Hallo ik ben Jan uit Nederland

Ha Sven, ok, dan begrijp ik wat je bedoelt.

Das nennen wir aber im Niederländischen nicht raar sondern moeilijk, lastig oder gecompliceerd. Raar bedeutet merkwürdig oder komisch.

2 „Gefällt mir“

Hoi Sven,
bedankt voor de verbeteringen. Ik er erg blij mee.
Jouw Nederlands…daar gaan we…
"Je mag dat graag met mijn Nederlands doen, ik ben er altijd heel dankbaar voor."
Ik zou er van maken : Ik zou graag hebben dat je dat met mijn Nederlands doet, ik zal daar altijd heel dankbaar voor zijn.
“Je heeft geschreven:” moet zijn: “Je hebt geschreven:”.
In de zin “Ik vind het interessant dat je de Duitsers beleefd vind”, moet de tweede “vind”, “vindt” zijn. Dit is een fout die Nederlanders ook heel vaak maken. Hoe één en ander in elkaar steek zul je zeker kunnen vinden in één van de artikelen van @alex. Zo niet dan leg ik je het graag met een voorbeeld uit.
“angeschreven” -->> “aangeschreven”
“andere ervaringen gemaakt” --> “andere ervaringen gehad”

Ja Sven relaxed , zijn we zeker. Etwas lockerer als unsere Nachbarn?

Tot een volgende keer.

Groetjes
Jan

2 „Gefällt mir“

Hoi Jan,
dank je wel voor je verbeteringen. Eigenlijk weet ik dat vindt met t wordt geschreven en eigenlijk weet ik dat het je hebt moet heten, eigenlijk…
Ken je dat ook, dat je de regels weet en toch fouten maakst? Ik vind het zo lastig :frowning:
Und ja, die Niederländer sind in der Tat lockerer als die Deutschen.
Groetjes
SVen

1 „Gefällt mir“

Hoi Alex,
raar is niet mijn woordkeuze. Dat zeiden Nederlanders tegen mij. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Ik zou dat woord in die context niet gebruiken.

2 „Gefällt mir“

Hoi Sven,

hier een regel bij het schrijven van d en/of dt: (@alex, wat vind jij ervan?)
laufen = lopen
ik loop - loop ik?
jij loopt - loop jij?
hij loopt - loopt hij?
de wij, jullie en zij vorm zijn niet interessant.
Je ziet, dat we bij “jij” er voor, “hij” er voor en “hij” er achter een t toevoegen. Dit doen we altijd. Het is een Nederlandse standaard regel. Let nu op:

werden = worden
ik word - word ik?
jij wordt - word jij?
hij wordt - wordt hij?
Hier doen we dus hetzelfde.

Fouten maak je in het begin altijd, vooral als je vlug wilt schrijven of praten. Maar wees gerust Sven, daar heb ik, in het Duits, ook last van.

Hartelijke groetjes
Jan

1 „Gefällt mir“

Gut erklärt Jan :slight_smile:

Und @sven, wenn du es noch etwas systematischer möchtest, dann ist der Anfängerkurs, den @ralf und ich entwickelt haben, vielleicht etwas für dich:

1 „Gefällt mir“

Danke Alex :relieved:

1 „Gefällt mir“

Hallo Jan, het is laat vanavond Maar ik will je zeggen dat ik denk dat jouw de rechte man bent .Ik kann heel goed nederlands verstaan en ook lezen.Praaten moet ik leren vooraal de uitsprak.Ik hoop,dat ik jou .ook goede advise prestere kann
groetjes en tot morge
Reinhold

1 „Gefällt mir“

Darf ich dir ein paar Sprachtipps geben, Reinhold?

[details=Sprachtipps für Reinhold][quote=“reinhold, post:40, topic:1303, full:true”]
Hallo Jan, het is laat vanavond . Maar ik will wil je zeggen dat ik denk dat jouw je de rechte juiste man bent. Ik kann kan heel goed nederlands Nederlands verstaan begrijpen en ook lezen. Praaten Praten moet ik leren , vooraal vooral de uitsprak uitspraak.Ik hoop, dat ik jou ook goede advise prestere kann goed advies/goede tips kan geven .
g Groetjes en tot morge morgen,
Reinhold
[/quote]
[/details]

Viel Spaß euch beiden!

1 „Gefällt mir“

hallo ralf, vielen Dank für deine Tipps, ich bitte dich und alle, die etwas falsches finden es mir zu schreiben, Ich will doch lernen.
Gestern war es spät und ich war mit der Zeit knapp dran darum habe ich nicht in meine Wörterbücher gesehen, ein kleines bisschen besser kann ich es schon.
Vielen Dank Ralf und allen anderen wünsche ich auch einen wunderbaren Tag.
p.s. hoffentlich wird es ganz lange eisig kalt, dann gibt es mal wieder eine Elfstedentocht da werde ich dann hinfahren und mich anmelden obwohl ich gar nicht richtig
schaatsen kann.Dann rijd ik even slechts 20 km.

2 „Gefällt mir“

Ik wens jou ook een fijne dag, Reinhold :slight_smile:

Noch ein kleiner Sprachtipp
1 „Gefällt mir“

bedankt dank vor de hulp, ik hoop dat ik jouw ook eens kun helpen. Ich versuche ohne Wörterbuch zu schreiben das muss ja irgendwann klappen.

1 „Gefällt mir“

p.s. das w von jouw muss weg

1 „Gefällt mir“

Hallo Jan, jetzt erst einmal zur Vereinfachung auf deutsch, meine sprachlichen Vorstellungen zu diesem Forum sind mit deinen gleich ; Ich will die Nachrichten aus Nederland gut verstehen und nicht ahnen und schätzen.
Ich will es ganz genau wissen und will es dir ebenso genau in deutsch wiedergeben. Das mit dem guten Sprechen will ich so wie du.
groetjes
Reinhold

1 „Gefällt mir“

Hallo Reinhold,

Hast du bemerkt das ich “Made in the Netherlands” bin? :slight_smile:

Groetjes,

Jan

1 „Gefällt mir“

Hallo Jan,
das habe ich bemerkt, und das ist gut so. Ich bin “made in Germany”, ich hoffe, das wir unsere Sprachkenntnisse austauschen können. Meine Aufmerksamkeit galt deinem Wunsch " sehr gut “die Sprache deines Nachbarn zu lernen, für mich gilt das ebenso. Meine Fragen zum niederländischen kommen noch, meistens stolpere ich über Idiome, die ich als solche nicht sofort erkenne. So etwas wie - " op zijn naam gebracht” of “die de Hand hadden gelicht” , ook “Maar nu zit er dan toch echt op” Auch so ein Wort wie “watergeuzen” oder “verreden” sind nicht einfach zu finden. Ich denke das ich das gelöst habe aber da sind noch einige Begriffe offen.
Bin ich bei dir mit solchen Fragen richtig?
Groetjes
Reinhold

1 „Gefällt mir“

Ich denke schon. :smile:

Grüße,
Jan

Hallo Alex, ik kijk wat voor onderwerpen jullie hebben, dar ben ik heel erg geinteressiert in.
Mag ik ook AN zegen ? Algemeen Nederlands
Groetjes
Reinhold

1 „Gefällt mir“

AN is prima, Reinhold.

1 „Gefällt mir“