2de poging
Dan verwijder ik de spatie en schrijf waterkan samen.
Dan verwijder ik de spatie en schrijf waterkan samen.
Ja Bettina, dat is het water kan moest zijn waterkan. Prima.
Correct is : Water kan je schenken uit een waterkan. of Water kun je schenken uit een waterkan.
„Kunnen“ is een onregelmatig werkwoord
Enkelvoud
Wie vindt de fouten:
Dank je wel Ludo voor jouw taaltip.
Tijdens de jaarwisseling is het afsteken van vuurwerk niet overal toegestaan.
Wie vindt de fouten:
Freyja, oeff, je hebt vier fouten mooi verbeterd en er één bijgemaakt
Gefeliciteerd Bettina: je hebt alle fouten gevonden.
Sorry, Ludo, ik heb mijn tekst opnieuw bekeken: ik heb de, a’ von, overal’ een tweelingzus gegeven. Ik heb het al verbeterd.
Ja, zo is het goed.
(Wel jammer dat die ene “a” het zusje weer moet missen. Spellingregels kunnen hard zijn )
**Wie vindt de fouten in de nieuwe zin?
Steeds meer mensen willen het vuurwerk helemaal afschaffen.
Helemaal goed
Steeds meer mensen willen het vuurwerk helemaal afschaffen.
Prima Bettina, in één poging helemaal goed.
Wie vindt de fouten:
Vandaag is de oudejaarsdag, de laatste dag van het jaar 2018. We eten oliebollen en appelflappen, we vieren een feest en om 12 uur’s nachts steken we een vuurwerk af.
of we vieren een feestje, of we vieren vast > zonder twijfel
Ik wist niet zeker wat er aan de hand was…
Vandaag is de[1] oudejaarsdag, de laa t ste dag van het jaar 2018. We eten olieb o llen en appelf l appen, we vieren een[2] feest en om 12 uur’s nachts ste k en we een[2a] vuurwerk af.
of we vieren een feestje[3], of we vieren vast > zonder twijfel
Ik wist niet zeker wat er aan de hand was…
[1] Na „Het is vandaag …“ / of „Vandaag is het …“ => meestal geen lidwoord voor de naam van de dag of voor de naam van een feest: Vandaag is het maandag, oudejaarsdag, eerste kerstdag etc.
[2] Voor feesten die een naam hebben: ook hier geen lidwoord => We vieren kerstmis, Pasen, je verjaardag etc.
[2a} een vuurwerk is hier wel mogelijk, maar zonder nadere toelichting over het vuurwerk, is zonder lidwoord beter.
[3] Hier wel een onbepaald lidwoord („een“) vóór een naamloos feest => We vieren een feestje voor je verjaardag / voor het slagen voor je rij-examen etc.
Ik wist niet zeker wat er aan de hand was… => Bijv. : Ik wist niet zeker wat de mogelijkheden waren.
Allereerst wens ik je een gelukkig nieuwjaar Ludo!
Hartelijk bedankt voor de gedetaillerde uitleg. Ik hoop dat de zin nu correct is.
Vandaag is het oudejaarsdag, de laatste dag van het jaar 2018. We eten oliebollen en appelflappen, we vieren feest en om 12 uur’s nachts steken we vuurwerk af.
Een voorspoedig en gelukkig nieuwjaar wens ik je ook toe Freyja.
Ik hoop dat het leuk blijft vinden om met Nederlands bezig te zijn, wellicht ga je straks verder als Beterin2019.
De zin heeft nog maar één foutje: Vandaag is het … Ik neem aan dat het in het Duits ook zo is: "Heute ist es … maar ik kan me vergissen.
Verder prima.
Vandaag is het oudjaarsdag, de laatste dag van het jaar 2018. We eten oliebollen en appelflappen, we vieren feest en om 12 uur 's nachts steken we vuurwerk aan.
Vandaag is het oudjaarsdag[1] , de laa t ste dag van het jaar 2018. We eten olieb o llen en appelf l appen, we vieren feest en om 12 uur 's nachts ste k en we vuurwerk aan[2] .
Heel goed Andrea,
[1] „oudjaarsdag“ is goed evenals „oudejaarsdag“ mag ook.
[2] Een kaars, een kachel, een gasfornuis „steken“ we „aan“ en het vuur blijft branden (blijt aan). Het aansteken van vuurwerk, raketten etc. geeft een explosieve reactie, we noemen dat dan niet meer aansteken maar afsteken.j