Goedenavond, ik ben Stefano

Goedenavond allemaal, Ik ben Stefano. Ik studeer nederlands sinds april, Ralf is mijn leraar.
Ik woon in Vaals en ik werk in Heerlen bik de Open Universiteit. Daar Geef ik les in informatica.
Ik heb in Italie, UK en Zwitserland gewoond, Dus praat ik drie talen: ik praat Italiaans, Frans en Engels (een en betije nederland). Ik wil leren Nederland omdat moet ik les geven aan de studenten.
Ik ben getrouwd and ik heb een docther, Zij is vijf jaar. Mijn Vrouw is een Universiteit Docent ook, maar zij werkt in Universiteit Maastricht. Mijn Docther gaat naar School in Gemmenich, want wij willen dat leren zij Frans. Nu woonen wij in Vaals, wij houden van de groene landschap.

2 „Gefällt mir“

Hoi Stefano, hartstikke leuk dat je meedoet met het forum. @Ralf en ik heten je van harte welkom.

Eigenlijk spreek je dus vier talen: naast Italiaans (je moedertaal?), Frans en Engels dus ook al een beetje Nederlands :wink: Als je veel contact hebt met Nederlandse studenten zal je kennis van de taal met sprongen vooruitgaan, denk ik.

Gemmenich moest ik even opzoeken op de kaart. Ik zie dat het bij het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland ligt. Jullie zijn een echte internationale familie!

Ja, Italiaans is mijn moedertaal. Mijn vrouw is Albanish ook. Zij al spreekt vier talen (Italiaans, Albanish, Frans Engels). Wij Zijn onderzoekers, dat maakt dingen moelijker :). Ik denk dat nederlands is een betje makkeliker dan Frens omdat geluiden van worden zijn bepaald. De moelijkest ding is om te herinneren worden. Zij zijn heel verschillende van Engels of Italiaans. Andere ding, de woordvolgorde is verschillende ook :).

1 „Gefällt mir“

Hoi Stefano,
Ja, dat klopt. De woordjes zijn dan inderdaad heel anders als je geen Duits spreekt. Toen ik Italiaans leerde, had ik een schriftje waarin ik zelf de nieuwe woorden schreef, dat hielp mij. Hoe heb je eigenlijk Albanees geleerd, gewoon door met je vrouw en haar familie en vrienden te spreken, of heb je een cursus gevolgd?
Zonnige groetjes,
Ralf :sunglasses:

1 „Gefällt mir“

De woordvolgorde in het Engels en het Nederlands verschilt inderdaad een beetje. Als je goed Engels kunt zul je vast een heleboel Nederlandse woorden (let op: met dubbel “o”) makkelijk herkennen :slight_smile: