Goede voornemens / gute Vorsätze voor/für 2018?

Hallo Alex,

veel goede voornemens heb ik niet. Misschien moet ik een beetje rustiger worden, want ik erger me heel snel, als iets niet zo zou willen lukken, zoals ik het wil. Maar dit voornemen heb ik het hele jaar door.
Maar één voornemen zou ik willen verwerkelijken: Elke dag een beetje Nederlands leren, maar dat gaat hier, met hulp van dit forum, zeker makkelijk af. :relaxed:

Ik kopiër deze tekst ook naar mijn oefeninghoek, dan kunnen jullie die daar verbeteren, als jullie willen.

6 „Gefällt mir“

Ik ga twee weken basenvasten. Dat wilde ik allang eens proberen omdat ik gehoord heb het het ook tegen moeilijkheden met de overgang helpt. Jullie kunnen voor me duimen. :smiley::tomato::green_apple::lemon:

5 „Gefällt mir“

Spannend, Saylana! Lasat je ons weten of het werkt?

2 „Gefällt mir“

Super, Verena. Ik ga er morgen naar kijken, OK?

Meer aan sport doen en minder snoepgoed eten. Wellicht is het leven echter saai zonder chocolade .:pensive:

3 „Gefällt mir“

Laat ik jullie eerst even een voorspoedig en gelukkig nieuwjaar wensen, lieve mensen!

Het nieuwe jaar is voor mij nooit aanleiding tot goede voornemens. Volgens mij kun je maar beter de dingen veranderen wanneer je er klaar voor bent, niet omdat een nieuw jaar is begonnen. Toen ik het nog op die manier deed was ik te vaak teleurgesteld van mezelf. Inmiddels probeer ik over het algemeen wat minder streng met mezelf te zijn. Het leven is al ingewikkeld genoeg, toch? :wink:

Saylana, ik doe ook af en toe eens aan basenvasten en vind het een echte aanrader. Veel succes en plezier!

6 „Gefällt mir“

Ob ich gute Vorsätze habe…? Gute Frage…

Im Rahmen von Deutschlernen geht es mir ziemlich gut - was das anbelangt bin ich einfach zufrieden. Natürlich mache ich Fehler und natürlich verlangt es Mühe um Dinge auswendig zu lernen. In dieser Hinsicht bin ich… wie muss ich das sagen… etwas ungeduldig, aber ich weiß, dass ich eines Tages fließend Deutsch sprechen kann.

Oh ja, gute Vorsätze… Selbstverständlich mehr Sport machen :bicyclist: und weniger essen…:tomato::green_apple::apple::bread: aber das funktioniert leider nicht so. @Ruth hat das auch schon erklärt :wink:

7 „Gefällt mir“

Da schließe ich mich an, Ralf :wink:

PS: Man sagt snoep. Snoepgoed wird eher benutzt für die Süßigkeiten, die Kinder zu Sinterklaas bekommen :wink:

PPS:

Ik weet wel zeker dat het leven saai is zonder chocolade :wink:

4 „Gefällt mir“

Was ich mir für 2018 vorgenommen habe? Ab sofort nie mehr bei “WelkLidwoord” zu schummeln. Ich bin nämlich seit Monaten bei “WelkLidwoord”, seit es hier empfohlen wurde. Man bekommt dann jeden Morgen die “Oefening van de dag”. Dort muss man bei 10 Wörtern immer den richtigen Artikel wissen oder erraten.

Da ich mich über jeden Fehler ärgere, habe ich geschummelt und vorher heimlich nachgeschaut. Damit ist jetzt Schluss. Mein heutiger Fehler betraf “schrift”. Ein “de” oder “het” Wort? Ich machte es falsch, aber ab sofort weiß ich es richtig.

3 „Gefällt mir“

Kennst du unseren lidwoord-Thread schon, Nicolas?

2 „Gefällt mir“

Ritter Sport ? :grinning:

2 „Gefällt mir“

Den Namen Ritter Sport für einen Hersteller von Schokolade habe ich ehrlich gesagt nie so richtig verstanden.

@Nicolas
Genau über diesen Fehler habe ich mich heute auch geärgert…:wink:

Het was maar een grapje :grinning:.

Maar de naam komt van het feit dat het bedrijf dicht bij een sportveld lag.
Veel atleten hebben zichzelf voor en na chocolade bedekt. 1)
Daarom wilde Clara Ritter een reep chocola maken die in elke tas van een sportjas zou passen.

  1. Ich weiß nicht, ob ich das richtig geschrieben habe. Ich wollte sagen, dass sich viele "Sportler vorher und nachher mit Schokolade eingedeckt haben.)
3 „Gefällt mir“

Das wäre eine echte Alternative. :thumbsup::grinning:

1 „Gefällt mir“

Ik vrees dat je zin toch niet helemaal klopt. Wat bedoelde je precies? Sich eindecken zou je kunnen vertalen met ervoor zorgen dat je ergens genoeg van hebt of jezelf/zich van een voorraad van iets voorzien, zoals ook in de Van Dale staat. Ik denk dat jij iets bedoelt als “kochten/haalden voor en na hun training/de wedstrijd Ritter Sport”.

Toen ik je zin de eerste keer las, maakte mijn hersenen er “Veel atleten hebben zichzelf voor en na (met) chocolade bedekt” van. Dat betekent eigenlijk dat ze letterlijk in een bak (gesmolten) chocolade zijn gaan liggen en hun lichaam ermee insmeerden. Aangezien me dat toch een beetje onwaarschijnlijk leek, heb ik je post toch nog maar een keer gelezen… :slight_smile:

Nog een kleine opmerking: “… in de zak van elke sportjas zou passen.” of “… in elke jaszak zou passen.” Jassen en broeken hebben zakken, geen tassen.

4 „Gefällt mir“

Oké, Dank je, @Maartje.

1 „Gefällt mir“

:grinning: wie lustig. :grinning:

Die Übung mache ich auch immer. (Danke nochmal für den Tipp, @Rike.) Gestern hatte ich keinen Fehler dafür heute zwei. (Aber auch das Sprachspiel von @Ruth ist echt super, da lernt man auch.)

3 „Gefällt mir“

Het is meer een plan dan een goed voornemen, maar ik wil het toch noemen: In 2018 wil ik graag meer Nederlandse musea bezoeken, en daarom heb ik mezelf een museumkaart cadeau gegeven. Ik heb al enkele musea bezocht, bv. het Groninger Museum, en ben erg benieuwd naar het museumlandschap van het buurland.

4 „Gefällt mir“

Ha Anni, wat een goed idee zeg, die Museumjaarkaart. Vroeger, toen ik nog in Nederland woonde, had ik er ook eentje.

[details=Sprachtipps für Anni][quote=“Anni, post:20, topic:1877, full:true”]
Het is meer een plan dan een goed voornemen, maar ik wil het toch noemen: In 2018 wil ik graag meer Nederlandse musea bezoeken, en daarom heb ik mezelf een museumkaart cadeau gegeven. Ik heb al enkele musea bezocht, bv. het Groninger Museum, en ben erg benieuwd naar het museumlandschap van het buurland.
[/quote][/details]

1 „Gefällt mir“