"Doe even normaal"

Hallotjes,

„Doe even normaal“ hoor ik vaak in films en vlogs. Wat betekent het in welke situatie? Een vertaling in de film was: „Jetzt mach mal halblang!“. Dat verbaasde me…

Doei, Sylvie

1 „Gefällt mir“

Ein andere Übersetzung wäre: „Bleib mal auf dem Teppich“.
Nach meinem Gefühl: wenn jemand ins Schwärmen gerät und darauflos fantasiert. Keine Garantie!

1 „Gefällt mir“

Könnte die deutsche „Übersetzung“ auch heißen: Komm mal runter!?, wenn sich jemand z. B. über etwas ziemlich aufregt.

2 „Gefällt mir“

Deze twee vertalingen passen ook bij de filmscène: Er was een verhitte discussie daar.

Dankjewel voor jullie hulp!

Da schwingt aber auch ein sehr starkes 'benimm dich! mit.

1 „Gefällt mir“

Misschien kun je ook informeel zeggen: Krieg dich bloß eein!

2 „Gefällt mir“

In het Nederlands zou ik het omschrijven als … gedraag je eens een beetje.
(Pas je gedrag aan, aan dat, wat in de gegeven omstandigheden als normaal wordt gezien.)

‚Doe eens even normaal‘ is een hele bijzondere zin. Het klinkt vrij netjes maar is beslist niet zo bedoeld.
Deze zin heeft zijn betekenis door de premier Mark Rutte en Geert Wilders gekregen. In een formeel kamerdebat viel Wilders met deze zin Rutte aan. Daar is toen veel over gesproken.

3 „Gefällt mir“

Bedankt voor alle antwoorden. Je uitleg was erg nuttig, Peter.

Fijn weekend voor iederen.

Daar moest ik ook meteen aan denken, toen ik de zin hier las, @Peter1.

Zo vertaalt het VanDale ook :slight_smile: : VanDale: normaal

Ik vind de volgende artikel wel interessant, hier hebben ze het ook over „stel je niet aan“. Ik denk wel, dat het meestal ook een beetje met deze uitdrukking (Doe even normaal, dan doe je al gek genoeg) samenhangt en een soort afkorting is, toch?

3 „Gefällt mir“

Ja dat klopt zeker.

1 „Gefällt mir“

In dem Sinne wären (neben den schon genannten) weitere Übersetzungsmöglichkeiten: „Benimm dich/ Benehmen Sie sich mal (anständig)!“ oder auch „Reiß dich mal zusammen!“

3 „Gefällt mir“

Spannend wat er tien jaar geleden werd gezegd tussen Wilders en Rutte (want deze video is al tien jaar oud). Wilders schijnt Erdogan een islamistische aap te hebben genoemd.

Ik heb natuurlijk ook begrip voor Rutte. „Hongarije hoort niet meer thuis in de EU“.