Een late starter

Beste mensen,

Ik ben Michel, 75 jaar oud. Anderhalf jaar geleden begon ik met Nederlands leren. Oorspronkelijk had ik geen bepaalde doelstelling, op mij oude leeftijd wilde ik alleen mijn geheugen wat trainen, maar nu ben ik heel blij dat ik Nederlandse boeken en kranten kan lezen. Ik heb al een Nederlands boek of dertig gelezen en begrijp bijna alles.

Maar helaas mijn spreken en schrijven zijn nog verre van goed. Ik schrijf deze tekst zonder behulp van een woordenboek, maar ik denk er heel lang over na. Dat is waarschijnlijk normaal na zo’n korte tijd en zonder praktijk.

Een groot probleem is nog steeds dat ik weinig begrijp van de gesproken taal, hoewel ik elke dag naar het jeugdjournaal en andere uitzendingen luister. De omroepers begrijp ik inmiddels min of meer, de „makkelijke NOS taal“ heb niet noodzakelijk nodig. Maar van wat de normale mensen op straat praten [zeg jij dat zo?] snap ik meestal erg weinig en van wat de kinderen vertellen bijna helemaal niets.

Dus ik moet nog meer oefenen. :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Moin Michel, Dat Nederlands dat je zonder hulp schrijft is dermate goed dat ik het mini foutje er pas na 2x lezen uithaalde. Niet slechter dan de gemiddelde Nederlander dus.

Moin Harmen,

bedankt. Helaas heb ik mezelf op een ongunstig moment voorgesteld. Elke dag om 20 begin ik een les Nederlands en gisteren schreef ik daarna mijn tekst. Van de aanslag in Mageburg hoorde ik pas vanochtend, anders had ik mijn optreden uitgesteld. Over een paar dagen schrijf ik meer.

1 „Gefällt mir“