En nu ik... / und ietzt ich (Ine)

Hoi, ik wil mij even voorstellen mijn naam is Ine en ik woon in Bremen / Duitsland.
Ik leer al een tijdje in mijn eentje Nederlands. Ik kijk Nederlands televisie en lees Nederlandse boeken en natuurlijk hou ik van vakantie in de Nederlanden. Ik versta inmiddels heel goed de taal maar de uitspraak en het schrijven gaat nog heel moeilijk. Voor het praten heb ik te weinig kans om te oefenen. Vandaag heb ik mij de Nederlandse spellinghulp in mijn word installeert om niet te veel fouten in de tekst hier te maken. Ik hoop het is gelukt.
Hallo, ich möchte mich eben vorstellen, mein Name ist Ine und ich wohne in Bremen / Deutschland.
Ich lerne seit einiger Zeit für mich selber Holländisch Ich gucke holländisches Fernsehen und lese holländische Bücher und natürlich liebe ich Urlaube in Holland. Ich verstehe holländisch mittlerweile sehr gut aber Aussprache und schreiben gelingt noch nicht so gut. Um zu sprechen habe ich zu wenig Gelegenheit zu üben. Heute habe ich mir die Niederlande Rechtschreibprüfung in mein Word installiert um nicht zu viele Rechtschreibfehler in dem Text hier zu machen. Ich hoffe es ist mir geglückt.

7 „Gefällt mir“

Hallo Ine,
herzlich wilkommen im Forum. Hier sind viele Themen zu finden, wo du dein Wissen testen oder ergänzen kannst. Die Sprachspiele sind einfach, aber gut geeignet, um kleine Sätze auf Niederländisch zu schreiben. Viel Spaß beim Stöbern.
Groeten uit Delft
Peter

1 „Gefällt mir“

Hallo Ine,

viel Spaß hier, nur sprechen üben wird auch hier schwierig…

PS: Such Dir doch nen hübschen Benutzernamen (Avatar) aus, damit Du hier nicht “Benutzername” bleibst :wink:

Groetjes
Gabi

4 „Gefällt mir“

Ha Ine, super dat je hier meedoet en ook meteen in het Nederlands durft te schrijven. Van harte welkom :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

Bedankt voor de warme ontvangst! Ik vind het heel mooi om hier door de forum te grasduinen…
(Is het zo juist?)
Danke für den warmen Empfang! Ich finde es sehr schön um hier durchs Forum zu stöbern.

P.S. an toetje: Ich find Benutzername prima und passt auch so toll zu dem B im Avatar :wink:

Hallo Ine, schön "En nu ik… / und jetzt ich! Een paar correcties? …hou ik van vakantie in Nederland (“Nederlanden” sagt Niemanden. Misschien ook iets voor Alexandra om eens aandacht te besteden aan de zinsopbouw die wezenlijk anders is dan de Duitse. Bijvoorbeeld: …De taal versta ik inmiddels heel goed …enz.

Das „B“ entsteht, weil „Benutzername“ mit „B“ anfängt… :wink: Aber gut, dann willkommen hier, Benutzername…

1 „Gefällt mir“

Dat klopt niet helemaal Piet. Er zijn wel degelijk overeenkomsten in zinsbouw tussen het Duits en het Nederlands. Maar juist de verschillen maken het spannend natuurlijk :wink:

Af en toe zijn dit ook thema in het buurtaal-blog. Hier een voorbeeld:

2 „Gefällt mir“

het forum :wink:

1 „Gefällt mir“

Hoi Ine,
jou kijkt Nederlandse televisie? Hoe doet je dat? Via internet of hoe? Ik heb tot nou alleenmaar via internet kunnen kijken maar er zijn niet veel tv senders te vinden.

2 „Gefällt mir“

Hoi Ine,

Hartelijk welkom hier en de groeten uit Düsseldorf :wave:
Veel plezier bij het rondneuzen hier .

Rike

Ik vind ook alleen een Nederlandse sender in ons tv in nrw. Ik zoek ook naar mogelijkheden medere senders te kijken omdat ik de uitspraak beter leren kan en luisteren kan.

Veel Nederlandse zenders kun je via internet bekijken, Anja. Vielleicht hilft dieser Thread dir weiter:

bvn ist frei empfangbar in ganz Europa. Dort werden die besten Sendungen von NPO 1,2 und 3 gezeigt und auch vom belgischen TV een und canvas. Man kann auch terugkijken. Am besten in den Gids schauen. Daneben sind alle lokalen omroepen im feinsten HD frei empfangbar. Auch hier in den Gids schauen und sich anschauen was interessant sein könnte! Ansonsten hilft auch ein VPN, womit man dann auch die geogeblockten Sender schauen kann. Nur bei den privaten Sender geht das wohl auch nicht. Also, jede Menge Nederland TV in Duitsland möglich.

Wenn man allerdings ganz normal fernsehen will und eine Sat-Schüssel hat, bräuchte man für BVN den Hotbird als Satelliten, nicht sehr verbreitet in Deutschland… Und die Omroepen gibt es zumindest im tieferen Westfalen auch nicht mehr. Ich bin halt von gestern und gucke nicht gern via Internet…

Hoi,

Eeindelijk heb ik een mogelijkheid gevonden om NEDERLANDS tv te kijken. Ik kan nu aan de computer per VPN Server veel Nederlands tv zenders en filmen kijken.

Groetjes Anja

1 „Gefällt mir“