Feuerwerk / vuurwerk

Hier noemen we “ein Feuerwerk anzünden/ entzünden” ook gewoon böllern.

Kennen jullie nog andere uitdrukkingen?

Een vuurwerk afsteken (NL)

böllern (D)
knallen (D)
Ein Feuerwerk abfackeln (D)

Nicht, dass Ihr denkt, ich würde gerne böllern … im Gegenteil :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Groetjes,
Rike

5 „Gefällt mir“

Ik denk dat ik zelfs alleen vuurwerk afsteken zou zeggen, zonder een dus. Als het gaat om een bepaald stuk vuurwerk, een vuurpijl of een duizendklapper bijvoorbeeld, gebruik je wel een: “een vuurpijl afsteken”. Knallen kun je in het Nederlands volgens mij ook wel zeggen.

Verder ben ik er ook niet zo’n fan van… :slight_smile: Heb eigenlijk goede hoop dat het in Nederland binnen een paar jaar afgeschaft is. In veel steden worden tenslotte al grote vuurwerkshows georganiseerd, die door experts gepland en uitgevoerd worden. Dat vind ik een veel prettiger idee dan al die particulieren die zelf met vuurwerk aan de slag gaan. Ik vind het wel mooi, hoor, maar ik heb al te veel horrorverhalen gehoord over mensen die vingers, ogen of andere lichaamsdelen kwijtraken of blijvend beschadigen omdat ze niet verantwoord met vuurwerk omgaan. Al helemaal verschrikkelijk wordt het, als onschuldige mensen of dieren gewond raken omdat ze toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren. Bovendien vind ik het moeilijk te begrijpen hoe sommige mensen duizenden euro’s in vuurwerk steken, waar ze dan misschien tien seconden plezier van hebben. Maar goed, daarover kunnen de meningen verschillen. :slight_smile:

Om een oeroude reclameslogan te citeren: “Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!”

EDIT Link naar de reclamecampagne:

Best heftig, weet niet of zoiets tegenwoordig nog geaccepteerd zou worden!

8 „Gefällt mir“

Wij zeggen inderdaad ‘vuurwerk afsteken’, zonder ‘een’. Hier in Friesland kennen wij ook nog carbid schieten, waar men uit oude melkbussen ballen mee schiet.

3 „Gefällt mir“

böllern --> knallen

3 „Gefällt mir“

In Deutschland sagen auch:

Ein Feuerwerk abbrennen :fireworks:

1 „Gefällt mir“

Oha… Ich wusste bisher nicht, dass das Kaufen von deutschem Silvesterfeuerwerk für Niederländer so attraktiv ist :fireworks::sparkler:

3 „Gefällt mir“

En achteraf is het oolog in Nederland. Voor mij is vuurwerk niets, maar in Nederland gaan zij urenlang door. Ik had collega’s die zo’n 1000 euro per persoon en per jaar aan vuurwerk besteden. De hele nacht geen rust, de vele rook wordt dikke mist en het stinkt. Alles behalve mooi…. Voor mij tenminste.

3 „Gefällt mir“

Dat denk ik niet. Vele mensen willen oorlog spelen. Ook Nederlanders. Ik denk dat het gevoel van macht over een ontploffing een belangrijk rol speelt.

2 „Gefällt mir“

Veel mannen misschien …

Ich bin da vorsichtig optimistisch und denke, wie @Maartje, dass es in absehrbarer Zeit zu einer Abschaffung privater Silvesterfeuerwerke kommen wird.

PS: Veel statt vele:

2 „Gefällt mir“

Een ander soort vuurwerk. Deze haard heb ik in een kroeg gezien en gefotografeerd, enkele dagen geleden.

5 „Gefällt mir“