Hallo allemaal, ik ben Daniel. Mag ik me even voorstellen

Goedemiddag allemaal,

mijn name is Daniel en ik woon in Bonn. Ik ben eenenveertig jaar oud, ben getrouwd. Ik heb twee kinderen, alle twee jongen (één jaar en bijna vier jaar oud).

Ik leer de taal alleen. Ik gebruik Assimil om Nederlands te leren. Daarnaast lees ik Nederlandse boeken van LeespuntNL. Dat zijn leesboekjes voor anderstaligen en ik houd van dat bij elk boekje een audio-cd of MP3 files met de voorgelezen tekst is. Bovendien lees ik de buurtal-blog. Ik was al lang tevoren een grote fan van de buurtaal-blog. Door @Alex vond ik ook naar hier. Verder gebruik ik Anki opdat ik beter woordjes leer. Ik wou graag Nederlandse audioboeken luisteren kennen zonder problemen.

Naast Nederlands leer ik ook Frans. Jullie kunnen zeggen ik hou van taal leren. Bovendien spreek ik Engels heel goed. Op school heb ik Engels en Russisch geleerd. Talen zijn mijn plezier. Alleen Engels gebruik ik af en toe op mijn werk.

Ik ben veelzijdig geïnteresseerd en hou van lezen, sporten, muziek en luisterboeken (meestal op Engels) luisteren.

Ik ben heel blij dat ik hier mee mag doen.

Tot ziens,

Daniel

3 „Gefällt mir“

Hoi Daniel,

Leuk dat je hier meedoet! Je hebt jezelf behoorlijk goed Nederlands geleerd, moet ik zeggen. Petje af!

Wat leuk dat je zo van talen houdt. Van Assimil heb ik wel gehoord, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Anki is inderdaad een goed programma om woordjes (Duits: Vokabeln) mee te leren

Een kleine tip:Als je twee zonen hebt, zeg je “twee jongens” (met een “s” aan het einde).

Jongen zonder s gebruik je in het Nederlands alleen bij dieren:

De kat heeft vier jongen gekregen.

Luisterboeken zijn ook een goede manier op je woordenschat in een bepaalde taal te vergroten. En verder zijn de verhalen natuurlijk ook gewoon leuk om naar te luisteren.

Ik wens je veel plezier op het forum!

2 „Gefällt mir“

Ook van mij hartelijk welkom Daniel. Ik woon in Hannover en leer Nederlands van Alex.

1 „Gefällt mir“

Hoi @Roswitha en @alex,

ik ben blij dat ik nu hier ben en dat we kunnen praten. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Goedemorgen Daniel,

Ik heb me in jouw voorstelling helemaal teruggevonden: ik ben ook nieuw op het forum en heb het Nederlands autodidactisch geleerd, onder meer via audioboeken. Mooi dat je nu hier bent. Welkom!

2 „Gefällt mir“

Dag Daniel, van harte welkom op het forum! En bedankt voor je tips. Een kleine tip van mijn kant: het is “in het Engels” @andrea kan daar ook over meepraten :wink:
Veel plezier op ons forum en tot “Ganz Schnell”!
Groetjes, Ralf

1 „Gefällt mir“

Maar ik zeg het toch altijd op Nederlands :wink:.
Groetjes en een fijne dag :raising_hand_woman:t3:

2 „Gefällt mir“

Niet naar @Andrea luisteren hoor, @Daniel_H :wink:

1 „Gefällt mir“

Nee, beter niet!!! :smile:

1 „Gefällt mir“

Een kleine tip, Andrea: We zeggen in het Nederlands dat iets beter van niet is.

Voorbeeld:
Persoon A: Zal ik van deze rots afspringen?
Persoon B: Nee, beter van niet.

2 „Gefällt mir“

@alex @ruth @Andrea @ralf @roswitha

Jullie bedankt voor jullie hartelijk welkom.

1 „Gefällt mir“

Dankjewel :+1:t2:

1 „Gefällt mir“

Leuke profielfoto trouwens, Daniel. Lijkt die foto ook echt op jou of heeft het niets met je werkelijke “ik” te maken?

1 „Gefällt mir“

Dank je wel, @ralf. Die foto lijkt ook echt op me. Het is getekend van een echt foto. Het is persoonlijk maar het bewaart ook mijn privacy.

1 „Gefällt mir“

Slim (=schlau), je privacy blijft zo inderdaad gewaarborgd. Al hoef je voor ons helemaal niets te verbergen natuurlijk :wink: Soms kan ik wel nieuwsgierig zijn trouwens…als ik teveel vraag, gewoon zeggen :smiley:

1 „Gefällt mir“

Hoi @Daniel_H, je “foto” hier is geen echte foto maar een profielplaatje of een avatar. Dat wordt soms afgekort tot ava.

1 „Gefällt mir“