Hallo, ich bin Lis

Hoi Lis, leuk dat je meedoet en dat je je even hebt voorgesteld. Eigenlijk wel jammer dat je uit Aken bent vertrokken, want daar wonen een paar andere forumleden, zoals @ralf en @Oliver. Sowieso hebben we best veel leden uit het Ruhrgebied, geloof ik :slight_smile:

Net als jij woon ik diep in het Duitse „binnenland“ (Hannover), dus veel gelegenheid om Nederlands te spreken heb ik hier niet.

Dat hangt natuurlijk ook een beetje van jezelf af :wink: Mijn tip: Kijk lekker rond en antwoord op bijdragen die je interesseren. Zo kom je vanzelf in „gesprek“ met anderen. Je kunt natuurlijk ook zelf vragen stellen, als je die hebt.

Ik wens je veel plezier,
groetjes,
Alex

1 „Gefällt mir“

Vorsicht @alex:grimacing: Das würden dir die Aachener kaum verzeihen, Aachen ist mitnichten im Ruhrgebiet, sondern im Rheinland :point_up::grimacing:
Aber als ich noch in Hannover oder Berlin wohnte und NRW noch nicht wirklich kannte, war für mich auch alles westlich von Bielefeld „Ruhrgebiet“… :joy:
Im Zweifelsfall liegt man mit „Nordrhein-Westfalen“ immer richtig, aber das war ja auch eher eine Art „Zweck-Ehe“ nach dem 2. Weltkrieg…

2 „Gefällt mir“

Ah, da bin ich voll ins Fettnäpfchen reingetreten :wink:

2 „Gefällt mir“

Ja, manche “Zeitgenossen” sind da sehr eitel. Als Wuppertaler wird man auch sehr oft dem Ruhrgebiet zugeordnet, obwohl man aus dem Bergischen Land kommt! Aber man kann es verkraften und es gibt Schlimmeres!

2 „Gefällt mir“

Hoi Lis,
Welkom op het forum. Veel plezier met het gebruiken en het verder leren van de Nederlandse taal. Je hebt het al aardig onder de knie :+1:
Groeten uit Delft,
Peter

1 „Gefällt mir“

Welkom Lis, en heel veel plezier hier opm het forum! Jouw Nederlands is al prachtig, zeg!

Waar in Hessen ben je terecht gekomen?

Groetjes
Gabi

1 „Gefällt mir“

bedankt allemaal voor je antwoorden!
Ja, als ik dit forum al kende toen ik nog in Aachen was…
Maar nu zit ik in Lich, 15 kilometer van Gießen, en ik werk in Frankfurt an die Goethe Universiteit.

@Peter1: dat is een leuke uitdrukking. die kende ik nog niet. Dus heb ik vandaag al iets nieuws geleerd. Dank je wel :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Ah, Lich, lief stadje, bekend van het bier en de Programmkino. Ik heb ook lang aan de Uni Frankfurt gewerkt; nu zit ik alweer twaalf jaar in Marburg.

Hoi Lis,

Willkommen im Forum. Ich wünsche dir viel Spaß.

Ich weiß nicht, wie weit du bist, aber Marlijn kann ich echt empfehlen. :+1:
https://vhs.frankfurt.de/de/portal#/search/detail/127936

Groetjes,
Andrea

Ja, Marburg is ook een leuke stadt en niet zo ver vand Lich weg. Waar kom jij oorspronkelijk vandaan?

Hallo Andrea,
danke für den Tipp. Allerdings habe ich für weitere feste Termine neben der Arbeit keine Zeit, weil ich schon so viel anderes mache.
Mein Sprachlernen erfolgt auch auf sehr unkonventionelle Weise überwiegend in Eigenregie. Was ich noch suche ist eine Möglichkeit, mein Hörverständnis irgendwie zu trainieren, mit Podcasts oder Hörbüchern oder ähnlichem. Und toll wären Online-Grammatikübungen, die ich jederzeit machen kann, wenn es gerade passt.
Wie gesagt, seit 2011 habe so gut wie gar nichts mehr an meinem Niederländisch getan, daher ist dies hier schon mal ein guter Start, um mich mal wieder mehr damit zu befassen.
Wohnst du in Frankfurt?
Liebe Grüße,
Lis

2 „Gefällt mir“

Ja, ich lerne auch in Eigenregie. NLGS (niederländisch - ganz schnell) Kurs von @alex und @ralf war ein guter Einstieg mit Livegesprächen via Skype.

