Exotisch Duitsland

Dat de Duitsers in het verleden (ik heb het zelf nooit gehoord) „moffen“ genoemd werden wist ik al lang. Maar vandaag heb ik in Sander Kollaards roman „Stadium IV“ voor het eerst gelezen dat Duitsland „Moffrika“ genoemd werd. Het gaat om een episode in de jaren zestig van de vorige eeuw:
„Barend vertelde dat hij met vrienden plannen maakte om te gaan fietsen door Nederland, wie weet naar België, misschien zelfs West-Duitsland. Moffrika, zei zijn vader met een wegwerpgebaar.“ (p 57)
„Moffrika“ - dat lijkt me toch een mooie naam voor ons land! Het klinkt enigszins exotisch.

Ja Johannes, ik zou kunnen zeggen dat het mij ook wel bevalt, maar laat het maar. Er zijn hier leden op het forum die dat zeker niet kunnen appreciëren, ofschoon we een forum zijn waar zulke dingen besproken moeten kunnen worden. Echter op dit gebied ligt het raar genoeg nog zeer gevoelig.
Deze uitdrukking kende ik overigens al in de zestiger jaren, toen ik nog in Nederland woonde.

Als de Duitsers het over „Kaasköppen“ hebben is dat ook niet erg prettig.

Ik heb gisteren NPO radio 1 gehoord en de verslaggever van F1 uit Silverstone met de woorden, dit is het vliegveld vanwaar de Duitse steden werden gebombardeerd in de tweede wereldoorlog. Ik vond zo’n opmerking totaal ongepast.

Ik wilde beslist niet een discussie over een gevoelige onderwerp beginnen. Mij bevalt daadwerkelijk de naam “Moffrika” voor Duitsland hoewel ik weet dat het niet als compliment bedoeld is of was. In Slavische talen betekend het woord vor Duitser “iemand die stom ist, iemand die niet onze taal kan spreken”. Zal ik me nu beledigd voelen als ik in Kroatië “Nijemac” genoemd word? Helemaal niet! Voor de Turken en de Fransen ben ik een “Allemanne” (alman / Allemand) hoewel ik niet in het zuiden van Duitsland woon, voor de Engelsen zijn de Nederlanders Duitsers (dutch = deutsch) – dat is toch grappig, hoor!

Ook zoiets:
In Oost-Nederland zegt men wel „In de Pruis“ (In Duitsland.)

  • Als bewoner van Twente doe ik vaak boodschappen in de Pruis.
2 „Gefällt mir“

Das rührt sicher noch aus den Zeiten, als Westfalen und das Rheinland als angrenzende Teile Deutschlands noch preußische Provinzen waren.
P.S.: Eingefleischte Bayern haben lange Zeit lediglich differenziert zwischen Preußen und Schwaben für alle Menschen, die aus anderen Teilen Deutschlands kamen als sie selbst…

1 „Gefällt mir“