Broodjeaapverhalen

Hallo,

ich bin gerade auf die Idee gekommen, einen Thread aufzumachen, wo man sogenannte Großstadtlegenden (urban legends) sammeln kann.

Da mir die „Gardinensteuer“ eingefallen ist. :wink:

Ich fände es gut, nur die verschiedenen Wandermärchen zu sammeln, also jetzt nicht über die einzelnen Sachen wie z. B. die Gardinensteuer zu diskutieren. Das würde die Sache langweilig machen, da die „Koffiehoek“ ja für den lockeren Austausch gedacht ist.

Ich bin gespannt, welche Wandermärchen euch einfallen. :slight_smile:
(also auf Niederländer, Belgier und Deutsche bezogen.)

Grüße
Andrea

Buchtipps zum Thema:
von Rolf Wilhelm Brednich

  • Die Spinne in der Yucca-Palme
  • Die Maus im Jumbo-Jet
  • Pinguine in Rückenlage
  • Die Ratte am Strohhalm

Wichtig: Wenn ihr einige Sachen gelesen habt, auch wenn ihr sie etwas abändert, setzt bitte einfach die Quelle dabei. :wink: Gelesen in „Spinne von der Yucca-Palme“.

3 „Gefällt mir“

Sehr beliebt war lange die Geschichte vom Nierenklau: Ein Mann war mit seiner Frau nach Venlo gefahren und plötzlich verschwunden. Er war einfach nicht mehr aufzufinden, sodass die Frau alleine wieder zurück nach Deutschland fahren musste. Einige Tage später tauchte ihr Mann wieder auf, aber konnte sich an nichts erinnern. Jedoch hatte er eine Operationsnarbe, und es wurde festgestellt, dass ihm eine Niere entnommen worden war.

3 „Gefällt mir“

Stimmt. :slight_smile: Obwohl es die Legende mit der Nierenentnahme überall gibt. Also nicht nur auf die Niederlande bezogen.

Das mag sein, aber hier im Rheinland ist grundsätzlich Venlo die gefährliche Stadt.

1 „Gefällt mir“

Nederlanders vragen zich vaak af waarom Duitsers kuilen op het Nederlandse strand graven.

Ik vind het altijd leuk om de uitleg van de Nederlanders te lezen. Op internet staan er trouwens meerdere berichten over Duitsers en hun kuilen. 1)

Toch bij deze uitleg moest ik toch wel even slikken 2) en ik dacht: Oeps, denken de Nederlanders dat echt?

  1. Ik bedoel, toen ik het voor de eerste keer las.

Maar ik vind het ook geweldig dat Nederlanders altijd nieuwe ideeën hebben, waarom Duitsers dat doen. Dus ik kan altijd iets nieuws lezen. :wink:

Bijvoorbeeld:

Kuilen graven op het strand, waarom doen de Duitsers dat? - Omroep West
Column | De Duitse kuil - NRC
Waarom graven Duitsers kuilen op het strand? - NRC

2 „Gefällt mir“

Helaas kann ik het bericht niet terugvinden. Alleen maar de reacties. Vreemd genoeg…

1 „Gefällt mir“

Dat zijn geen „kuiltjes“ maar zandkestelen, ook al alleen aangeduid. Volgens Wikipedia is de bedoeling de volgende: „Der Kulturhistoriker Harald Kimpel bezeichnet den Zweck des Baus, „anrüchigen Müßiggang“ zu beseitigen und dem Eindruck von Faulheit entgegenzuwirken.“ Die uitleg vind ik echt grappig.

2 „Gefällt mir“

Ze graven alleen overdag en hopen dat 's avonds als het donker is de Nederlanders erin donderen, wat mij al een keer gebeurd is toen ik ergens in de zestiger jaren met een leuk meisje in het donker over het strand liep, we zijn maar gelijk blijven liggen. :rofl:

7 „Gefällt mir“

Niemand weet precies waar de uitdrukking: “Mach keine Fisimatenten” vandaan komt. Vaak hoor je dat het een van oorsprong Franse uitdrukking is: Visitez ma tente. Franse soldaten wilden meisjes in hun tent lokken toen onder Napoleon Franse troepen Duitsland bezet hadden.

2 „Gefällt mir“

Prima, Dirk. :slight_smile:

1 „Gefällt mir“

Weet je wat Dirk, ik ken het woord uit mijn jeugd. Mijn vader gebruikte het toen hij zei dat we geen onzin moesten doen.
„Jetzt mach mal keine Fisimatenten; fang mit deinen Hausaufgaben an!“

1 „Gefällt mir“

Wantrouwen in staatsinstellingen: Was het bombardement op Coventry vermijdbaar geweest? De Engelse militairs konden toch de geheime codes van het Duitse militair lezen? Zou de Engelse legerleiding de bevolking van Coventry niet hadden kunnen waarschuwen? Uit vrees dat door de waarschuwing voor het bombardement bekend zou worden dat de Engelsen de duitse code mee konden lezen werd daarvan afgezien.
Aléén door de bewering dat de regering daartoe in staat zou zijn blijkt het wantrouwen in hogere autoriteiten (dit geldt wel universeel).

1 „Gefällt mir“

Een flinke portie wantrouwen tegenover staatsinstellingen is noodzakelijk. Voorbeeld: een “verpleegster uit het ziekenhuis van Kuweit” legde getuigenis af over de wandaden van de iraakse soldaten aldaar. Later bleekt zij de dochter van de ambassadeur van Kuweit te zijn. Haar “optreden” werd door een reclamebureau georganiseerd. Natuurlijk was dat alles niet waar. Maar het gevolg was de tweede Golfoorlog, oftewel de eerste Irakoorlog genoemd…

Goeie Mie

Onderstaand verhaal zou een broodje aap verhaal kunnen zijn. Maar soms is de werkelijkheid meer bizar dan dat de fantasie kan zijn. Hier dus geen broodje aap verhaal maar een stukje (vaderlandse) geschiedenis.

2 „Gefällt mir“

Wat een eng verhaal, maar interessant te lezen. :test_tube:
Daartoe valt me ijn de film: “Arsenic and Old Lace”

2 „Gefällt mir“

Arsenic and Old Lace → Omdat er geen synchronisatie is in Nederland. :slight_smile:

Für die :netherlands: oder :belgium: gilt: Nur im Original. :slight_smile:

"Arsen und Spitzenhäubchen " ist echt ein Klassiker. :heart_eyes:

1 „Gefällt mir“

Hier nog een voorbeeld voor broodjeaapverhalen: Hansje Brinker :slight_smile:

2 „Gefällt mir“

En niet te vergeten: niet iedere vrouw die met kaas te doen heeft heet Antje

2 „Gefällt mir“

Ik heb op de lagere school ook van Hansje Brinker gehoord. Misschien werd het in Nijmegen de leerlingen vertelt omdat Nijmegen zo ver van de kust ligt…:roll_eyes::astonished:
Leerlingen hier in de betekenis van scholieren.

1 „Gefällt mir“

Ik heb vandaag een echt broodjeaapverhaal, mijn meisjesnaam was eens Hansje Brinker. :joy::rofl::sweat_smile:

Alex, je mag het eventueel naar de moppen verschuiven. :wink:

3 „Gefällt mir“