Hallo, ik ben Loes

ich bin Loes, Wohne seit 1984 in Deutschland.Zuerst in Hamburg, dann Bispingen und seit ewiger Zeit in Munster. Nein, dass ist kein Tippfehler und es fehlt auch kein Umlaut auf das u… :wink: Der Liebe wegen bin ich damals nach Deutschland gezogen…

Ich bin 56 Jahre alt, verheiratet und habe 3 Kinder.

Durch Zufall bin ich auf diese Site gestossen, da ich ein Rezept für kroketten gesucht habe, nachdem ich das letzte Wochenende, seit langer Zeit, in den Niederlanden verbracht habe.

Und nun bin ich gespannt, was mich hier alles erwartet…

Liebe Grüsse

Loes

7 „Gefällt mir“

Herzlich willkommen,
Hartelijk welkom!

Manchmal ist es ruhiger en soms wat drukker. Soms is het grappig en andere keren is het serieuzer. Gemütlich ist es immer.

Groeten uit Delft,
Peter

6 „Gefällt mir“

Hoi Loes,

van harte welkom hier op het forum en veel (lees)plezier!

Groetjes
Gabi

3 „Gefällt mir“

hartelijk bedankt!!

hartelijk bedankt, dan wacht ik maar af, wat er hier allemaal gebeurd.

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Loes, leuk dat je je aan ons voorstelt.

Praat je nog regelmatig Nederlands in Duitsland? Zelf heb ik twee dochters, met hen praat ik Nederlands (zij niet altijd met mij).

Een hele fijne dag!

1 „Gefällt mir“

@ralf: helaas niet. Mijn ex-schoonmoeder en mijn ex-man waren er destijds tegen. Ik mocht de kinderen niet tweetalig opvoeden. Mijn huidige man doet zijn uiterste best om de taal te leren. Ik praat hier in Duitsland weinig nederlands.

Alhoewel het hier in de buurt wel grappig is, als de nederlandse soldaten hier zijn en ze mopperend ergens staan omdat iets niet lukt. Dan schelden ze nog weleens… En als ik dat hoor, zeg ik altijd op z’n nederlands: Dat heeft je moeder je beslist niet zo geleerd… :smile:

3 „Gefällt mir“

Hoi Loes,

dan is het zeker schrikken voor de mannen, toch? :rofl:

Wat jammer, dat je je kinderen niet tweetalig mocht opvoeden. Wat raar van je man - en de schoonmoeder heeft daar toch helemaal niets mee te maken. Het is toch allen maar een een winst, een tweede taal te spreken.

2 „Gefällt mir“

@Toetje: Toen was ik nog jong en onervaren…Hedendage zouden die twee de wind van voren krijgen… Of zoals ze hier zeggen: Die könnten ihre Haare mit meiner Atemluft föhnen… :joy::joy:

De nederlandse heren krijgen dan meestal een knalrood hoofd…Ik vind het wel leuk…:rofl:

2 „Gefällt mir“

Nederlandse met een hoofdletter, Loes…. :wink:

2 „Gefällt mir“

Ik hoop niet dat mijn haren nu met adem geföhnd gaan worden :blush:

Im Online-Van Dale kann ich das so nicht finden, @Peter1 , erklär doch mal bitte

1 „Gefällt mir“

Ich habe es falsch geschrieben, es ist so eine altmodische Redensart. :wink:

Hedendaags (e) wordt nog wel gebruikt. Hedendaagse kunst, muziek en dans vind ik moeilijk te begrijpen. :innocent::thinking:

3 „Gefällt mir“

Hartelijk welkom, @anon59418901,

Leuk dat je hier terecht gekomen bent :slight_smile:
Hoe beviel het na lange tijd weer eens in Nederland te zijn?
Heb je de Nederlandse gewoontes gemist toen je naar Duitsland bent verhuisd?

Als je een lekker recept voor kroketten hebt gevonden dan laat het ons maar weten :wink: :star_struck::plate_with_cutlery:

Ik wens je veel plezier hier :+1:.

Groetjes,

Rike

1 „Gefällt mir“

@Rike,

ik ben meestal èèn keer per jaar in Nederland. Dit jaar moet ik vaker omdat mijn oudste zus gaat verhuizen. Tja en als familie moet je dan helpen…

Ik was 23 toen ik naar Duitsland verhuisde. Wat heb ik het meeste gemist? Eigenlijk het eten, vooral even naar de Chinees gaan. Want wat ze in Duitsland presenteren als Chinees eten, is echt niet lekker. Dus iedere keer als ik in Nederland was/ben,even boodschappen doen…

Wat me hier het meeste tegengevallen is, is het “Obrigkeitsdenken”… Dat kende ik niet. Maar ook daaraan ben ik nu gewend, al doe ik daar niet aan mee. Als bijv. Ome Dokter hooghartig uit de hoek komt, kan ik ook anders…

Ik woon nu al langer in Duitsland als in Nederland. Ik heb me hier helemaal aangepast en voel me opperbest hier. Het is leuk zo af en toe naar Nederland te gaan, maar ik zou er niet meer willen wonen…

Groetjes

Loes

3 „Gefällt mir“

Ha Loes, ook van mij hartelijk welkom. Heerlijk, kroketten … die mis ik hier in Duitsland ook.

1 „Gefällt mir“

@Peter1

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik ben eigenlijk heel aardig…:innocent: Alleen als iets tegen de streek in gaat, kan ik wel eens, zeggen we maar voorzichtig , ietwat ironisch worden…:wink:

1 „Gefällt mir“

@alex:

Dankjewel!

1 „Gefällt mir“

Dat herken ik helemaal, Loes :wink:

Ik denk dat het tegen de vleug in is.

Ironisch, is dat meer een Nederlandse dan een Duitsche eigenschap?