Groetjes uit Chemnitz

Hi, ik ben Hildegard. Gisteren toen ik voor mijn jongste zoon iets voor zijn online school zocht kwam ik de webpagina buurtaal tegen en verfolgens vond ik dit forum. Ik ben kinderarts in Chemnitz in het zuiden van Oostduitsland. Vanaf 1991 heb ik in Groningen geneeskunde gestudeerd en promotieonderzoek gedaan. Sinds 1997 werk ik weer in Duitsland. Ik heb nog vele vrienden in Nederland en regelmatig zijn we er op vakantie.
Tijdens mijn studie in Groningen woonde ik in een studentenpand met 11 nederlandse huisgenootjes die hun best deden mijn Nederlands te verbeteren. Een van de meest belangrijke tips was de uitspraak van het ui. Op een avond tijdens de huismaaltijd legden ze me uit: „Probeer eens een Duits „aü“ te zeggen. Als je het „ü“ heel kort houd is het goed.“ Ik vind ze hadden gelijk. Misschien is dat ook iets voor andere leerlingen. Achteraf was het geen probleem meer uien op de markt te kopen.
Mijn moedertaal is Duits maar ik vind het nog steeds leuk Nederlands te praten. En ik vind het ook leuk dat mijn kinderen ook met Nederlandse booken toegang tot het Nederlands hebben gevonden.

16 „Gefällt mir“

Leuk dat er in Saksen nog iemand bestaat die gek op het Nederlands is. Ik voel mij alhier een beetje in isolatie omdat geen enkel Nederlandstalige in de buurt is. Nog geen Nederlandse toeristen. Die rijen alle oostwaarts door naar Polen toe. Ik probeerde al het Pools te leren maar ik vond het Nederlands leuker. Jammer.
Veel geluk naar Gorl Morgsstad (sic)

2 „Gefällt mir“

Hoi Hildegard,
Wat een interessante loopbaan, zeg!
Wilde je na je studie niet in NL blijven of had je heimwee naar Duitsland?

Het is duidelijk te zien dat je nog regelmatig contact met Nederlanders hebt!
En die tip met de het advies voor de uitspraak van „ui“ is ook prima.

@alex heeft hier Wie spricht man das niederländische ui ....? ook iets erover geschreven.
Trouwens heeft ze ook een super interessante blog:
Alle Artikel auf buurtaal - buurtaal .

Waar in Nederland ga je het liefst op vakantie?

Groetjes uit Düsseldorf,

Rike

3 „Gefällt mir“

Wij zijn gek op fietsen, dus gaan we ook vaak met de fiets op vakantie ook in Nederland. We zijn al eens langs de hele kust gefietst. Hoe verder je naar het westen en zuiden gaat hoe duurder. In het noorden kun je heel goed koop kamperen. Maar ik hou ook van het vlake land. De Waddeneilanden met hun natuur en rust zijn ontspanning puur maar ook plekken om vogels en planten te bekijken. In het westen genieten we van de geschiedenis van Nederland met de zeevaart, de bollenvelden in het voorjaar en natuurlijk de zee. Sinds we kinderen hebben zijn we ook best vaak naar de Efteling geweest met een of 2 nachtjes in bosrijk of in de Loonse Duinen. Ook in Drenthe en op de Hoge Velluwe vonden we het leuk.

Dus je ziet het is moeilijk te zeggen waar het het mooist is. We zijn vaker iets noordelijker. In Limburg was ik er eerst een keer. Maar op zich vind ik het gewoon leuk weer Nederlands te kletsen en in een eetcafe te genieten.

6 „Gefällt mir“

Hoi Hildegard,

Welkom op het forum. Er gaat niets boven Groningen :wink:. Ik heb daar ook gestudeerd, woonde in Selwerd, maar ben in 1989 weer terug naar het westen verhuisd. Bizar hoe lang geleden dat allemaal al is :grin:

Groeten uit Delft,
Peter

Ik was er von 1991 tot 1997. Voor 1989 woonde ik ook in het oosten van Duitsland. Voor het eerst was ik 1990 in Groningen. In 1989 was ik met een friend in Hongarije fietsen toen de grens naar Oostenrijk open ging. We ontmoeten ook twee Nederlandse op een kampeerplaats en ze vertelden ons dat we als de grens ooit echt zal open gaan zeker naar Nederland moesten komen. In November 1989 stuurden ze ons een kaartje met een uitnodiging. Dus zijn we 1990 naar Nederland gefietst en hebben vele Nederlandse dakgevers ontmoet. En er zijn best veel leuke verhalen van twee fietsers die met heel wenig geld Nederland ontdekten.

3 „Gefällt mir“

Een paar kleine correcties.

1 „Gefällt mir“

En nog eentje: in het NL kun je in hier niet weglaten.

dakgevers vind ik een mooi gevonden woord, ook al bestaat het als zodanig niet het is duidelijk wat je bedoelt. Het zou ook zomaar een Nederlands woord kunnen worden. Hoe kwamen jullie aan die overnachtingsadressen?
Via vrienden op de fiets ?

1 „Gefällt mir“

Dankje wel!

Toen was er een overnachtingsgids met gratis slaapplaatsen. We zelf waren lid van de Duitse Dachgeber https://dachgeber.de/
Je mocht dan ook de Nederlandse gids van de Nederlandse fietsersbond gebruiken. Ik weet niet of die nog bestaat.
Verder waren er mensen die wij eerder tijdens fietstochten ontmoetten en kennissen van mijn ouders die al langer contact met twee partnergemeentes in Nederland hadden. En af en toe zetten we ons tent op een kampeerplaats neer.

3 „Gefällt mir“

Hallo Hildegard

Ik ben er altijd weer over verbaasd dat hier in het Nordwesten het ‚Sächseln‘ zo verafschuwd wordt. Hoe komt dat toch? Ik vind het een sexy dialect.
Ik woon ca. 130 km van Groningen. Ik vind het een mooie Stadt

Groeten Cornelis

Ook een jaar geleden dat Hildegard hier was !