands. Zelfs als je ze vertelt dat je wilt oefenen.

Ik heb bijvoorbeeld een goede bekende (J.) uit Drenthe.

Ik:J. Ik zou graag Nederlands willen oefenen.
J.: Oh, dat was zo lang geleden.
Ik: Maar dat is je moedertaal.
J.: Ja, maar met mijn ouders spreek ik alleen Drents.