Die Schreibweise der niederländischen 8

Hoi allemaal, die niederländische Acht schreibt sich anders als die deutsche:

1 „Gefällt mir“

Inderdaad een heel leuk fenomeen, wat ik in de afgelopen 45 jaar heb meegemaakt met deze schrijfwijze.
Vroeger hadden we de postcode 84xx en nu weer iets met een 8 en hoe vaak heb ik brieven weken later gekregen waar een handgeschreven mededeling op stond dat de postcode niet klopte en dan hadden die Duitse postduiven niet eens een Nederlandse acht kunnen lezen, maar wel veranderd in een Duitse acht.
Ondertussen is het oog van de computer handiger en kan beide achten lezen, ja zelfs de oude postcode wordt automatisch gecorrigeerd.
Vanwege het werk van mijn vrouw bij de post, mocht ik een keer in het grote centrum in Feucht bij Neurenberg kijken hoe dat werkt.
Overigens heb ik de 8 na een jaartje proberen ook op de Duitse manier kunnen schrijven, het is namelijk niet makkelijk om na 23 jaren opeens de acht anders te (moeten) schrijven, dat zit in je geheugen gegrift.

2 „Gefällt mir“

Heel herkenbaar, ik heb het ook al vaker meegemaakt, met de 4 en de 8…en dat is niet handig als het om een brief gaat :confounded:

En toch snap ik het niet (dat schrijf ik ook in mijn blogartikel). Wat kan de Nederlandse 8 anders zijn dan een 8? Met andere woorden: waarom vindt de Duitse post het zo’n probleem dat ding te lezen?

Hallo,
ich glaube, die unterschiedliche Schreibweise liegt in der Schule begründet.
So habe ich damals die Ziffern gelernt.
Die Schreibweise von 1, 7, 8 und 0 unterscheidet sich doch ziemlich von der Niederländischen Art.
Insbesondere die Acht läßt sich nur auf die damalige Deutsche Art in einem Zug schreiben und das sitzt eben irgendwo noch drin auch wenn heute keiner mehr die Häckchen an 8 und 0 macht.

Groetjes
Klaus

1 „Gefällt mir“