Hallo ik ben Jan uit Nederland

@Nicolas, @Jan De afkorting ABN en de beschrijving Algemeen Beschaafd Nederlands zijn verouderd. De “officiële” taal heet tegenwoordig

Standaardnederlands

3 „Gefällt mir“

Beste Alex,

jij hebt natuurlijk gelijk (zoals altijd). Maar de afkorting ABN was heel gebruikelijk, toen ik de Nederlandse taal studeerde. Nu is “beschaafd” dus verouderd, maar ik ben er helaas nog ietsje aan gehecht… :cry:

Groetjes uit Essen, Nicolas

1 „Gefällt mir“

@Nicolas
Beste Alex,
ik ben het helemaal met je eens. Jij, als linguiste, zult dat zeker weten. Maar is het niet zo dat, vooral bij oudere mensen, de uitdrukking ABN nog steeds gebruikelijk is?

Groetjes,
Jan

@Nicolas, @Jan Klar gibt es noch Leute, die ABN sagen.

Da das hier aber ein Forum ist für Deutsche, die Niederländisch lernen (und für Niederländer, die Deutsch lernen) möchte ich schon klarstellen, dass diese Bezeichnung aus heutiger Sicht veraltet ist und lieber nicht mehr verwendet werden sollte.

1 „Gefällt mir“

@Nicolas

Oké Alex, ich verwende diese Bezeichnung niemals mehr!!

1 „Gefällt mir“

Hoi Jan,
hartelijk welkom. Ik kom uit Mannheim ben benieuwd waarom je zo van Duits houdt. Daat is heel zeldzaam en Nederlanders hebben mij verteld dat in Nederland steeds minder mensen (vooral jongere) belangstelling voor Duits hebben omdat dat een moeilijke en rare taal is.
Groetjes
Sven

1 „Gefällt mir“

Waarom een rare taal, Sven?

Hoi Sven,
bedankt voor je welkom. Ik houd van Duits omdat ik het een mooie taal vind en ik vind Duitsers aardige mensen. Sie sind ja immer sehr höflich und machen, wen sie auf Ferien sind, nicht sofiel Lärm als die Niederländer. Holländer sind dann meistens laut. (oder machen viel Laut?)
Vooral jongeren hebben tegenwoordig minder belangstelling voor Duits. Vroeger was Duits een verplicht vak op school, nu niet meer. Dat (sommige) Nederlanders Duits een moeilijke taal vinden kan ik me voorstellen. Dat ze Duits een rare taal vinden is volgens mij absoluut niet waar en kan ik me ook niet voorstellen. Over het algemeen staat Duitsland (met zijn inwoners) in Nederland hoog aangeschreven. Volkswagen is het meest verkochte automerk in Nederland en “Made in Germany” is hier een begrip dat vertrouwen uitstraalt. Die Deutsche Gründlichkeit ist auch bei uns bekannt.

Groetjes
Jan

2 „Gefällt mir“

Hoi Jan,
mag ik eerst je Duitse zin verbeteren? Je mag dat graag met mijn Nederlands doen, ik ben er altijd heel dankbaar voor. Als je dat niet wilt, gewoon zeggen :slight_smile:
Je heeft geschreven:
Sie sind ja immer sehr höflich und machen, wen _wenn_sie auf _in_Ferien sind, nicht sofiel _so viel_Lärm als wie_die Niederländer. Holländer sind dann meistens laut. (oder machen viel Laut_Krach?)
Ik vind het interessant dat je de Duitsers beleefd vind en dat de Duitsers in Nederland hoog angeschreven zijn. Nog niet zooooooo lang (wel en jaar of vijftien) geleden heb ik ook andere ervaringen gemaakt. Maar ik ben blij dat te horen, vooral omdat volgens mij de Nederlanders zo´n aardig, relaxt en super volkje zijn.
Groetjes Sven

3 „Gefällt mir“

Hoi Alex,
ik weet het ook niet precies maar ik denk van wegen de naamvallen, der vervoegingen en het probleem met de woorden ihr, euch, euer, Sie, Ihnen, meiner, mir, mich ezv. wat natuurlijk iets met de naamvallen te maken heeft, maar voor een Nederlander bijna niet voor elkaar te krijgen is. En ik heb absoluut begrijp daarvoor. Maar dat weten de Nederlanders zeker weten beter als ik. Ik vind Duits echt een moeilijke taal. We hebben in Duitsland op dit moment vele vluchtelingen en ik geef vrijwillig duitsles en ik heb daarbij gemerkt HOE moeilijk het is. Dat was voor mij vooraf niet zo duidelijk.