Wohnst du in Frankfurt?

Nein, in NRW. Marlijn kann ich aber empfehlen. Sie ist Muttersprachlerin und super nett.

Und toll wären Online-Grammatikübungen, die ich jederzeit machen kann, wenn es gerade passt.

Wat ook leuk is:

2 „Gefällt mir“

Vielen Dank für die Links! :grinning:

2 „Gefällt mir“

Welkom op dit forum.

Luister je al naar de radio? NPO1 kan je via de internet luisteren. Dat is gratis en omdat op dit radiostation meestal gesproken wordt kan je daar goed luisteren oefenen. Omdat je ver weg van Nederland woont kan je misschien alleen in het internet luisterboeken bestellen. An de grens is het makkelijker. Ik ben lid van de Arnhemse bibliotheek en kan daar een heleboel luisterboeken (en gewone boeken) lenen. Ik vindt kinderboeken leuk (en de taal is niet te ingewikkeld) dus luister ik momenteel naar CDs van Astrid Lindgren en Roald Dahl.

Ik luister heel graag tijdens het koken. Ik kook (bijna) iedere dag - dus wordt mijn hersenen regelmatig met Nederlands „gevoed“. Soms denk ik bijna dat het „te veel“ wordt. Het is enkele keren gebeurd dat ik Duitse woorden met een Nederlandse klemtoon uitspraak.

1 „Gefällt mir“

Nee, naar de radio luister ik (nog) niet. Ik heb in het verleden geprobeerd om naar het Nederlandse TV te kuiken, maar toen had ik in Aachen geen ontvangst van Nederlandse televisiezenders. Ik denk dat het vandaag via internet toch mogelijk zou zijn.

Beter voor mij zouden podcasts zijn die ik op mijn Smartphone kan loaden. Ik breng iedere dag drie stunden in treinen en bussen door om naar mijn werk en terug te komen, en deze tijd zal ik toch wel kunnen bruiken om naar Nederlandse texten te luisteren. Helaas heb ik nog geen goede bron voor geschikte audio-files gevonden. Ik heb ook al net als jou over CDs van kinderboeken nagedacht, maar die moet ik toch dan eerst kopen.

Miesschien ga ik eens proberen om naar NPO1 te luisteren. Dat zal toch ook via Smartphone mogelijk zijn, of niet?

Wat denk je hiervan?

Miesschien

Misschien

Wat leuk :smiley: Dank je wel!

Zo ver ik weet zijn de televisiezenders alleen in Nederland beschikbaar - ook via het internet. Dit heeft met licenties te doen. Ik denk dat je wel de televisiezenders zien kan middels een „VPN“ maar dit is een beetje ingewikkeld.

Voordat ik lid in de bib was heb ik de Harry Potter luisterboeken gekocht maar die zijn helemaal niet goedkoop geweest. Ik heb naar deze boeken ook in de trein en bus geluisterd en Ik denk dat ze heel veel hebben geholpen en dat dit een goede investering was. Gelukkig heb ik geen andere dure hobbies. (en werk). Of je luisterboeken echt wilt kopen moet je zelf weten.

Soms vindt je ook luisterboeken op YouTube maar vaak is de kwaliteit niet erg goed. Maar je kunt het proberen daar iets te vinden. (zoals PietjePuk van Andrea1)

Dat kan als je een contract met mobiele data hebt. (en voldoende ontvangst). Je kan met Android bijvoorbeeld „RadioDroid“ gebruiken. Er zijn zeker ook apps voor iPhone.