Hallo iedereen - met Johann hier

Mijn naam is Johann en ik kom uit het Münsterland. Hoewel ik een Nederlands paspoort heb, ben ik in Duitsland geboren en thuis spraken we toen alleen maar Hoogduits. Ik heb pas later Nederlands geleerd. Hobby’s? Scouting en radioamateurs (DB1YB)
Veel groeten
Johann

7 „Gefällt mir“

Hoi Johann,

Welkom op het forum. Je schrijft goed Nederlands. Lukt het spreken ook zo goed?

Groeten uit Delft
Peter

Hoi Peter,
ik kan beter Nederlands spreken dan schrijven
(maar ik hou van deepl.com (duits <-> nederlands) :wink:
Groetjes uit Lüdinghausen
Johann

1 „Gefällt mir“

Ahh :joy::joy::joy:
Ja dat kan ook.

Maar op het forum zijn we daar eigenlijk geen voorstander van. Ten eerste omdat het heel vaak toch net niet helemaal goed is. Ten tweede omdat we hier komen om te leren. Mensen maken vaak dezelfde soort fouten. En van elkaars fouten kun je leren. Heb je geen zin om in de andere taal te schrijven (te veel tekst of te moe etc) dan schrijf je in je moerstaal. Daar kunnen anderen ook van leren.

Maar sowieso leuk dat je schrijft, vertaalt of niet! :+1:

1 „Gefällt mir“

Hallo Peter,
Also - immer, wenn ich fremden Personen sage, ich bin Niederländer, wird gleich gesagt: ´Ja, da kannst du auch perfekt niederländisch schreiben und sprechen´. Aber das ist bei mir leider nicht der Fall. Ein NL-Ausweiskarte reicht nicht, um niederländisch zu beherrschen.
So besuche ich aktuell einen niederländischen Sprachkurs. Bewusst für Anfänger, um Grammatik und das Schreiben zu lernen.
Johann

Hallo, Peter,
Dus - als ik aan vreemden vertel dat ik Nederlands ben, zullen ze meteen zeggen: ‚Ja, je kunt ook perfect Nederlands schrijven en spreken‘. Maar helaas is dat bij mij niet het geval. Een NL-identiteitskaart is niet voldoende om Nederlands te spreken.
Op dit moment volg ik dus een cursus Nederlands. Bedoeld voor beginners, om grammatica en schrijven te leren.
Johann

5 „Gefällt mir“

Hallo Johann
In Ludinghausen war ich oft im Wiewel Edeka Markt. Das Munsterland ist eine sehr schöne Gegend. Ich war da immer gerne. Auch in Münster, Die ‚Fahrrad‘ Stadt in Deutschland und Heimat von Wilsberg.

Beste Grüße
Cornelis.