Hallo, ich bin Petra

Ich wohne im Emsland, nicht weit entfernt von der niederländischen Grenze. Durch Familien- und Ahnenforschung habe ich niederländische Verwandte (väterlicherseits)) gefunden und einige auch kennegelernt… Darum war es für mich “Pflicht” Niederländisch zu lernen.

5 „Gefällt mir“

Hartstikke leuk dat je ons hebt gevonden, Petra. Van harte welkom en veel plezier!

Hier im Forum gibt es jede Menge nette, hilfsbereite Leute – Deutsche und Niederländer – und wir lernen alle voneinander.

Hallo Petra,

herzlich willkommen! :
Das ist doch mal ein schöner Grund Niederländisch zu lernen :slight_smile:
Ich stelle es mir spannend vor, den Ahnen auf der Spur zu sein (und das dann auch noch in einem so schönen Land ;))

Groetjes,

Rike

2 „Gefällt mir“

Van harte welkom op het forum, Petra.

Wat leuk dat je zo vlakbij de grens woont. Ga je ook wel eens boodschappen doen in Nederland? Vanillevla en hagelslag kopen? :slight_smile:

Heel veel plezier op het forum en succes met Nederlands leren.

Groetjes uit Aken (=Aachen),

Ralf

Hoi Petra, niederländische Vorfahren … das finde ich auch spannend!

1 „Gefällt mir“

Hallo, Petra

herzlich Willkommen im Forum :slight_smile:

Hier op het forum leren we van en met elkaar. Zo kun je vragen over de Nederlandse taal stellen, een eigen oefentekst schrijven die één van ons nakijkt en daarnaast is er het zeer aan te raden buurtaal-blog van @alex. Zij heeft van bijna alles wat met de Duits-Nederlandse taal te maken heeft wel een artikel geschreven.

Heel veel plezier op het forum :smiley:

Liefs en groetjes uit Friesland

Kitty.

2 „Gefällt mir“

Bedankt voor de ontvangst. Ik bezoek enkele keer per jaar familie in Nederland en als er ben probber ik alleen Nederlands te praten…

1 „Gefällt mir“

Ik ga vlak boodschappen doen in Hengelo, er woont mijn neef, of in Klazienaveen. Enkele dingen kan je niet in Duitsland kopen, ook niet de lekkere Nederlandse kaas.
Ik zie je bent van Aken. mijn schoonmoeder is uit de buurt van Aken, Bardenberg/Würselen

1 „Gefällt mir“

Doe je ook genealogie? Het is heel interssant

Dat zal ik graag doen,en de blog van Alex lezen. Tien jaar geleden ben ik begonnen Nederlands te leren aan de VHS, maar in het Emsland leven mensen die praten ook Nederduits en denken het is hetzelfde als Nederlands. Er waren te wenig deelnemers. Voor twee semester heb ik bij de volksuniversiteit in Enschede Nederlands geleert, alleen voor buitenlanders en dat was heel goed, niemand prat Duits…

2 „Gefällt mir“
Ein paar Sprachtipps für Petra
1 „Gefällt mir“

Welkom op het forum, Petra! Ik hoop dat je ook een beetje plezier aan het Nederlands leren hebt? Met dit forum zeker!

Wat leuk dat je in Hengelo boodschappen gaat doen. De producten in de supermarkten verschillen toch best, hè. Ik neem altijd grote pakken hagelslag en reuzachtige potten pindakaas mee naar Duitsland als ik bij mijn oma op bezoek ben geweest. Zij woont overigens in het “kleine” Hengelo (provincie Gelderland).

Groetjes!

3 „Gefällt mir“

Wat leuk, Petra, dat je schoonmoeder uit de buurt van Aken komt. Als je eens in de buurt bent, kunnen we eens afspreken: bijeenkomst in Aken.

En ja, Nederlandse kaas is overheerlijk! Belegen en oude kazen van verschillende merken, lekker! Welke eet jij graag?