2 „Gefällt mir“

Ha Sven, ok, dan begrijp ik wat je bedoelt.

Das nennen wir aber im Niederländischen nicht raar sondern moeilijk, lastig oder gecompliceerd. Raar bedeutet merkwürdig oder komisch.

2 „Gefällt mir“

Hoi Sven,
bedankt voor de verbeteringen. Ik er erg blij mee.
Jouw Nederlands…daar gaan we…
"Je mag dat graag met mijn Nederlands doen, ik ben er altijd heel dankbaar voor."
Ik zou er van maken : Ik zou graag hebben dat je dat met mijn Nederlands doet, ik zal daar altijd heel dankbaar voor zijn.
“Je heeft geschreven:” moet zijn: “Je hebt geschreven:”.
In de zin “Ik vind het interessant dat je de Duitsers beleefd vind”, moet de tweede “vind”, “vindt” zijn. Dit is een fout die Nederlanders ook heel vaak maken. Hoe één en ander in elkaar steek zul je zeker kunnen vinden in één van de artikelen van @alex. Zo niet dan leg ik je het graag met een voorbeeld uit.
“angeschreven” -->> “aangeschreven”
“andere ervaringen gemaakt” --> “andere ervaringen gehad”

Ja Sven relaxed , zijn we zeker. Etwas lockerer als unsere Nachbarn?

Tot een volgende keer.

Groetjes
Jan

2 „Gefällt mir“

Hoi Jan,
dank je wel voor je verbeteringen. Eigenlijk weet ik dat vindt met t wordt geschreven en eigenlijk weet ik dat het je hebt moet heten, eigenlijk…
Ken je dat ook, dat je de regels weet en toch fouten maakst? Ik vind het zo lastig :frowning:
Und ja, die Niederländer sind in der Tat lockerer als die Deutschen.
Groetjes
SVen

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex,
raar is niet mijn woordkeuze. Dat zeiden Nederlanders tegen mij. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik zou dat woord in die context niet gebruiken.

2 „Gefällt mir“

Hoi Sven,

hier een regel bij het schrijven van d en/of dt: (@alex, wat vind jij ervan?)
laufen = lopen
ik loop - loop ik?
jij loopt - loop jij?
hij loopt - loopt hij?
de wij, jullie en zij vorm zijn niet interessant.
Je ziet, dat we bij “jij” er voor, “hij” er voor en “hij” er achter een t toevoegen. Dit doen we altijd. Het is een Nederlandse standaard regel. Let nu op:

werden = worden
ik word - word ik?
jij wordt - word jij?
hij wordt - wordt hij?
Hier doen we dus hetzelfde.

Fouten maak je in het begin altijd, vooral als je vlug wilt schrijven of praten. Maar wees gerust Sven, daar heb ik, in het Duits, ook last van.

Hartelijke groetjes
Jan

1 „Gefällt mir“

Gut erklärt Jan :slight_smile:

Und @sven, wenn du es noch etwas systematischer möchtest, dann ist der Anfängerkurs, den @ralf und ich entwickelt haben, vielleicht etwas für dich:

1 „Gefällt mir“

Danke Alex :relieved:

1 „Gefällt mir“

Hallo Jan, het is laat vanavond Maar ik will je zeggen dat ik denk dat jouw de rechte man bent .Ik kann heel goed nederlands verstaan en ook lezen.Praaten moet ik leren vooraal de uitsprak.Ik hoop,dat ik jou .ook goede advise prestere kann
groetjes en tot morge
Reinhold

1 „Gefällt mir“

Darf ich dir ein paar Sprachtipps geben, Reinhold?

[details=Sprachtipps für Reinhold][quote=“reinhold, post:40, topic:1303, full:true”]
Hallo Jan, het is laat vanavond . Maar ik will wil je zeggen dat ik denk dat jouw je de rechte juiste man bent. Ik kann kan heel goed nederlands Nederlands verstaan begrijpen en ook lezen. Praaten Praten moet ik leren , vooraal vooral de uitsprak uitspraak.Ik hoop, dat ik jou ook goede advise prestere kann goed advies/goede tips kan geven .
g Groetjes en tot morge morgen,
Reinhold
[/quote]
[/details]

Viel Spaß euch beiden!

1 „Gefällt mir“