Groetjes uit Chemnitz

Hi, ik ben Hildegard. Gisteren toen ik voor mijn jongste zoon iets voor zijn online school zocht kwam ik de webpagina buurtaal tegen en verfolgens vond ik dit forum. Ik ben kinderarts in Chemnitz in het zuiden van Oostduitsland. Vanaf 1991 heb ik in Groningen geneeskunde gestudeerd en promotieonderzoek gedaan. Sinds 1997 werk ik weer in Duitsland. Ik heb nog vele vrienden in Nederland en regelmatig zijn we er op vakantie.
Tijdens mijn studie in Groningen woonde ik in een studentenpand met 11 nederlandse huisgenootjes die hun best deden mijn Nederlands te verbeteren. Een van de meest belangrijke tips was de uitspraak van het ui. Op een avond tijdens de huismaaltijd legden ze me uit: „Probeer eens een Duits „aü“ te zeggen. Als je het „ü“ heel kort houd is het goed.“ Ik vind ze hadden gelijk. Misschien is dat ook iets voor andere leerlingen. Achteraf was het geen probleem meer uien op de markt te kopen.
Mijn moedertaal is Duits maar ik vind het nog steeds leuk Nederlands te praten. En ik vind het ook leuk dat mijn kinderen ook met Nederlandse booken toegang tot het Nederlands hebben gevonden.

16 „Gefällt mir“

Leuk dat er in Saksen nog iemand bestaat die gek op het Nederlands is. Ik voel mij alhier een beetje in isolatie omdat geen enkel Nederlandstalige in de buurt is. Nog geen Nederlandse toeristen. Die rijen alle oostwaarts door naar Polen toe. Ik probeerde al het Pools te leren maar ik vond het Nederlands leuker. Jammer.
Veel geluk naar Gorl Morgsstad (sic)

2 „Gefällt mir“

Hoi Hildegard,
Wat een interessante loopbaan, zeg!
Wilde je na je studie niet in NL blijven of had je heimwee naar Duitsland?

Het is duidelijk te zien dat je nog regelmatig contact met Nederlanders hebt!
En die tip met de het advies voor de uitspraak van „ui“ is ook prima.

@alex heeft hier Wie spricht man das niederländische ui ....? ook iets erover geschreven.
Trouwens heeft ze ook een super interessante blog:
Alle Artikel auf buurtaal - buurtaal .