Groetjes van een Engelsman uit Bottrop

Hallo allemaal,
Hier wil ik me even voorstellen: ik ben Ruedi, ik ben zo’n vijf decennia geleden in Griekenland geboren met een Britse moeder en een Zwitserse vader. Ik ben in Engeland opgegroeid. Wat doe ik nou in hemelsnaam in dit forum! Ik heb twaalf in Wageningen in Nederland gewoond, daar heb ik mijn Duitse vrouw leren kennen en daar zijn mijn kinderen geboren. Nu woon ik al 8 jaar in Bottrop in het Ruhrgebied. Hier geef ik les in het Engels (mijn moedertaal), maar ook Nederlands voor beginners. Mijn Duits is best goed, maar ik praat en schrijf veel liever in het Nederlands.
Groetjes uit Bottrop, Ruedi

11 „Gefällt mir“

Welkom Ruedi!
Jij hebt echt een talenknobbel.
Maar hoe praten jullie thuis (met je kinderen)?
Grieks? Engels? Duits of Nederlands?
Ik stel me net voor, dat tijdens een discussie iedereen in een andere taal antwoordt… :grin: :sweat_smile:

Groetjes,
Rike

1 „Gefällt mir“

Hoi Rike,
Zo’n grote talenknobbel heb ik niet. Grieks kan ik helemaal niet; ik was tweeënhalf toen we vanuit Griekenland naar Engeland verhuisden, dus de taal heb ik nooit geleerd. Thuis spreken we Engels en Duits; ik spreek Engels met de kinderen en mijn vrouw Duits. De kinderen spreken noch steeds Engels onder elkaar. Mijn kinderen waren 5, 3 en 0,5 jaar oud toen we vanuit NL naar Engeland verhuisden; de jongste heeft dus nooit NL geleerd, maar voor de oudste twee was NL hun eerste taal. Maar na en jaar of twee in Engeland was het verdwenen. Mijn dochter is het niet helemaal vergeten, ze bleef Nederlandse kinderboeken lezen. Nu studeert ze geneeskunde in Duitsland en wilde een „Auslandssemester“ in Groningen maken, maar werd helaas uitgeloot. Maar ze blift Nederlandse lessen volgen.
Groetjes,
Ruedi (met en E in het midden, alsjeblieft geen umlaut) :grin:

1 „Gefällt mir“

Prima Ruedi, ook nog een welkomswoord van mij en dan gaan we je zo noemen.
Je mag je sowieso gelukkig prijzen, want je hebt al 9 hartjes en dat is voor een nieuw lid van dit forum een enorm hoge score.
Ik wens je een gelukkige hand hier en hoop dat er eens iemand iets langer blijft en het niet alleen belaat bij een voorstelling.

Groet van Hans uit Beieren.

1 „Gefällt mir“

Beste Hans ( @Haagsehans ), beste leden die hier een like aan Ruedi hebben gegeven. Jullie zijn er bijna allemaal van begin af (of al lang) op dit forum. Ik denk dat jullie je herinneren dat er toen een bezige ruil was tussen Duitsers die Nederlands wilden leren en Nederlanders/Nederlandsen die hun Duits wilden verbeteren. Ik mezelf begon destijds (december 2017) als beginner op dit forum. Iedereen schreef teksten, bv. in de categorie oefenhoekje, en vond hulp door leden met de andere moedertaal die de teksten corrigeerden.

Dat is fors veranderd.

Zo als ik het zie, en in de voorstellingen lees, wil eigenlijk (bijna) iedereen die hier nieuw op het forum bij komt zijn Nederlands verbeteren om dat hij/zij vrienden of familie of werk met banden naar Nederland heeft. Of maar graag op vakantie gaat naar Nederland.

Maar hoe kan dat gaan met het verbeteren van taalkennissen? Als er niemand iets schrijft in die taal die hij/zij wil leren. En indien men het toch doet niemand fouten corrigeert. - Ik zie het wel, Hans, dat jij het wel vaak doet. (Sorry, als ik iemand over het hoofd heb gezien.)

Om terug te komen, Hans, op jouw hoop van een verder verblijf van Ruedi (en ik denk dat je ment van hem te lezen) zou het wel heel hulprijk zijn teksten van een Nederlands moedertaler te lezen. Zo ben je met jouw hoop niet alleen.

Voor deze achtergrond lijkt dat het aantal leden met Nederlands als moedertaal op het forum niet bijzonder hoog is. Groetjes (verbonden met een stukje herinnering aan verleden tijden voor degenen die toen al erbij waren) aan allemaal die in deze thread een link hebben achter gelaten.

Ik wil jij, @Ralf, niet vergeten om de mogelijkheden met jouw online taalcursussen en online stamtafels via het weg over het forum Nederlands te leren. Toen ik begon was ik erbij. Het was destijds een goed begin.

Groeten uit Bielefeld (dat wel bestaat :grinning:)

Ralf (RalfN)I

1 „Gefällt mir“