Dürfen Jungen heute noch Jungen sein?

Hoi allemaal,

Gisteren verscheen er in Nederland een voorlichtingsvideo (bedeutet ‚Aufklärungsvideo‘):

De vraag is dus, of jongens tegenwoordig nog wel jongens mogen zijn. Sindsdien is er een discussie in Nederland ontstaan: mogen jongens inderdaad nog jongens zijn?, zorgt de video niet voor hokjesdenken (bedeutet ‚Kästchendenken‘)?, willen alle jongens wel stoeien (bedeutet ‚balgen‘, ‚toben‘)?, mogen meisjes dat dan niet?, wat wordt er dan eigenlijk van meisjes verwacht?, enzovoort.

Wat denken jullie zelf van de video? Jullie mogen één van onderstaande antwoorden aankruisen en er daarna graag verder over discussiëren (in het Nederlands en/of Duits).

  • Wat goed!
  • Wat een onzin!
0 Teilnehmer

De video is overigens van Sire, een onafhankelijke stichting die onderwerpen bespreekbaar wil maken onder het Nederlandse publiek. Hier vind je hun site.

Ik ben benieuwd wat jullie jongens en meisjes ervan vinden :slight_smile:

4 „Gefällt mir“

Oef, dit vind ik een heel moeilijk thema en ik weet echt niet hoe ik de video moet beoordelen. Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens – “Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig (niet gelijk!), maar niet hetzelfde” –, maar aan de andere kant wordt er op deze manier weer gesuggereerd dat alléén jongens meer leren door te proberen en meisjes gewoon altijd rustiger en braver zijn. Over het algemeen is dat zeker wel zo, maar zorgt zo’n video er niet inderdaad voor dat stoere, “wilde” meisjes – ja, die zijn er ook! – en rustige, voorzichtige jongens in hokjes gestopt worden waar ze zich helemaal niet fijn mee voelen? Ik ben daarom toch eerder sceptisch wat betreft de hele video, denk ik. En de reclame voor die broek vind ik een beetje maf. :smiley: Maar ik vind weer wel dat kinderen, jongens én meisjes dus, gewoon lekker buiten de wereld mogen ontdekken en dan ook eens met een scheur in hun shirt thuis mogen komen. Dus ik zou de vraag anders formuleren: “Laat jij jouw kind genoeg kind zijn?” Daar gaat het toch eigenlijk om, dat ieder kind op die manier mag opgroeien die voor hem of haar het leukste en beste is.

7 „Gefällt mir“

Ik hou niets van generalisering, maar dat filmpje is leuk.

Toen ik een kleine jongen was stoeide ik nooit en vermeed alle soorten van ruzie. Dat doe ik ook vandaag. We hadden een leuke (en verboden) plek om te spelen in de buurt van een oude fabriekscomplex. Gerd die angsthaas was altijd bang en voorzichtig wanneer we naar onze speelplaats gingen. Maar ik leerde veel van die fouten van anderen. :grin: Nou ja, ik ben desondanks een jongen.

Ik heb de indruk dat vandaag veel te veel gereglementeerd word. De kinderen worden gevoeliger voor groepdwang gemaakt. De meisjes moeten naar de ballet of op een paard rijden, je jongens moeten voetballen. :rolling_eyes: Hmmm… 'k weet niet… Ik dank mijn ouders dat ik nooit zoiets moest doen.

“Let the children play” is trouwens niet maar een leuke song van Santana… :thinking:

3 „Gefällt mir“

Er is nu ook een meisjesversie van de video! Wat vinden jullie ervan?

3 „Gefällt mir“

Mich erinnert das sehr stark an “Wilde Kerle” und " Die wilden Hühner" und ich muss echt herzhaft lachen! :smiley:
Ich habe jeweils einen von jeder “Sorte” und ich war Dauergast bei der Schneiderin :smiley:
Vielleicht gab es damals einfach diese “besonderen” Hosen noch nicht . :wink:

Was ich aber mit Sicherheit weiß :slight_smile:
Diese Kinder gab es und gibt es!! Einfach Kinder, Jungen und Mädchen!
Die, die klettern aber auch puzzlen, die die im Matsch spielen, aber auch Legotürme . und Welten bauen,
die, die immer draußen sind, aber in Phasen eber lieber drinnen…
Kinder, die lachen und weinen, egal, wie alt sie sind.

Vielleicht sollten wir sie einfach so nehmen wie sie sind …
Hauptsache sie sind glücklich und wir können mit ihnen lachen.

2 „Gefällt mir“

Hallo allemaal, ik ben bijna terug van vakantie en wil – trotz wackeligem Internet hier auf dem deutschen platten Land – ook graag even reageren op dit spannende onderwerp.

Ik ben het eens met @gerd. Ouders en opvoeders lijken tegenwoordig overal bang voor te zijn. Dat was vroeger (ik ben in de vrije jaren zeventig/begin jaren tachtig opgegroeid) heel anders.

Maar dat heeft gevolgen voor ALLE kinderen – ook meisjes willen ontdekken, in bomen klimmen, etc. Wat dat betreft vind ik de stelling van Sire dat jongens en meisjes

3 „Gefällt mir“

Hmm … ich sehe gerade, dass meine Antwort mitten drin abgebrochen wurde (ich sagte schon: schlechtes Internet …)

Was wollte ich sagen?

Ik vind de stelling van Sire nogal kort door de bocht (deutsch: zu schnell gedacht – voreilig – zu undifferenziert).

Daarmee bedoel ik dat de verschillen tussen jongens en meisjes helemaal niet zo groot zijn als het filmpje ons wil doen geloven. Das ist stereotiep denken en in mijn ogen een gemiste kans.

4 „Gefällt mir“

Wer von euch ist bei Facebook? Diese kleine Video zeigt, dass es auch anders geht (tolle Eltern, die ihrer Tochter so eine Hindernisbahn bauen!)

3 „Gefällt mir“

@ralf Was meinst du eigentlich selbst? Das würde mich jetzt doch echt interessieren :wink:

Dieser kleine Artikel passt gut zu dem, was @gerd und ich weiter oben über das heutige Sicherheitsdenken sagten:

Wie kersen wil eten, moet in de bomen klimmen.

3 „Gefällt mir“

Hoi Alex, je vroeg wat ik van de stelling vond. Ik moet aan vroeger denken, toen ik een jaar of vijf was, toen klom ik bij ons in de straat in de hoogste bomen. Mijn ouders hebben zich daar nooit zorgen om gemaakt. Tegenwoordig zijn de onderste takken van diezelfde bomen door de gemeente afgezaagd…
Ook hier in Duitsland vind ik (voor mijn dochter :slight_smile: ) geen boom in de buurt om in te klimmen. Dat vind ik jammer. Waarschijnlijk is het besluit genomen om takken af te zagen omdat er kinderen uit bomen zijn gevallen met ernstige verwondingen of erger. Alleen in speeltuinen mag nog tot maximaal twee meter hoogte geklommen worden, in een beschermde omgeving dus. Toch had ik die onderste takken van die bomen niet willen missen…voor mij hoef je niet al het risico uit te sluiten, zolang je je er maar bewust van bent en er met je kinderen over praat…dat geldt voor jongens en voor meisjes. Praten en doen ouders eigenlijk nog wel genoeg met hun kinderen?

3 „Gefällt mir“

4 Beiträge wurden in ein neues Thema verschoben: Praten ouders genoeg met hun kinderen?

Great girl. I would have been already on the ground after seconds

1 „Gefällt mir“